sturmey archer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Ik ben bezig om een achteras te zoeken voor een sturmey archer 3 speed naaf. De huidige is gebroken op de plaats waar het tandwieltje gemonteerd is. Ik heb ondertussen al begrepen dat dit een zwakke plek is van deze assen.

Ik heb zelf al gemeten dat de as een lengte heeft van 163mm. Nu heb ik via verschillende kanalen al wel asjes gevonden, maar heb geen idee of deze allemaal hetzelfde zijn en dan ook passen. De fietsenmakers hier zijn niet echt behulpzaam. Ze willen er zelfs niet aan beginnen om te repareren laat staan om onderdelen te leveren. Aangezien de fiets nog bijna nieuwstaat is wil ik deze graag weer de weg op helpen.

Is er iemand die mij daarbij kan adviseren?

Een asje overbouwen gaat met behulp van YouTube en een tekening van internet wel lukken. Het zit redelijk simpel in elkaar. Het is alleen de vraag of ik het juiste asje kan vinden.

Het is overigens een naaf met datumcode erop van maart 1995. Gaat om een AB type. Dat is met remtrommel daarin. Voor overige info, de naaf is ingespaakt in een alesa made in Belgium velg met 36 spaken. 700C etro 622 x 20din.

Als er iemand een as, naaf of wiel heeft liggen dan hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt voor de input.

Groet Patrick-NH
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Hallo,

Ik moet zeggen dat ik op de site van Sturmey Archer GEEN naaf met de naam AB kan vinden in de sectie 3 versnellingsnaven.
Er staan 6 naven afgebeeld met trommelrem (armpje), maar geen ervan heeft AB in de naam.
Op de naaf die ik hier heb staat aan de buitenkant van het huis de naam en het type afgedrukt (gelaserd?), en met die naam kon ik bij SA documentatie van de betreffende naaf vinden en exploded view tekeningen.
Daarbij staan voor elk onderdeel de naam en het SA onderdeelnummer genoemd.
Met die onderdeelnummers kan ik in fietswebshops zoeken naar de onderdelen (en dat werkt).

Evt. kun je toch SA mailen met je vraag naar het onderdeelnummer??
Maar misschien heb je wel een chinese nep-SA naaf? :D

Groet van
ouwetrappert

Edit:
via een andere site deze pdf gevonden, daar staat het onderdeelnummer vast bij...
De leverbaarheid zal wel een probleem zijn (de naaf is geintroduceerd in 1938!!), wrsch. kun je bij SA vragen of het deel nog te leveren is (ze leveren alleen aan de handel..)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1) Wat is dat voor een fiets?
(is dit wel het juiste forum)
2) Je komt overal achterwielen met een SA naaf tegen. In de sloot, dubbel gevouwen om lantaarnpalen, op MP enz.
Ik zou hier heel praktisch mee omgaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Ik ben in mijn EDIT in mijn vorig bericht vergeten de link naar de pdf aan te geven.
die is:
https://hadland.files.wordpress.com/2012/07/saab.pdf

En: misschien woont vragensteller niet in A'dam en heeft hij niet een fietsenassortiment langs de gracht liggen.
Verder zou ik me kunnen voorstellen dat hij een nieuw onderdeel voor zijn naaf wil kopen en niet tientallen 'gevonden' fietsen naar huis slepen, demonteren om dan tot de conclusie te komen dat het gezochte onderdeel er niet bij is....

A.d.h.v. een part-nummer bestellen bij een leverancier lijkt me geen slechte optie.

ouwetrappert
Plaats reactie