andere demper commencal meta sl

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

ik rij met veel plezier een commencal meta sl.. perfect voor trails in nl en in de alpen.
echter; mijn huidige demper(rs monarch debonair) is prima voor gebruik in de benelux, in de alpen zou ik de fiets een wat meer
"plushy" karakter geven, dus een coil shock ligt dan wat meer voor de hand.

ik kan alleen geen piggybag kwijt, omdat mn frame dat niet toelaat..
weet er iemand een demper op de markt (190 mm inbouw) die wat soepeler veert voor alpengebruik?

of doe ik er verstandiger aan een andere fiets te zoeken voor t iets ruigere werk...


groeten,


daniel
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klinkt mij een beetje tegenstrijdig in de oren.
Je wilt met hetzelfde frame, dus dezelfde veerweg, grotere klappen zachter opvangen.
Dat past niet bij elkaar.
Enige escape is dat je vering nu veel te hard staat, waardoor je nu niet je hele veerweg gebruikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Silberbeard
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa

Ik heb recent een CaneCreek DB Coil IL met climb switch gemonteerd en wil niet meer terug naar mijn Monarch :).

Kijk eens bij CaneCreek of TFTuned op de site of deze ook beschikbaar is voor jouw fiets.
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen


Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 oktober 2018, 18:28 Klinkt mij een beetje tegenstrijdig in de oren.
Je wilt met hetzelfde frame, dus dezelfde veerweg, grotere klappen zachter opvangen.
Dat past niet bij elkaar.
Enige escape is dat je vering nu veel te hard staat, waardoor je nu niet je hele veerweg gebruikt.
klinkt idd tegenstrijdig.. ik weet dus ook niet of er een oplossing is.
mijn huidige vering staat afgesteld volgens specs, als ik minder druk in de demper doe, veert ie idd soepeler maar slaat ook veel eerder tegen zn eind aan, niet wenselijk dus..
ik kijk ook met een schuin oog naar iets anders, met iets meer veerweg.. maar als ik nog een fiets koop, mag ik er naast gaan slapen van de sherrif.

misschien is zon cane creek wel eens de moeite van t proberen waard.
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt wat genuanceerder. Door betere vering en vooral demping krijg je meer controle. Als de vering op de juiste manier afgeremd (gedempt) wordt, dan blijft er vaak meer veerweg over. Ook bij een fiets met dezelfde veerweg zul je dan dus ervaren dat je grotere klappen aan kunt.


Waarschijnlijk gaat dit al lukken met een hoogwaardigere luchtdemper, maar de vraag is of die gaan passen (want die hebben bijna altijd een piggyback of een grotere diameter). Dan blijft inderdaad de Cane Creek Coil IL over.

Het voordeel van de stalen veer zit hem dan vooral in de toegenomen soepelheid, wat meer grip op gaat leveren. En dat de vering lineair wordt, dus dat je ook makkelijker de gehele veerweg zult gebruiken. Hoewel dat bij een Commençal een probleem kan zijn omdat het veersysteem vrij lineair van zichzelf is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

https://www.bike24.de/p1125949.html?q=mcleod
De mcleod, vind ik persoonlijk een topdemper.
Je kan natuurlijk ook altijd je huidige monarchlaten tunen. Of het zelf doen, op het mtbr forum loopt er een draadje om de shimstack van de demper te tunen.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4106
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik heb een Meta AM 29 gehad (zelfde frame design) en ben toen ook uit gekomen bij de Manitou, die hield het goed in Italië, Zwitserland etc.

Ik denk niet dat de Inline gaat passen omdat hij toch heel breed is bij de eyelets.
⛧⛧⛧
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurck schreef: ma 8 oktober 2018, 12:13 https://www.bike24.de/p1125949.html?q=mcleod
De mcleod, vind ik persoonlijk een topdemper.
Ah, die zag ik even over het hoofd! Is inderdaad een bovengemiddeld goede demper inderdaad!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

dat is nog niet eens zon gek geprijsd ding idd!

dank voor de tip!
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En als jij, mocht je nu met RockShox rijden, bottomless rings monteerd in de demper? Dan wordt die progressiever aan het eind. Daar kun je je demper nog wat mee tunen, doordat je de kamer qua volume aanpast. Dan zou je je soepelheid kunnen verbeten en toch je bottom out punt verhogen. Is een oplossing qua proberen die relatief goedkoop is.
Zelfde geldt ook voor de voorvork, alleen dan natuurlijk met tokens.
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

goeie tip! daar ga ik eens wat me doen..

vork is niet nodig, ik rijd met een lyrik rc2 dh... voldoende plushy.
voor een rondje nl misschien wat 'beefy' maar ik vind t een topvork


dank zover!!

daniel
four wheels move the body, two wheels move the soul.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cane Creek DBair IL.
Niet over nadenken, portemonnee trekken, monteren en blij worden :lol:
Plaats reactie