Doorschieten en ketting eraf op bumpy terrein

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ro16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 oktober 2018, 02:40

Sinds kort heb ik het probleem dat de ketting regelmatig doorschiet wanneer ik kracht zet.
Dit is echter alleen het geval wanneer ik op hobbelig terrein fiets. Op een gladde weg kan ik zoveel kracht zetten als ik wil, en schiet het nooit door. Rij ik door een kuil of over hobbels heen, schiet het steeds vaker door bij het aanzetten van kracht.

Het is in alle verschillende versnellingen op de cassette en ook op de verschillende voorbladen. Bij het trappen op het grootste voorblad schiet dan zelfs soms de ketting er aan de buitenkant vanaf.

De ketting is nieuw (KMC 10 speed) en ook op lengte gecontroleerd (groot - groot en dan heb ik 1 volle schakel + quicklink over). De cassette en crankwielen zien er optisch goed uit, geen (zichtbare) slijtage en geen verbogen tandjes. Derrailleurwieltjes zijn laatst nog vervangen. Afstelling is goed, derrailleurpad is recht, het e.e.a. schakelt en draait soepel.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Het gekke is dat het alleen is als ik over hobbelig terrein rijd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is her gekomen nadat je de nieuwe ketting hebt gemonteerd? Hoe ver was je oude ketting versleten? En wat voor naaf heb je?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij Shimano derailleur: staat de clutch weer aan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ro16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 oktober 2018, 02:40

suravida schreef: vr 5 oktober 2018, 07:49 Is her gekomen nadat je de nieuwe ketting hebt gemonteerd? Hoe ver was je oude ketting versleten? En wat voor naaf heb je?
Het was er al voor de nieuwe ketting. De ketting was wel redelijk versleten toen ik hem vervangen heb.
De naaf is een Shimano FH-TX505-8 freehub body. Maar als het de body zou zijn, zou ik toch verwachten dat het probleem zich ook voordoet op de weg, of zie ik dat verkeerd?
Ro16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 oktober 2018, 02:40

Kapitein Iglo schreef: vr 5 oktober 2018, 09:13 Bij Shimano derailleur: staat de clutch weer aan?
Het is inderdaad een Shimano XT derailleur, maar deze variant heeft geen clutch. Kan het zijn dat deze versleten is en niet genoeg meer spant? De derailleur is ongeveer 2 jaar oud.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Even een foto van de cassette en derailleur en van de crank kan geen kwaad!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mwah, twee jaar oud, lijkt me niet dat de veer dan al is gaan lubberen ofzo. Maar wat Lars zegt, een foto kan nooit kwaad.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ro16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 oktober 2018, 02:40

Wat plaatjes, let niet op het stof/vuil. Hij is net gebruikt en nog niet schoongemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Als de ketting ver versleten is moet je met een nieuwe ketting ook de cassette en je voorblad vervangen. Voor in ieder geval de meest gebruikte als je meer dan 1 blad hebt.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik kan het middelste blad niet zien, maar het grootste is iig behoorlijk versleten.
Ro16
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 5 oktober 2018, 02:40

Ik zal morgen de voorbladen eens demonteren, schoonmaken en fotograferen. Maar hoe kan het dan dat dit zich alleen voordoet als er over hobbelig terrein gereden wordt en niet wanneer ik op het asfalt rijd? Dan kan ik namelijk gewoon druk zetten zoveel ik wil, schiet het e.e.a. nooit door.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ro16 schreef: vr 5 oktober 2018, 21:41 Ik zal morgen de voorbladen eens demonteren, schoonmaken en fotograferen. Maar hoe kan het dan dat dit zich alleen voordoet als er over hobbelig terrein gereden wordt en niet wanneer ik op het asfalt rijd? Dan kan ik namelijk gewoon druk zetten zoveel ik wil, schiet het e.e.a. nooit door.
Op het moment dat het hobbelt dan stuitert de ketting behoorlijk. Waardoor deze op minder tandjes van de bladen aangrijpt. En dat kan dan precies het verschil zijn dat de boel net wel gaat overslaan.

Wat ik kan zien is inderdaad dat het grote blad behoorlijk versleten is. En voor zover de cassette goed te zien is lijkt ook die wel aardig versleten te zijn.

Gezien de gebruikte versnellingen trap je waarschijnlijk behoorlijk zwaar. Dat bevordert de levensduur van de aandrijflijn ook niet. Misschien proberen wat soepeler te trappen in de toekomst!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hier een plaatje van wat ik bedoel:
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ro16 schreef: vr 5 oktober 2018, 14:10Het is inderdaad een Shimano XT derailleur, maar deze variant heeft geen clutch. Kan het zijn dat deze versleten is en niet genoeg meer spant? De derailleur is ongeveer 2 jaar oud.
Kapitein Iglo schreef: vr 5 oktober 2018, 14:51 Mwah, twee jaar oud, lijkt me niet dat de veer dan al is gaan lubberen ofzo.
Een veer die niet wordt overbelast, gaat nooit “lubberen”.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar een 10-speed XT zonder clutch is wel ouder dan 2 jaar.
En in 2 jaar (of meer) kan er veel misgaan ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie