Van 3x10 naar 1x10?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Alien schreef: ma 7 oktober 2019, 11:06
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 2 oktober 2019, 14:20De Shimano 11-46 is een apart ding, alle kransjes volgen elkaar netjes op, maar de stap naar de 1e versnelling (46) is vrij groot.
Ideaal als bergversnelling, maar in NL een beetje onbruikbaar, op het vlakke mis je dan iets tussen de 1e en 2e versnelling.
De stapjes vd Shimano 11-42 en de Sunrace cassettes zijn gelijkmatiger verdeeld.
Als je op het vlakke de 46 nodig hebt, ben je toe aan een e-bike.

Tegen de tijd dat je in een klim je laagste verzet opzoekt, wil je alleen nog maar lichter schakelen, maakt niet uit hoe groot de stap is. Ik wel tenminste. Gelijkmatige stappen tussen de verzetten is wat mij betreft veel belangrijker aan de kleine kant van een (MTB-)cassette. Dat heeft Shimano goed begrepen.
Dat is inderdaad de reden dat ik voor de shimano heb gekozen boven de sunrace.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Helemaal mee eens (maar hangt natuurlijk ook af vd keuze van je voorblad en van de omgeving).
Ik heb dan ook bewust gekozen voor de 11-46 van Shimano.
Maar ik wilde het toch even noemen voor iedereen die voor die keuze staat.
Bij de Sunrace 11-46 krijg je 11 versnellingen, bij de Shimano krijg je 10 versnellingen en een bergversnellig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Ik zit ook met een overstap naar 1x10 in de planning. Veel info in dit topic, waarvoor dank. Ik zit nog wel met de kettinhlengte, deze moet korter volgens mij. Maar hoeveel korter?
Same shit, different day :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij een 1x setup is dat makkelijk: gewoon de ketting achter groot leggen en in die stand de lengte bepalen. Strakker dan dat komt-ie niet te staan... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Thnx, dat moet lukken. Bij 1x lijkt me kettinglengte erg belangrijk. Hij moet er natuurlijk niet aflopen, omdat er te weinig spanning op staat.
Same shit, different day :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog een ding om op te letten als je een fully hebt: bij het inveren kan de achtervork langer worden (dit is per type achtervering verschillend). Dus om zeker te weten dat je geen risico loopt zou je de demper even leeg moeten laten en de boel inveren om te checken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie