Van 3x10 naar 1x10?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het is best een doolhof! Bedankt! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Je hebt waarschijnlijk een 96 bcd symetrisch nodig. Heb ik namelijk ook. En dan is 32 t de kleinste.

Bij de meeste winkels op Ali staan tekeningen hoe je moet meten.

De 96 bcd asymetrisch zijn voor slx 7000 en xt 8000 cranks.
Laatst gewijzigd door Polly1950 op do 11 oktober 2018, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
fabber
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 09:06

Polly1950 schreef: do 4 oktober 2018, 22:52 Echter een grotere cassette dan de 11-36 gaat op de achterder. niet of moeilijk werken. Dan heb je een goatlink nodig.
Ik heb dit ook gedaan en een shimano 42T erop gezet. Loopt in eerste instantie tegen de bovenste derri wieltje aan maar door het helemaal indraaien van de B-schroef is dat ook opgelost. Desnoods zorgen voor een langere B-schroef.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Even dit draadje weer oppakken.

Ook ik wil van Shimano 3x10 naar 1x10 of 1x11.

Voor zit er een Deore 40/30/22 op. Ik heb een 34 tands 96 BCD symmetrisch narrow wide voorblad besteld maar ben nog aan het kijken wat ik achter wil.

Achter zit er een 11-36 op

De mogelijkheden die ik overweeg zijn: Sunrace 10-speed 11-42 (type CSMX3) past dit op de body en werkt het met de XT shadow derrie en normale shifter?

Alternatief is: Sunrace 11-speed 11-46 of 11-50 (type CSMX80) ook hier weer de vragen past dit op de body en werkt het met de XT shadow derrie en als het past welke shifter moet ik dan hebben?

Edit: ik zie dat Sunrace ook een 10-speed 11-46 heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?
Of is de Shimano CS-HG500 11-42 een betere keuze?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

De 10 speed 11-46 is wel leuk alleen best grote stappen(niet altijd heel erg en wennen doe je snel)

Als je naar 11speed gaat moet je derailleur en shifter kopen..
Dan zou ik gelijk heel de slx set pakken met 11-46 cassette want die cassette is wel mooi verdeeld
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

mauke schreef: wo 2 oktober 2019, 09:47 De 10 speed 11-46 is wel leuk alleen best grote stappen(niet altijd heel erg en wennen doe je snel)

Als je naar 11speed gaat moet je derailleur en shifter kopen..
Dan zou ik gelijk heel de slx set pakken met 11-46 cassette want die cassette is wel mooi verdeeld
Bedankt voor de reactie!

Dat je voor een 11-speed de shifter moet vervangen begrijp ik, maar waarom ook de derailleur? Blijft de verplaatsing niet hetzelfde (breedte van de cassette is tenslotte niet anders) maar met een verdeling in 11 kleine stapjes in plaats van 10 grotere stapjes?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
JanPolet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 31 december 2016, 16:49
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro 2015

10 speed 11-46 gaat met een 10 speed derailleur niet werken. Wellicht alleen met een goatlink. Ik ben zoals eerder aangegeven naar een 11 speed xt 8000, maar slx 7000 gaat ook. De Sunrace cassette 11-46 werkt nog steeds prima net als het kettingblad van Ali. De stapjes vind ik meevallen. Op Dorst e.d. rijd ik veelal op 13 of 14 met een enkel klimmetje op de grotere. Alleen in Limburg de 46 nodig. Mooi van de xt versteller is dat je in een keer drie tandjes kan opschakelen en twee af.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 2 oktober 2019, 10:13...Dat je voor een 11-speed de shifter moet vervangen begrijp ik, maar waarom ook de derailleur? Blijft de verplaatsing niet hetzelfde (breedte van de cassette is tenslotte niet anders) maar met een verdeling in 11 kleine stapjes in plaats van 10 grotere stapjes?
Nee, want de derailleur "vertaalt" het aantal mm's dat je de kabel met de shifter verplaatst naar een bepaalde zijdelingse verplaatsing. En die is anders bij een 10 en 11-speed derailleur.
Dat is ook de reden dat je een Shimano derailleur niet met een Sram shifter kunt bedienen en andersom.

Er zijn wel uitzonderingen die werken, in dat geval is de ratio wel nagenoeg gelijk aan de officiele combinatie van shifter en derailleur.
En er zijn "linkjes" te koop die de kabeltrek aanpassen zodat je ook bepaalde combinaties kunt maken die anders niet werken. Uiteraard niet bij Shimano en Sram zelf... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 2 oktober 2019, 08:33 Even dit draadje weer oppakken.

Ook ik wil van Shimano 3x10 naar 1x10 of 1x11.

Voor zit er een Deore 40/30/22 op. Ik heb een 34 tands 96 BCD symmetrisch narrow wide voorblad besteld maar ben nog aan het kijken wat ik achter wil.

Achter zit er een 11-36 op

De mogelijkheden die ik overweeg zijn: Sunrace 10-speed 11-42 (type CSMX3) past dit op de body en werkt het met de XT shadow derrie en normale shifter?

Alternatief is: Sunrace 11-speed 11-46 of 11-50 (type CSMX80) ook hier weer de vragen past dit op de body en werkt het met de XT shadow derrie en als het past welke shifter moet ik dan hebben?

Edit: ik zie dat Sunrace ook een 10-speed 11-46 heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?
Of is de Shimano CS-HG500 11-42 een betere keuze?
Ik ben van 11-36 naar 11-42 (hg500) gegaan en de 10-speed XT derailleur doet dat wel, maar niet echt lekker, heeft duidelijk moeite met de stap naar de 42.
Ik heb op Ali een Zitto derailleurhanger verlenger gekocht. Die heeft het opgelost. Een Goatlink is een nettere optie, maar een stuk duurder.

Als je ook aan 11-speed denkt is het een goed plan om meteen alles aan te pakken.
Dus in 1x alles 11-speed.
Je kunt dan ook uit meer cassettes kiezen.
Shimano 11-42 of 11-46 en Sunrace 11-46 of 11-50.

De Shimano 11-46 is een apart ding, alle kransjes volgen elkaar netjes op, maar de stap naar de 1e versnelling (46) is vrij groot.
Ideaal als bergversnelling, maar in NL een beetje onbruikbaar, op het vlakke mis je dan iets tussen de 1e en 2e versnelling.
De stapjes vd Shimano 11-42 en de Sunrace cassettes zijn gelijkmatiger verdeeld.

De constructie vd Shimano 11-speed is steviger dan die vd Sunrace (spider met 7x2 klinknagels ipv 6x1)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 2 oktober 2019, 14:20
Mad Wally schreef: wo 2 oktober 2019, 08:33 Even dit draadje weer oppakken.

Ook ik wil van Shimano 3x10 naar 1x10 of 1x11.

Voor zit er een Deore 40/30/22 op. Ik heb een 34 tands 96 BCD symmetrisch narrow wide voorblad besteld maar ben nog aan het kijken wat ik achter wil.

Achter zit er een 11-36 op

De mogelijkheden die ik overweeg zijn: Sunrace 10-speed 11-42 (type CSMX3) past dit op de body en werkt het met de XT shadow derrie en normale shifter?

Alternatief is: Sunrace 11-speed 11-46 of 11-50 (type CSMX80) ook hier weer de vragen past dit op de body en werkt het met de XT shadow derrie en als het past welke shifter moet ik dan hebben?

Edit: ik zie dat Sunrace ook een 10-speed 11-46 heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?
Of is de Shimano CS-HG500 11-42 een betere keuze?
Ik ben van 11-36 naar 11-42 (hg500) gegaan en de 10-speed XT derailleur doet dat wel, maar niet echt lekker, heeft duidelijk moeite met de stap naar de 42.
Ik heb op Ali een Zitto derailleurhanger verlenger gekocht. Die heeft het opgelost. Een Goatlink is een nettere optie, maar een stuk duurder.

Als je ook aan 11-speed denkt is het een goed plan om meteen alles aan te pakken.
Dus in 1x alles 11-speed.
Je kunt dan ook uit meer cassettes kiezen.
Shimano 11-42 of 11-46 en Sunrace 11-46 of 11-50.

De Shimano 11-46 is een apart ding, alle kransjes volgen elkaar netjes op, maar de stap naar de 1e versnelling (46) is vrij groot.
Ideaal als bergversnelling, maar in NL een beetje onbruikbaar, op het vlakke mis je dan iets tussen de 1e en 2e versnelling.
De stapjes vd Shimano 11-42 en de Sunrace cassettes zijn gelijkmatiger verdeeld.

De constructie vd Shimano 11-speed is steviger dan die vd Sunrace (spider met 7x2 klinknagels ipv 6x1)
Ik heb inderdaad besloten de overstap te maken naar de 1x11. Wel de shimano 11-46, maar de 46 verwacht ik zeker in Nederland niet te gebruiken. Ik heb ook het kleinste voorblad van mijn 3x10 nog nooit gebruikt en ik zie het meer als een soort "noodoplossing".

Ik ga er vanuit dat ik met de medium cage uit de voeten kan. Voordeel is denk ik iets meer spanning op de ketting waardoor deze minder klappert?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: wo 2 oktober 2019, 16:02 Ik ga er vanuit dat ik met de medium cage uit de voeten kan. Voordeel is denk ik iets meer spanning op de ketting waardoor deze minder klappert?
Die spanning is niet echt aanwezig, niet voldoende om de ketting op zijn plaats te houden als je geen 'clutch' derailleur hebt.


Ik durf niet te zeggen of een medium cage een 11-46 aan kan. Probeer dit wel van te voren voordat je er mee gaat rijden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bedankt voor alle hulp. Het zijn de 11-speed M8000 derailleur en shifter geworden met de M7000 cassette.

De derailleur is een medium cage. Deze heeft een bereik van 38 tanden terwijl ik 46-11=35 tanden nodig heb.

Na het eten maar even aan de slag!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Parkwood (HT) rijdt 1x11 met een 11-46 cassette en een medium XT.
Werkt prima :-q
De medium cage zou de ketring iets strakker houden.
Wat ik vooral merk is dat de medium cage wat hoger boven de grond zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mad Wally schreef: wo 2 oktober 2019, 18:30 Bedankt voor alle hulp. Het zijn de 11-speed M8000 derailleur en shifter geworden met de M7000 cassette.

De derailleur is een medium cage. Deze heeft een bereik van 38 tanden terwijl ik 46-11=35 tanden nodig heb.

Na het eten maar even aan de slag!
Uiteindelijk pas vrijdag het NW voorblad gekregen. Zaterdag laminaat en tapijt gelegd bij mijn zoon en zaterdagavond het voorblad gemonteerd en alles afgesteld. Nog even een kort proefrondje en naar bed.

Zondag al weer vroeg op voor de start2bike clinic in Ede en voor het eerst de boel "aan de tand gevoeld". In een woord: Geweldig! Soepel in een beweging tot 2 stappen op te schakelen en tot 4 stappen terug. Zelfs de grote overgang van het 37 tands naar het 46 tands ging soepel ook tijdens een pittig klimmetje waarbij het lastig was het voorwiel aan de grond te houden.

De eerste clinic werd trouwens gegeven door Mathijs Wagenaar die dat met veel enthousiasme deed. Ook de groep is erg leuk en ik kijk al uit naar volgende week :-D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 2 oktober 2019, 14:20De Shimano 11-46 is een apart ding, alle kransjes volgen elkaar netjes op, maar de stap naar de 1e versnelling (46) is vrij groot.
Ideaal als bergversnelling, maar in NL een beetje onbruikbaar, op het vlakke mis je dan iets tussen de 1e en 2e versnelling.
De stapjes vd Shimano 11-42 en de Sunrace cassettes zijn gelijkmatiger verdeeld.
Als je op het vlakke de 46 nodig hebt, ben je toe aan een e-bike.

Tegen de tijd dat je in een klim je laagste verzet opzoekt, wil je alleen nog maar lichter schakelen, maakt niet uit hoe groot de stap is. Ik wel tenminste. Gelijkmatige stappen tussen de verzetten is wat mij betreft veel belangrijker aan de kleine kant van een (MTB-)cassette. Dat heeft Shimano goed begrepen.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie