Onderhoud achternaaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 4 oktober 2018, 12:22

Ik heb op een oudere mountainbike die een tijd stil heeft gestaan een probleem met de achternaaf (FH-RM30).

De naaf grijpt niet goed meer aan vanuit de vrijloop, er lijkt nog maar één punt te zijn waarop hij aangrijpt en niet eens altijd. De vrijloop body (nr. 14) grijpt dus niet goed meer aan ten opzichte van het ongenummerde 'SHIMANO' deel. Ik heb het idee dat het vet in de naaf hard is geworden en dat dit het probleem veroorzaakt.

Ik krijg de naaf echter niet helemaal uit elkaar, ik krijg de vrijloop body niet los van de as zelf (die in het wiel gespaakt is). Heeft iemand een tip over hoe dit voor elkaar te krijgen? Er zit een 'bolt' (nr. 13), maar deze is niet los te maken lijkt het.

Een andere mogelijkheid zou zijn om het vet weer soepel te krijgen? Hoe zou ik dat kunnen doen? Verwarmen of iets dergelijks?

Afbeelding
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Cross Check, Propel
Contacteer:

do 4 oktober 2018, 12:41

reynard schreef:
do 4 oktober 2018, 12:22
Ik krijg de naaf echter niet helemaal uit elkaar, ik krijg de vrijloop body niet los van de as naaf zelf (die in het wiel gespaakt is). Heeft iemand een tip over hoe dit voor elkaar te krijgen? Er zit een 'bolt' (nr. 13), maar deze is niet los te maken lijkt het.
Waar blijf je steken?
Als het goed is haal je de body los met een 10mm inbus, maar kan ook een 11 of 12 of speciaal tooltje zijn. Even goed naar binnen kijken dus.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 4 oktober 2018, 13:37

Een shimano freewheel haal je inderdaad los met een inbus sleutel, de maat kan al eens variëren maar zeker op oudere naven is dit een standaardmaat normaal gezien. Het vrijloopmechanisme zit intern verwerkt in het freewheel (= de body) en die krijg je niet open gelegd. Het beste is om de onderkant te smeren met gewoon kettingolie bv en dan de body goed te laten ronddraaien zodat de olie kan inwerken. Zo heb ik al redelijk eenvoudig twee Shimano bodies een nieuw leven kunnen geven.

Belangrijkste: olie en geen vet gebruiken dus voor de body. Voor de kogellagers te smeren gebruik je wel lagervet.
reynard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 4 oktober 2018, 14:12

Dank, ik heb hem uit elkaar nu en probeer de body weer wat soepeler te krijgen met olie.
Alien
Pro Biker
Pro Biker

do 4 oktober 2018, 15:26

Aan de naafzijde zit een rubberen afdichting, die kun je er met een speld uitpulken. (Even goed opletten wat de binnen- en buitenzijde is.) Dan kun je zo'n vrijloop makkelijk schoonspoelen, met (bijvoorbeeld) lampolie. Spoelen tot de olie er schoon weer uitkomt (dus niet zo'n fles met een vrolijk kleurtje kiezen).

En nu je de vrijloop er tóch afhebt, zit er niets meer op het naafhuis dat smering behoeft. Dat kun je nu dus eens lekker met ontvetter te lijf gaan.

Ze behoeven wat onderhoud, maar als je dat een beetje bijhoudt, hebben die Shimano-naven met cup'n'cone-lagering bijna het eeuwige leven.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie