Velglint

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
twenteoverijssel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 8 april 2012, 15:47
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29 expert

Omdat mijn velglint aan vervanging toe is wil ik het vervangen , gebruiken jullie hiervoor een kant en klaar lint, of is plakband beter,
ben bang dat het met een kan en klaar lint gaat lekken om hem tubbeles te maken de velg is 23 inwendig breed en van carbon
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je wilt tubeless gaan rijden?
Dan een passend tubeless-specifiek lint nemen, bijvoorbeeld van Notubes (of vele andere merken). En passend, dat is dus zo breed dat je velg van rand tot rand gevuld wordt. In jouw geval dus lint van 23mm breed ;-)

Bijvoorbeeld:
https://www.bike-components.de/en/bc/Ad ... pe-p55090/

Velg goed schoon en vetvrij maken, beginnen net voor het ventielgat en dan zoveel lint gebruiken dat je het ventielgat weer passeert. Dus bij het ventiel overlapt de tape. Gaatje prikken met een hete priem oid en het ventiel zo vast aandraaien dat het luchtdicht afsluit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je velglint niet tot onder de hieldraad gaat het lekken. Altijd jammer als je (lees: ik) daar dan achter komt bijvoorbeeld halverwege een klim van 1600 meter, om maar wat te noemen.
twenteoverijssel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 8 april 2012, 15:47
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29 expert

Helaas, nieuw velglint (Van Roval), swalbe velg plakband, geprobeerd, maar krijg en niet dicht helaas maar weer een binnen band erin, hij lekt langs het ventiel (ook al 3 keer vervangen), het lijkt of de carbonvelg wat ruwe plekken heeft aan de binnen kant zodat hij hierdoor gaat lekken, via vleg lind/blakband, en via ventiel naar buiten, achterband, geen probleem zo dicht, helaas
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik neem aan dat je Notubes of soortgelijk ventiel gebruikt? Dan even heel precies zijn met ventiel monteren. Met hete (koud kan ook, net iets minder) priem een gat prikken in het velglint. Belangrijk dat dit gat rond is, prik je met een schroevendraaier dan kan het gat verder uitscheuren. Dan ventiel er goed indrukken, zodat het blokje of rondje aan de achterkant goed in het velglint gedrukt wordt, en goed vastzetten met een moertje. Eigenlijk zoals Kermit zegt :wink: .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eventueel kun je wat kit gebruiken bij de montage van het ventiel zodat het zeker afdicht.
Ook opletten dat er geen randje van het geprikte gat dwars gaat zitten bij het monteren van het ventiel, ik snij dat altijd weg met een afbreekmesje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Weet je zeker dat het lek bij het ventiel zit? Ik had problemen met de breedte van mijn velglint (lees: te smal) waardoor er lucht ontsnapte onder het velglint door en er bij het ventiel uit kwam. Sterker nog. De latex heeft eerst alle spaakgaten gedicht. Het klonk alsof het probleem bij het ventiel zat maar nadat de band eraf was zag ik dat het velglint op een aantal plaatsen was omgevouwen doordat het dus net iets te smal was en het niet tot helemaal onder de hieldraad van de band kwam.

Nu gebruik ik een speciaal velglint van Mavic dat bij de velgen hoort en helemaal aansluit in de velg waarmee het probleem is opgelost.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Bij Specialized zit(of zat?) er standaard 2Bliss velglint gemonteerd. Deze passen precies in de velg en zijn ook luchtdicht. Tubeless ventiel er in draaien en klaar. Die velglinten kan je krijgen bij je specialized dealer.
Ik heb wel eens een beetje vaseline bij het ventiel gebruikt om deze lucht dicht aan te sluiten, dit heb ik de laatste jaren echter niet meer gebruikt.
twenteoverijssel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 8 april 2012, 15:47
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29 expert

Ik heb een nieuw 2Bliss velglint gemonteerd, maar hij lekte langs het lint via ventiel naar buiten, heb nu tesla velg plakband gekocht, ga dit maar eens proberen, welk ventiel past hier het beste bij (heb er al 2 gebruikt)
Forau schreef: do 4 oktober 2018, 11:05 Bij Specialized zit(of zat?) er standaard 2Bliss velglint gemonteerd. Deze passen precies in de velg en zijn ook luchtdicht. Tubeless ventiel er in draaien en klaar. Die velglinten kan je krijgen bij je specialized dealer.
Ik heb wel eens een beetje vaseline bij het ventiel gebruikt om deze lucht dicht aan te sluiten, dit heb ik de laatste jaren echter niet meer gebruikt.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

twenteoverijssel schreef: ma 15 oktober 2018, 20:25 Ik heb een nieuw 2Bliss velglint gemonteerd, maar hij lekte langs het lint via ventiel naar buiten, heb nu tesla velg plakband gekocht, ga dit maar eens proberen, welk ventiel past hier het beste bij (heb er al 2 gebruikt)
Ik heb de ventielen bij de dealer gekregen, ik gebruik nu Schwalbe ventielen. Wat ook nog kan helpen is vanuit de binnenkant van de velg, het ventiel naar buiten drukken en dan het ringetje aandraaien. Dus eigenlijk het rubberen gedeelte van het ventiel indrukken tegen de velg en tegelijk de afsluitring aandraaien.
Plaats reactie