SRAM XO1 11speed i.c.m. 11-46 cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik wil overstappen van 2x10 naar 1x11, ik wil af van een eraf lopende ketting aan de voorzijde als het een beetje ruig wordt. Dit lukt me te regelmatig, zelfs met een Exustar C-guide.
Ook is mijn huidige aandrijflijn bijna versleten en moet ik dus toch al nieuwe tandwielen, cassete en ketting aanschaffen.

Nu heb ik al een 11sp XO1 derailleur en shifter klaar liggen. Maar ik moet nog een cassette, ketting en voortandwiel aanschaffen.

Ik heb de gear ratio calculator er eens bij gepakt en ben eens gaan rekenen.
Om een beetje in hetzelfde bereik te blijven wilde ik eigenlijk voor een 11-46 sunrace cassette gaan (ivm Shimano body en een betere verdeling tussen bladen).

Maar als ik op de site van SRAM kijk staat hier “max. 42 tooth”

https://www.sram.com/sram/mountain/prod ... derailleur" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze setup en mij kunnen zeggen of ik voor de 11-46 kan gaan of dat ik voor de 11-42 cassete moet kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom geen Eagle?
Als je toch alles moet vervangen?
Of een Eagle / Sunrace mix.
Je 11 speed derailleur kan je toch weer verkopen?

De 11-speed Shimano cassette 11-46 is trouwens heel goed doordacht. De stap van 1 naar 2 (of 2 naar 1) is groot, maar die 1e versnelling kies je alleen als het echt nodig is. De rest vd tijd rij je op de andere 10 kransjes, die veel beter op elkaar aansluiten dan bij Sunrace 11-46
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik rij met een NX derri en een Sunrace11-46. Wat ik begreep van toen ik me ging inlezen dat je een lange kooi derri moet hebben, maar dan werkt het ook als een zonnetje.
Mij bevalt de vertanding van Sunrace juist erg goed.
Op mijn andere fiets zit GX eagle, maar ik kan niet zeggen dat ik het een uitgesproken beter vind werken als het ander hoewel de 50 in de alpen wel erg fijn was.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sunrace heeft ook een 50 cassette voor 11-speed. Dan heb je zeker een Eagle derailleur nodig (die dus ook werkt met 11-speed).

TS heeft echter een 11-speed derailleur en wil daar zijn upgrade omheen bouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Waarom geen eagle: ik wil de kosten een beetje binnen de perken houden (heb ook nog andere hobby ⛷die geld kost) en kon daarbij de 11sp voor een leuk prijsje overnemen (vergelijkbaar met een NX eagle derrie+shifter). Nagenoeg nieuwe derrie en nog gloednieuwe shifter, ik vond het geen slechte deal.. NX shifter werkt niet met matchmaker dus dan kom je al op een GX shifter uit. Daarnaast blijft NX toch het instapmodel, vraag me af hoe zich deze na een jaar of 2 gebruik verhoudt tot een derrie uit het hogere segment met gelagerde scharnierpunten. (Tot nu toe met XT gereden op mijn vorige fiets en met X9 op dit moment).

Voor wat betreft de kooilengte: XO1 heeft maar 1 kooilengte bij mijn weten.
Heb meen ik eens iets gelezen over een langere b-schroef bij gebruik van grotere cassette. Maar dat kan ik niet meer terugvinden. Vraag is of iemand ervaring heeft of weet dat het werkt met XO1 en 11-46

De keuze voor 11-46 komt voort uit feit dat ik dan met 34t NW aan voorzijde maar een klein beetje aan beide zijden van het huidige bereik inlever. Aangezien ik in Zuid-Limburg woon is een breed bereik wenselijk gezien de variatiemogelijkheden in routes en HM hier.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb een XO1 shifter en derrie, icm 9-46 E13 cassette, icm 28T, in Limburg en Alpen. 520% bereik en ik gebruik hier beide uitersten regelmatig tijdens 1 rit, focus heb ik gelegd op een voldoende licht klimverzet.
Er bestaan long, medium en short cage derries, met een lange zit je altijd goed.
Vooral relevant bij 2x set ups. Capaciteit van de benodigde cage van de derailleur wordt dan bepaald door het aantal tanden verschil tussen de 2 voorbladen en de grootte van je cassette.
Weet je of je een short, medium of long cage hebt?
Hoe het precies zit bij 1x weet ik echter ff niet meer zeker.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Voor wat betreft lengte van de kooi. Heb hem eens gemeten, derrie wieltjes zitten hoh 75mm. Kan nergens vinden of dit short medium of lang is. Mijn X9 in 2x10 setup heeft een hoh maat van 95.

@Aurelius: kun jij de hoh maat eens meten van jouw derrie?
Ik heb geen XD hub, dus die E13 cassette past niet, ook niet in mijn “ik wil de kosten een beetje in de hand houden gedachte......”
Die 11-46 cassette geeft mij een overbrenging waarbij ik boven en onder iets inlever in bereik dan bij mijn huidige setup. Kan ik altijd nog terug gaan naar een kleiner voorblad voor vakantie in de bergen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rolmaatje:
Hart scharnierpunt achterderrie/kooi - hart derriewieltje: 9cm
Buitenkant scharnierpunt achterderrie kooi- buitenrand derailleurwieltje: 12,5cm
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de 46 (of 50) niet haalt kan je ook deze nog proberen. Die verlengt de derailleurpatje. Eleganter dan een langere b-tension schroef.
Afbeelding
Ook bij Ali, maar dan mag je zelf ff zoeken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Dat is idd een goede oplossing om wat meer ruimte te creëeren.

Na wat speurwerk over het bereik van een medium cage zou 11-46 eigenlijk moeten kunnen.
Dus ik ga het proberen en langzaam aan de rest van de onderdelen bij elkaar sprokkelen.

Wil dit najaar/winter zo lang mogelijk uitrijden met m’n 2x10. Kettingen zijn net over de 0,75 grens dus kan nog even.
Plaats reactie