press fit BB behuizing uitgesleten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Net een framepje bekeken, waar het gat aan de driveside voor de (Shimano) BB cup circa 41.5mm is geworden ipv 41mm.
Het lijkt erop dat de berijder gewoon lang door is blijven fietsen terwijl er speling zat tussen cup en frame, de cup los is gaan zitten en hier zand tussen is gekomen en de bb cup is gaan draaien in het frame en als een soort schuurpapier heeft gewerkt.
Het gekke is dat de cup die eruit kwam dus helemaal los zat maar nog gewoon 41mm was, deze is blijkbaar harder dan het aluminium van het frame... :o


Het frame kan denk ik weggegooid worden, maar iemand zoiets vaker meegemaakt?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Heel vaak.

Carbon is gewoon te repareren. Alu zou ook moeten kunnen met 2 componenten maar geen ervaring mee.
Daarna een PF schroeflager erin van WMF of Hope bijvoorbeeld
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

ok, dank je.
Gebruik zelf alleen bsa bb's. Als ik je goed begrijp komt dit dus vaak voor bij pressfit maar de bike industrie blijft dit gewoon gebruiken...? :roll:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Het probleem is niet zozeer PF. Als je lang genoeg geen onderhoud pleegt gaat alles kapot. Daarnaast neemt niet elke fabrikant van lagers de toleranties heel serieus (sommige fiets fabrikanten ook niet trouwens). En dan heb je ook nog partijen die bij montage niet de juiste middelen gebruiken (vetten). Als alles klopt en correct is gemonteerd gaat PF net zo lang mee als BSA.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

mtfuji schreef:Net een framepje bekeken, waar het gat aan de driveside voor de (Shimano) BB cup circa 41.5mm is geworden ipv 41mm.
Het lijkt erop dat de berijder gewoon lang door is blijven fietsen terwijl er speling zat tussen cup en frame, de cup los is gaan zitten en hier zand tussen is gekomen en de bb cup is gaan draaien in het frame en als een soort schuurpapier heeft gewerkt.
Het gekke is dat de cup die eruit kwam dus helemaal los zat maar nog gewoon 41mm was, deze is blijkbaar harder dan het aluminium van het frame... :o


Het frame kan denk ik weggegooid worden, maar iemand zoiets vaker meegemaakt?
Om welke PF gaat het precies, want mss is er nog wel een oplossing :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat staat er: BB92

:tong
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef:Dat staat er: BB92

:tong
Daar hebben we idd jou voor nodig...., jij weet namelijk dat 41mm een BB92 is.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het gat zal waarschijnlijk niet exact tot 41,5 mm in de rondte zijn uitgesleten, dus ik nog wel een poging durven te nemen met ipv geperst een geschroefd PF adapter https://all4bikes.be/shop/en/wheels-mfg ... 89480.html
Ook had ik nog een ander systeem ooit voorbij zien komen....maar die kan ik nu niet zo 123 terug kunnen vinden :( :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Lurcher had dat ook, de alu bracketpot was vrij snel uitgesleten. Nieuw frame gekregen, omdat dit door de ruime passing vrij vaak gebeurde.
Het nieuwe frame kreeg daar ook weer ruimte, helaas na het eind vd garantie.
Als je een shim knipt uit een blikje (bier, frisdrank), dan kan je de ruimte opvullen. Evt. het stripje alu verlijmen met de bracketpot. Ik heb rode Loctite gebruikt.
Je kan zo'n Shimano pressfit BB er gewoon inpersen, de kunststof buitenkant geeft wel mee. Dus alles in 1x, Loctite, shim en BB. De kunststof buitenkant van Shimano kan tegen de rode Loctite. En de rode Loctite plakt niet op de kunststof.
Zo'n Shimano pressfit BB is dus ideaal voor deze situatie.
BB9x (XTR) zit bij mij al weer een paar jaar op die manier.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dank goede tip, zoiets zat ik ook al aan te denken. Waar ik ook nog een dacht is om een BB met alu cups in het frame te verlijmen, en dan de lagers die in de cups zitten te vervangen als deze versleten zijn. Maar dit is zomaar een idee, misschien kan dat helemaal niet.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat kan heel goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Mooiste is vanaf nieuw die shimano PF eruit knikkeren en vervangen voor een Hope PF41. Alu lagercups worden verbonden door een alu huls, niet goedkoop, wel goed.

Maar da's nu te laat natuurlijk.. dus bovenstaande oplossing van TSTM combineren met die Hope PF41?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

oke, dank voor de tips, wat Mario al aangeeft het gat is inderdaad niet exact 41.5mm meer taps, buitenste rand is ruim 41.5 en meer naar binnen in het frame is ie 41mm.
Tsja, wil er ook niet heel veel aan uitgeven.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat tapse is missxhien een probleem, de cup wil daardoor naar buiten. Zo'n Hope BB lost dat op omdat je L en R tegen elkaar vast draait. Ruimte tussen de Hope en het frame dan opvullen met hele goede epoxy?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Of dat tapse is juist een zegen omdat je lagers dan nog wel recht tegenover elkaar zitten. Maar dan moet je wel zorgen dat ze vast blijven zitten. Daar heeft TSTM zeker een punt.
Plaats reactie