Raar tubeless probleem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Afgelopen april heb ik mijn banden tubeless om de velg gelegd. Band is een conti MK 2 protection en velg is DT swiss xm 1501, tubeless ready, velgtape is door dt swiss al in de velg geplakt.. Voorband was in 1 x dicht en op druk en bleef ook op druk. Afgelopen maand moest ik ineens wekelijks wat bijpompen. Gisteren ook weer bijgepompt en na 1 nacht, band bijna leeg..oorzaak: latex lekte via een aantal ventielgaten eruit! Hoe kan dit nu ineens na 3 maanden probleemloos fiesen, in 1 x ontstaan ? Baal vooral van het feit dat ik er niet op kan vertrouwen dat een band dicht is en blijft. De achterband heb ik zoveel gezeik mee gehad dat ik die al had opgegeven. Daar kwam eerst lucht naar buiten via de hiel, later via de spaakgaten, toen nieuw tape gemonteerd, nieuwe band, lukte gewoon niet :evil: was blij dat de voorband goed was..

Meer mensen ervaring hiermee, kan het bijvoorbeeld door de extreme hitte komen? Mijn fiets staat in een houten tuinhuis waar het momenteel warmer is dan in menig sauna.. Afgelopen nacht echter buiten op de camping :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je bent toe aan verse latex of je doet toch iets verkeerd.
Ik woon in Spanje en hier is t nog warmer dan nu bij jullie, maar de latex blijft normaal gesproken goed.
Maar april tot augustus in deze temperaturen is niet vreemd qua max levensduur.
Deze week ook een band ververst, de latex was nog vloeibaar, maar plakte (en dichtte) niet meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ok, dat kan maar wat ik raar vind is dat de latex nu ineens via een aantal spaakgaten naar buiten kwam..nooit gehad en ik heb niks gedaan met de band of velg. Gewoon aantal malen lucht bijgepompt. Enige wat ik kan verzinnen is dat het ventiel misschien door de maanden heen wat losser is komen te zitten en hij daardoor latex lekt onder de tape door? Ervaringen tot nu toe geven mij weinig vertrouwen in het tubeless systeem, terwijl ik het juist wilde om lekrijden te voorkomen, zit ik nu met banden die zomaar ineens leeglopen door allerlei vage oorzaken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch kan dat wel denk ik. Als ik de latex te lang laat zitten onstaan er soms zelfs kleine vochtplekjes op de band waar de latex doorheen komt. Terwijl daarvoor de band gewoon maanden droog bleef.

Maar ik zou zeker je tape ook controleren, dat moet echt strak van rand tot rand zitten. Het lijkt er nu op dat de latex er toch ergens onderdoor kan. Velg goed schoon en vetvrij maken, en (nieuwe vrees ik) tape erin.
Het moet gewoon kunnen, er rijden hele volksstammen zonder gedoe op die manier...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Thanks Kermit voor je reactie . De velg is een DT swiss xm 1501 met fabriek af tape erop. Was gelijk dicht voor 3 maanden en nu dus echt dikke witte druppen latex uit een aantal spaak gaten. Dat latex werking minder wordt en dat de tape er goed om moet zitten begrijp ik uiteraard maar lijken me in dit geval niet de boosdoeners. Zou mijn “ventiel theorie” ook kunnen, dat die daar is gaan lekken door steeds weer bij pompen en daardoor “gemorrel” aan het ventiel?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De velg is dubbelwandig, als je ventiel niet goed afdicht kan er via die opening latex in de holle ruimte van de velg komen. En vervolgens langs de spaken naar buiten, want die dichten niet hermetisch af.
Dus die redenering volgend zou het kunnen ja, dat een lekkage langs het ventiel de oorzaak is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik denk dat als de latex langs de spaakgaten eruit komt er dus echt latex onder je tape terecht komt of is gekomen. Ik heb dit probleem ook gehad en opnieuw tape aangebracht. Het kan helpen om een extra rondje te tapen, of eventueel een vinyl tape onder het tubeless tape .(blauwe tape)

Bij mij was het ook tobben maar wel gelukt, probeer het gat waar het ventiel doorheen moet ook zo klein mogelijk te houden, liever dat je hem erdoorheen moet persen dan dat hij er zo doorheen glijdt.
Just do Ti, or did i die?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Check als je het velgtape er af hebt de velg op scheuren. Ik heb meerdere malen leeglopers gehad waarbij die de oorzaak bleken te zijn. Velgtape werkt dan blijkbaar niet goed genoeg meer. Ik gok omdat de velg dan gaat werken.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Band geburpt waardoor het (mischien net niet goed geplakte)velglint is verschoven?
Kan bijna niet maar je weet nooit...

Anywee, het hele spul moet er toch af om het probleem op te lossen. Dus opnieuw tapen en band met verse latex monteren.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Inheb dit probleem ook gehad in warm weer. Band bleef prima een paar dagen op druk en ineens... leeg. Dacht dat het aan het ventiel lag want daar lekte het. Eerst de ventielen er beter geprobeerd in te zetten. Dat hielp niet. Nieuwe ventielen, hielp ook niet. Dit alles op mijn vakantiebestemming. Ik heb zelfs een grotere handpomp gekocht waarmee het gelukkig wel lukt de banden erop te krijgen.

Toen ik het helemaal zat was heb ik de band er helemaal afgehaald en bleek dat het tape er netjes uit zag maar toch niet luchtdicht was. Waarschijnlijk door warmte het de lijm losgelaten en de ammoniak in de latex lost vervolgende de lijm keurig op. Nu heb ik Mavic crossrides en schijnen die helemaal niet getapet te moeten worden maar bestaat er een speciaal velglint dat de locale fietsenzaak toevallig op voorraad had. Probleem opgelost. Lang verhaal kort, als ze dat niet hadden gehad had ik een velgtape geplakt dat in ieder geval tot onder de hieldraad van de band komt zodat het op z’n plek blijft als de lijm het niet houdt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tape moet altijd over de hele breedte, dus tot onder de hieldraad.
Overlap bij het ventiel en eventueel 2x rond, tape weegt toch niets.
Joe's heeft rubberen tubeless linten met ventiel, in verschillende breedtes, maar die zijn prijzig.
Zelf goede ervaring met Yellow Tape van Stans Notubes (=Tesa), maar altijd de volledige breedte vd velg bedekken, dus de juiste maat gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik heb af fabriek DT swiss tape 27 mm erin zitten. 3 maanden dicht geweest en nu ineens lekkage bij spaakgaten. Misschien probeer ik het ooit wel weer eens maar ben mijn vertrouwen in tubeless wel kwijt. Heb ook 2x ellende gehad, juist op vakantie bestemming, waardoor extra onhandig wegens gebrek aan lbs en gereedschap etc.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er deugt gewoon iets niet aan je huidige setup.
Miljoenen mensen rijde tubeless met latex, en naar volle tevredenheid.
Het systeem werkt gewoon (erg goed).
Het is iets in jouw materiaal dat niet deugt.
Ik vind het de moeite waard om het op te lossen.
Maar jij zal dat waarschijnlijk zelf moeten doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

ThaSingleTrackMastah schreef:Tape moet altijd over de hele breedte, dus tot onder de hieldraad.
Overlap bij het ventiel en eventueel 2x rond, tape weegt toch niets.
Joe's heeft rubberen tubeless linten met ventiel, in verschillende breedtes, maar die zijn prijzig.
Zelf goede ervaring met Yellow Tape van Stans Notubes (=Tesa), maar altijd de volledige breedte vd velg bedekken, dus de juiste maat gebruiken.
^Dat. Hier ook goede ervaringen met Tesa 4289, als ie (net) niet breed genoeg is helpt het om twee omwentelingen te doen, eentje tegen de ene hiel en eentje aan de andere kant.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb wel problemen gehad met Hutchinson ventielen met zo'n 'blokje' aan de onderkant* en DT Swiss velgen die van inwendig een groter gat hebben dan voor Presta zelf nodig is, wat soms wel afdichte soms niet en soortgelijke symptomen opleverde...
Afbeelding

Ventielen vervangen door een model met volledig rond rubber: probleem opgelost...
Afbeelding

Omwille van het gat dat qua grootte puur was om de valve er door te kunnen krijgen, leek kon je het eigenlijk ook niet zien.

Misschien niet van toepassing, maar dan kun je tenminste wat elimineren in je FTA.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie