Mavic crossride freewheel geluid & weerstand

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Mijn freewheel lijkt in bepaalde standen niet goed te lopen. Dan hoor ik een ander geluid en voel ook wat weerstand tijdens 't fietsen. Hierbij een filmpje, bij 45 seconden is het 't meest duidelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=N6aRQgqKohU" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand een idee wat dit is en of 't te maken is?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=68065" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hebben die Crossrides ook nog een glijlager?
Bij mijn Crossmaxen was dat Hubdoctor lager destijds wel de oplossing voor de freewheelproblemen. Maar dat waren wielen uit een heel ander modeljaar...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Typisch Mavic.
Hubdoctor inbouwen of gewoon een echte naaf in je achterwiel (laten) bouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Welk jaar? Ik heb het ook een keer gehad met een crossride van na 2012. Een lager in de body was toen uit elkaar gevallen. Als je een beetje handig bent kan je het zo uit elkaar halen. Het enige wat je voor speciaal gereedschap nodig hebt is een zegeringtang.

https://www.youtube.com/watch?v=fXAVK9cexM4" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb uiteindelijk een nieuwe TS2 body geplaatst.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Hmm, fijn. Voor nu opgelost met andere wielen: dt swiss 350 naven en xm421 velgen.

De mavic set gaat te koop, maar die wil ik dan wel eerst weer netjes hebben. Wellicht via de hubdocter upgrade.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

ScottSpark schreef:Welk jaar? Ik heb het ook een keer gehad met een crossride van na 2012. Een lager in de body was toen uit elkaar gevallen. Als je een beetje handig bent kan je het zo uit elkaar halen. Het enige wat je voor speciaal gereedschap nodig hebt is een zegeringtang.

https://www.youtube.com/watch?v=fXAVK9cexM4" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb uiteindelijk een nieuwe TS2 body geplaatst.
Ik weet niet zeker uit welk jaar. Volgens mij 2014 of 2015. Ik zal ze wel gaan reviseren voor ik ze weg doe (nu al vervangen).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Hubdoctor upgrade is niks anders dan het glijlager in de body vervangen door een (veel beter) kogellager. Ik heb geen idee of alle Mavic body's met een glijlager werken, oudere Crossmaxen hadden het iig wel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor de korte termijn(verkoop) kan je een nieuw glijlager monteren.
Dat doen LBS en Mavic ook, dus een slecht geweten hoef je daar niet aan over te houden.
Voor de lange termijn is de hubdoctor de betere keuze
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Er zit aan de spaakzijde flink speling in t freewheel. Zal wel dat lager zijn
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Hmm, zojuist de boel open gemaakt. Er zitten 4 kogellagers in. Normaal gesproken dan. Het lager in de freehub aan spaakzijde is nogal stuk (binnenste schaal in stukjes, losse kogels). De overige 3 lagers zijn nog goed. Het ratchet mechanisme is ook nog goed.

Probleem is alleen dat de buitenste schaal van 't kapotte lager in de freehub vast zit en er denk ik ook niet meer uit te krijgen is.

't Is een TS-2 body voor zover ik kan vinden. Zoals deze (italiaans...) https://www.youtube.com/watch?v=iMXSNjjEHx0" onclick="window.open(this.href);return false;
Of schematischer: https://www.youtube.com/watch?v=fXAVK9cexM4" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat een nieuwe freehub body de boel wel weer werkend krijgt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tjonge, hebben ze eindelijk dat glijlager gedumpt, krijg je dit...

Foto's?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Je hebt speciale 'inwendige' lagertrekkers waarmee je zo'n kooi wel uit de body krijgt. De LBS zal dit gereedschap wel hebben.

Iets in deze richting is dat : https://valkenpower.com/inwendige-lager ... 16044.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou zonde zijn om een compleet nieuwe body te kopen, als je het met een lager van 10euro kunt oplossen!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb precies hetzelfde met een setje Crossrides van 2015, ook met een TS-2 body.
De body draaide helemaal niet meer, dus de boel opengehaald en inderdaad het lager in de body aan de spaakzijde in stukken.
Er is bij mij helaas nog meer schade, het asje is namelijk ook wat verjongt thv het lager en een spacer zit op de as vastgevreten.

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's.

Mocht je het nodig hebben, losse delen hebben ze bij Bike24.
Even de tech manual van Mavic erbij en dan op part number zoeken bij Bike24.

Het wiel ligt bij mij al een half jaar uit elkaar te wachten tot ik het de moeite vind om te repareren.
Ondertussen rijd ik met een DT-Swiss wiel die nog geen krimp gegeven heeft met dubbel zoveel mishandeling.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik ben ook over op DT swiss.

Ik heb 't wiel maar weer even in elkaar gestoken (om geen onderdelen te verliezen) en als ik zin heb eens rustiger te bekijken.
Plaats reactie