Tubeless montage vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Vandaag eens de standaard gemonteerde Roval alu velg met de standaard gemonteerde 2-bliss velglinten en originele bijgeleverde Roval ventielen gemonteerd. Met Specialized Fast Trak en Renegade band (beide 2-bliss).
Aan de combinatie zou het dus niet moeten liggen. Deze moeten voor elkaar zijn gemaakt zou je zeggen. Alle onderdelen zijn nog nooit tubeless geweest.

Bij het monteren gebruik ik redelijk wat Dreft.
Pomp ze hard, latex er in, weer hard pompen, schudden, lijkt dicht en klaar.
Maar nu een dag later is er lucht uit...

Hard gepompt en geschud, en kwam er bij het ventiel uitlopen. Steeds minder, en hij lijkt nu weer wat dicht. Maar wanneer ik flink met het ventiel beweeg komt er soms nog wat uit. Maar is nu minimaal. Ventiel is goed stevig met de hand aangedraaid.

Wat denken jullie over de oorzaak?
- kan er te veel sop zijn gebruikt? Of kan dit geen kwaad?
- kan de latex te oud zijn? Fles is al lang open maar zou volgens de fietsenmakers niet uit
moeten maken

Het laatste wat je bovendien wil is dat de latex in de holle velg loopt want dat krijg je er nooit meer uit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lijkt me aan een slechte afdichting van het ventiel op de velg te liggen?
Misschien toch wat strakker aandraaien, ik heb het ook weleens gehad en dat bleek toen de oplossing.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freewheeler schreef:Vandaag eens de standaard gemonteerde Roval alu velg met de standaard gemonteerde 2-bliss velglinten en originele bijgeleverde Roval ventielen gemonteerd. Met Specialized Fast Trak en Renegade band (beide 2-bliss).
Aan de combinatie zou het dus niet moeten liggen. Deze moeten voor elkaar zijn gemaakt zou je zeggen.
Helaas, dat laatste gaat niet op.

Ook Specialized bouwt (laat bouwen!!) volgens de industriestandaards en die laten heel wat speling toe. En als de velg de ene kant van de marge op gaat en de banden de andere kant, dan past het net zo slecht als eender welke andere combinatie van welke leverancier dan ook... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freewheeler schreef:Het laatste wat je bovendien wil is dat de latex in de holle velg loopt want dat krijg je er nooit meer uit.
Dat zou niet moeten kunnen, want er zit hopelijk tape over de gaten in de velg heen... :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Als je al merkt dat er bij de ventielen wat lekt zou ik idd daar beginnen. Zowel ventielkern als ventiel in velg goed aandraaien, als je dat nog niet hebt evt een sluitringetje tussen velg en moertje, dat zorgt ervoor dat je hem nog iets harder kan aandraaien.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

En zorg dat je een mooi gat hebt in je tape.
Ik heb weleens een tip gehoord van een gloeiende spijker die je erdoor prikt. Anders kan het nog wel eens gescheurd zijn.
Sneeuwmonster
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Goed dan, ga het nog eens bekijken! Het gat van het velglint was best ruim en zat niet 100% boven het gat maar het rubber van het ventiel leek het goed te dichten. Dank jullie!

Hoe denken jullie trouwens over de montage met het sopje? Er komt toch altijd sop in de band wat gaat mengen met de latex? Aangezien er ook maar 60ml latex in zit....
En hoe veel doen jullie er in? Je zal het moeten “horen” klotsen toch?
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Lars TB schreef:
Freewheeler schreef:Het laatste wat je bovendien wil is dat de latex in de holle velg loopt want dat krijg je er nooit meer uit.
Dat zou niet moeten kunnen, want er zit hopelijk tape over de gaten in de velg heen... :-{
De vloeistof kan toch via het ventielgat de velg in?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nee
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Heb het ook wel is gehad met de specialized rim strips. Iedere keer bij de wisselen van een band weer het zelfde probleem. Het enige wat hielp was de ventielmoer strak aandraaien met een tang.

Het probleem is dat de strips niet altijd goed afsluiten omdat deze niet op de velg geplakt zitten. De beste oplossing is de strips verwijderen en je velgen tapen met bijv. notubes tape.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb regelmatig gehad dat bij Roval velgen de alu spaaknippels breken, dit zou volgens de dealer komen door ammoniak houdend latex. Volgens mij is het echter een algemeen Roval probleem, wat ik altijd oplos door een fatsoenlijke wielset te laten bouwen ;-)

Je kan ook op het rubberen gedeelte (in de velg) duwen en tegelijkertijd het moertje strak draaien, dit was bij mij voldoende om de afdichting goed te krijgen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

ThaSingleTrackMastah schreef:nee
Ik geloof je, maar waarom niet? Waarom kan de latex niet via het ventielgat de velg in lopen? Dit is toch een open verbinding?
Stop er in het geval dat de rommel ertussen komt liever voorlopig een binnenband in. En dan sop ik de FM liever met het probleem op want dan is het niet zoals het hoort te zijn
Laatst gewijzigd door Freewheeler op wo 18 juli 2018, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

ScottSpark schreef:Heb het ook wel is gehad met de specialized rim strips. Iedere keer bij de wisselen van een band weer het zelfde probleem. Het enige wat hielp was de ventielmoer strak aandraaien met een tang.

Het probleem is dat de strips niet altijd goed afsluiten omdat deze niet op de velg geplakt zitten. De beste oplossing is de strips verwijderen en je velgen tapen met bijv. notubes tape.
Dan liep de latex dus tussen de velg en strip? Lekker handig dan!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het tubeless ventiel sluit het ventielgat af, dus daar kan geen latex (of lucht) tussendoor.
Als het toch lekt, dan past het spul niet bij elkaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie