Vandaag eens de standaard gemonteerde Roval alu velg met de standaard gemonteerde 2-bliss velglinten en originele bijgeleverde Roval ventielen gemonteerd. Met Specialized Fast Trak en Renegade band (beide 2-bliss).
Aan de combinatie zou het dus niet moeten liggen. Deze moeten voor elkaar zijn gemaakt zou je zeggen. Alle onderdelen zijn nog nooit tubeless geweest.
Bij het monteren gebruik ik redelijk wat Dreft.
Pomp ze hard, latex er in, weer hard pompen, schudden, lijkt dicht en klaar.
Maar nu een dag later is er lucht uit...
Hard gepompt en geschud, en kwam er bij het ventiel uitlopen. Steeds minder, en hij lijkt nu weer wat dicht. Maar wanneer ik flink met het ventiel beweeg komt er soms nog wat uit. Maar is nu minimaal. Ventiel is goed stevig met de hand aangedraaid.
Wat denken jullie over de oorzaak?
- kan er te veel sop zijn gebruikt? Of kan dit geen kwaad?
- kan de latex te oud zijn? Fles is al lang open maar zou volgens de fietsenmakers niet uit
moeten maken
Het laatste wat je bovendien wil is dat de latex in de holle velg loopt want dat krijg je er nooit meer uit.
Tubeless montage vragen
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Lijkt me aan een slechte afdichting van het ventiel op de velg te liggen?
Misschien toch wat strakker aandraaien, ik heb het ook weleens gehad en dat bleek toen de oplossing.
Misschien toch wat strakker aandraaien, ik heb het ook weleens gehad en dat bleek toen de oplossing.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Helaas, dat laatste gaat niet op.Freewheeler schreef:Vandaag eens de standaard gemonteerde Roval alu velg met de standaard gemonteerde 2-bliss velglinten en originele bijgeleverde Roval ventielen gemonteerd. Met Specialized Fast Trak en Renegade band (beide 2-bliss).
Aan de combinatie zou het dus niet moeten liggen. Deze moeten voor elkaar zijn gemaakt zou je zeggen.
Ook Specialized bouwt (laat bouwen!!) volgens de industriestandaards en die laten heel wat speling toe. En als de velg de ene kant van de marge op gaat en de banden de andere kant, dan past het net zo slecht als eender welke andere combinatie van welke leverancier dan ook... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dat zou niet moeten kunnen, want er zit hopelijk tape over de gaten in de velg heen...Freewheeler schreef:Het laatste wat je bovendien wil is dat de latex in de holle velg loopt want dat krijg je er nooit meer uit.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Als je al merkt dat er bij de ventielen wat lekt zou ik idd daar beginnen. Zowel ventielkern als ventiel in velg goed aandraaien, als je dat nog niet hebt evt een sluitringetje tussen velg en moertje, dat zorgt ervoor dat je hem nog iets harder kan aandraaien.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Goed dan, ga het nog eens bekijken! Het gat van het velglint was best ruim en zat niet 100% boven het gat maar het rubber van het ventiel leek het goed te dichten. Dank jullie!
Hoe denken jullie trouwens over de montage met het sopje? Er komt toch altijd sop in de band wat gaat mengen met de latex? Aangezien er ook maar 60ml latex in zit....
En hoe veel doen jullie er in? Je zal het moeten “horen” klotsen toch?
Hoe denken jullie trouwens over de montage met het sopje? Er komt toch altijd sop in de band wat gaat mengen met de latex? Aangezien er ook maar 60ml latex in zit....
En hoe veel doen jullie er in? Je zal het moeten “horen” klotsen toch?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
De vloeistof kan toch via het ventielgat de velg in?Lars TB schreef:Dat zou niet moeten kunnen, want er zit hopelijk tape over de gaten in de velg heen...Freewheeler schreef:Het laatste wat je bovendien wil is dat de latex in de holle velg loopt want dat krijg je er nooit meer uit.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
nee
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
- Mijn mountainbike: Scott Spark 930
Heb het ook wel is gehad met de specialized rim strips. Iedere keer bij de wisselen van een band weer het zelfde probleem. Het enige wat hielp was de ventielmoer strak aandraaien met een tang.
Het probleem is dat de strips niet altijd goed afsluiten omdat deze niet op de velg geplakt zitten. De beste oplossing is de strips verwijderen en je velgen tapen met bijv. notubes tape.
Het probleem is dat de strips niet altijd goed afsluiten omdat deze niet op de velg geplakt zitten. De beste oplossing is de strips verwijderen en je velgen tapen met bijv. notubes tape.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
- Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis
Ik heb regelmatig gehad dat bij Roval velgen de alu spaaknippels breken, dit zou volgens de dealer komen door ammoniak houdend latex. Volgens mij is het echter een algemeen Roval probleem, wat ik altijd oplos door een fatsoenlijke wielset te laten bouwen
Je kan ook op het rubberen gedeelte (in de velg) duwen en tegelijkertijd het moertje strak draaien, dit was bij mij voldoende om de afdichting goed te krijgen.
Je kan ook op het rubberen gedeelte (in de velg) duwen en tegelijkertijd het moertje strak draaien, dit was bij mij voldoende om de afdichting goed te krijgen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Ik geloof je, maar waarom niet? Waarom kan de latex niet via het ventielgat de velg in lopen? Dit is toch een open verbinding?ThaSingleTrackMastah schreef:nee
Stop er in het geval dat de rommel ertussen komt liever voorlopig een binnenband in. En dan sop ik de FM liever met het probleem op want dan is het niet zoals het hoort te zijn
Laatst gewijzigd door Freewheeler op wo 18 juli 2018, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Dan liep de latex dus tussen de velg en strip? Lekker handig dan!ScottSpark schreef:Heb het ook wel is gehad met de specialized rim strips. Iedere keer bij de wisselen van een band weer het zelfde probleem. Het enige wat hielp was de ventielmoer strak aandraaien met een tang.
Het probleem is dat de strips niet altijd goed afsluiten omdat deze niet op de velg geplakt zitten. De beste oplossing is de strips verwijderen en je velgen tapen met bijv. notubes tape.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het tubeless ventiel sluit het ventielgat af, dus daar kan geen latex (of lucht) tussendoor.
Als het toch lekt, dan past het spul niet bij elkaar.
Als het toch lekt, dan past het spul niet bij elkaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.