Hoe krijg ik deze freehub los?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

netwave schreef:
suravida schreef:Ah, de fameuze cheapo Formula naaf. Nieuwe body/freehub is niet te vinden en de kwaliteit van de naaf is ook zodanig dat dit een mooi moment is voor een goede wielset ;-)
Sja, Bulls moet natuurlijk ergens besparen om aan 999 euro te komen zeker? :lol:

Maar ik neem aan de dealer waar ik deze Bulls gekocht heb mij wel een nieuwe freehub kan bezorgen, moest ik hem online niet vinden?
Ik ben benieuwd, heb laatst contact gehad met de vertegenwoordiger en die kon niks leveren omdat het geen sparepart was.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

netwave schreef:
Mario070 schreef:met dit systeem in 10 speed is gelijk aan 11 speed freehub :-D :-q shimano :D
Wat bedoel je hier mee...?
Voordat er misverstanden over ontstaan: Mario heeft het over een Shimano passing voor de cassette. NIET dat er een Shimano body op deze naaf past. Body's zijn altijd merkspecifiek, dus als er al een losse body leverbaar is (gezien de twijfels hierboven) is dat er eentje van Formula. En zelfs dan zijn er waarschijnlijk nog verschillende modellen voor de verschillende Formula naven...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

In dit geval is het meest wijze:
Boel demonteren,
Boel schoonmaken,
eventueel nieuwe lagertjes erin (als de lagerboer de juiste maten toevallig heeft),
Boel weer monteren met wat dunne olie ipv dik vet,
gewoon een 11sp Shimano/SRAM NX op deze body monteren,
Gaan rijden,
Als de boel in de soep loopt tijd voor een nieuwe wielset.

Zoals al aangegeven zijn de Formula naven in OEH wielen eigenlijk wegwerpspul: nauwelijks spares voor te vinden en als je denkt geluk te hebben blijkt het net weer wat anders in elkaar te zitten. Maar in elk geval is voor jou belangrijk te weten dat je voor een 11sp (shimano/NX) cassette dus géen nieuwe body nodig hebt.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ook belangrijk: waarom moet ie los?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Omdat het kan. Of zou moeten kunnen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De manier van TSTM met de lockring heeft mij ook al eens geholpen.
Het is dan wel handiger om nog een kransje op de body te laten dan heeft de pullytrekker wat makkelijker grip.
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

suravida schreef:Ook belangrijk: waarom moet ie los?
Dit is mijn winterbike en ziet dus veel modder. De laatste keren dat ik hem gebruikt heb (maart/april) moest ik voor elke rit de freehub met de kettingzweep lostrekken, het ding zat muurvast. Eenmaal los was het wel terug ok. Dus wou ik de freehub deze zomer vervangen zodat ik de bike in het najaar terug van stal kan halen.
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Elvander schreef:De manier van TSTM met de lockring heeft mij ook al eens geholpen.
Ik had begrepen dat je de freehub met een imbus 11 of 12 moet losdraaien? Dan heeft trekken toch geen zin? Of bedoel je om de as eruit te persen?
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

suravida schreef:Ik ben benieuwd, heb laatst contact gehad met de vertegenwoordiger en die kon niks leveren omdat het geen sparepart was.
Zooo, dat zou wel erg zuur zijn... :roll:

Hopelijk is de huidige dan nog niet voorbij het stadium van schoonmaken/opnieuw invetten...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Bij mijn (andere) formula naaf in mijn cannondale (een naaf met aan beide zijde cup/conus lagers, dus geen cartridge zoals hier op de foto te zien. Bij deze viel de as er zo uit en kon ik de body vervolgens met een 11mm inbus losdraaien. Misschien kan je de as er gewoon uit tikken met een plankje ertussen (ik weet niet waar ik het over heb, dus op eigen risico :)). De body was op de meeste plekken 50 euro, maar in engeland voor 20 pond kunnen vinden:
https://www.cannondalespares.com/Cannon ... il/3-42455" onclick="window.open(this.href);return false;

misschien kan je hier kijken of ze een vervangende body hebben voor jou formula naaf.
(de 11 mm inbus kreeg ik er gratis bij, althans als dopje wat je op een kleinere (8 denk ik) kan zetten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

netwave schreef:
Elvander schreef:De manier van TSTM met de lockring heeft mij ook al eens geholpen.
Ik had begrepen dat je de freehub met een imbus 11 of 12 moet losdraaien? Dan heeft trekken toch geen zin? Of bedoel je om de as eruit te persen?
Dat verschilt per merk/type. Hope, DT240&350 kan je zo uit elkaar trekken. Soms zit dat net te vast om met de hand te doen.
Shimano zit met een GROTE holle inbusbout vast. De as gaat door de holle inbus heen. In zo 'n geval moet eerst de as er uit.

Maar el cheapo naafjes?
32knipjes en een nieuwe er in ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Is de boel nu inmiddels los... :-? :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Heren,

Dankzij jullie hulp is de as (alsook beide lagers) verwijderd! :-q

Nu kan de zoektocht beginnen... Eerst naar een 11mm inbus (10 en 12 heb ik, 11 natúúrlijk niet) en dan naar een vervanger... Mijn LBS zegt dat ie dat wel heeft liggen, fingers crossed.

En anders ziet de website van 'Prulleman' er ook veelbelovend uit!

Wordt vervolgd dus. Maar ondertussen zijn jullie al erg bedankt voor de technische bijstand :winkie:
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Mario070 schreef:Is de boel nu inmiddels los... :-? :-D :wink:
Laten we zeggen dat de boel ondertussen weer wat losser is, ja... :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die fietsenmaker heeft dan ook vast wel een 11mm inbus ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie