Hoe krijg ik deze freehub los?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Het onderwerp zegt alles: hoe krijg ik deze freehub los?

Afbeelding

Ik heb de 'cone nuts' met alle spacers aan beide kanten verwijderd, nu zit enkel de as er nog door. Ik had verwacht dat ik de as er nu kan uithalen, maar dat lijkt niet het geval. De as beweegt zo'n 2 mm naar beide kanten, maar verder ook niet.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Snijbrander? Maar misschien handig om op zijn minst merk en type naaf te noemen voor we moeten gaan raden ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

32x KNIP! en je kan er een nieuwe naaf in zetten
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

suravida schreef:Snijbrander? Maar misschien handig om op zijn minst merk en type naaf te noemen voor we moeten gaan raden ;-)
Dat heb ik niet gepost omdat het nogal vaag is...

Fiets in kwestie is een Bulls copperhead 3 uit 2016. Volgens de website is de naaf een formula DC. Op de naaf staat echter 'Bulls'. Over merk/type freehub heb ik geen info gevonden.

Aan beide kanten zie ik een sealed bearing zitten. Ik kan, zoals gezegd, de as enkele mm's van links naar rechts bewegen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Foto van de andere kant, wil ook helpen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Trekken, denk ik.
Een oude cassette lockring er op en dan een poelie trekker achter de lockring haken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

netwave schreef:
suravida schreef:Snijbrander? Maar misschien handig om op zijn minst merk en type naaf te noemen voor we moeten gaan raden ;-)
Dat heb ik niet gepost omdat het nogal vaag is...

Fiets in kwestie is een Bulls copperhead 3 uit 2016. Volgens de website is de naaf een formula DC. Op de naaf staat echter 'Bulls'. Over merk/type freehub heb ik geen info gevonden.

Aan beide kanten zie ik een sealed bearing zitten. Ik kan, zoals gezegd, de as enkele mm's van links naar rechts bewegen.
Sealed bearing....dan zijn het geen conus moeren.....maar gewoon as moeren :-q dus de as richting de rem kant er uit slaan komt met sealed bearing en al eruit :lol: dan met inbus 11 of 12 je freehub los draaien lukt dat niet omdat het erg vast zit :( dan de inbus sleutel in de bankschroef vast zetten naaf over de inbus laten zakken en voorzichtig aan het wiel draaien en zo kun je gelijk goed voelen of je vast of aan het los draaien bent.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Mario070 schreef:Foto van de andere kant, wil ook helpen :-q
U vraagt, wij draaien:

Afbeelding
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Mario070 schreef:Sealed bearing....dan zijn het geen conus moeren.....maar gewoon as moeren :-q dus de as richting de rem kant er uit slaan komt met sealed bearing en al eruit :lol: dan met inbus 11 of 12 je freehub los draaien lukt dat niet omdat het erg vast zit :( dan de inbus sleutel in de bankschroef vast zetten naaf over de inbus laten zakken en voorzichtig aan het wiel draaien en zo kun je gelijk goed voelen of je vast of aan het los draaien bent.... :-D :-q
As moeren dus, weer wat geleerd ;-)

Dus ik klop de as eruit vanuit de freehub en deze komt er langs bovenstaande foto uit, inclusief de bearing die je hierboven kan zien? Klopt dat?

Is de freehub dan ook speciaal? Of kan ik gewoon bij bike-discount een shimano freehub voor een 11-speed bestellen?
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Mario070 schreef:Sealed bearing....dan zijn het geen conus moeren.....maar gewoon as moeren :-q
In al de filmpjes die ik op YouTube zag, zaten daaronder gewoon de lagers... losse bolletjes... vandaar de cone nuts natuurlijk... makes sense now ;-)
Mario070 schreef:dan met inbus 11 of 12 je freehub los draaien
Dan kan ik nog op zoek gaan ook... 10 is de grootste maat die ik heb... :-(
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ah, de fameuze cheapo Formula naaf. Nieuwe body/freehub is niet te vinden en de kwaliteit van de naaf is ook zodanig dat dit een mooi moment is voor een goede wielset ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jep...het zijn rechte lagers dus ook rechte moeren.... :-D met dit systeem in 10 speed is gelijk aan 11 speed freehub :-D :-q shimano :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

suravida schreef:Ah, de fameuze cheapo Formula naaf. Nieuwe body/freehub is niet te vinden en de kwaliteit van de naaf is ook zodanig dat dit een mooi moment is voor een goede wielset ;-)
Sja, Bulls moet natuurlijk ergens besparen om aan 999 euro te komen zeker? :lol:

Maar ik neem aan de dealer waar ik deze Bulls gekocht heb mij wel een nieuwe freehub kan bezorgen, moest ik hem online niet vinden?
netwave
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 08:57

Mario070 schreef:met dit systeem in 10 speed is gelijk aan 11 speed freehub :-D :-q shimano :D
Wat bedoel je hier mee...?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Op de 10 speed freehub past 11 speed cassette :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie