Piep in achterwiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Hello,
Ik heb een achterwiel met een hope pro 4 naaf er in welke bij elke omwenteling een keer kraakt.
Dit alleen als ik er op zit en dus niet als ik hem onbelast laat draaien. De naaf is pas een half jaar oud.
Zal dit aan de lagers liggen, bijvoorbeeld te weinig vet? Of doordat de naaf te ruige klappen heeft gehad? Of hebben jullie nog andere ideeën?
Als het de lagers zijn, dan is het het beste om er een nieuw setje in te zetten, of Kun je de seals makkelijk loshalen en van ruimer vet voorzien?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ketting versleten? Cassette zit goed vast?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Ik rij met 3 kettingen en pak steeds de kortste, aandrijflijn zal in totaal nu op zo’n 500km zitten. Maar volgens mij komt de piep echt uit de naaf, was nog vergeten te melden dat die elke keer op dezelfde plek piept (precies als de gele maxxis letters van de band beneden zitten, dus goed te zien) en dit ongeacht of ik trap, of de trappers stilhoud. De piep hoor ik dan bij lage snelheid nog boven de ratel van de naaf uit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fl-wappie schreef:..., was nog vergeten te melden dat die elke keer op dezelfde plek piept (precies als de gele maxxis letters van de band beneden zitten, dus goed te zien) en dit ongeacht of ik trap, of de trappers stilhoud. De piep hoor ik dan bij lage snelheid nog boven de ratel van de naaf uit.
Ah, het ligt aan de Maxxis-letters! Zie maar dat het ondingen zijn!


Je zou de cassette er af kunnen halen en een beetje olie op die kunststof ring laten lopen. Die kan wel eens iets scheef zitten en iets blijven hangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Dan heb je het over de groene kunstof ring van de casette body?
Ik zal het is proberen.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Gisteren weer een stuk gefietst, en van tevoren casette eraf gehaald schoongemaakt en een beetje olie tussen die groene kunstof ring/ seal en de body, maar dit helpt niks tegen de piep. Het is een xd body in mijn geval mocht dat nog verschil maken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu heb ik op 1 van mijn Hope-naven met een XD body ook een kraak zitten. Extreem hoorbaar. Geen idee waar het vandaan komt, misschien de combi cassette en body. Maar de mijne is nog zo een eerste generatie van Hope waarbij je de cassette niet meer los krijgt... . Body met cassette wel op een andere naaf gedrukt, maar kraak bleef.

Ik probeer nu maar zo hard te rijden dat ik het geluid voor blijf... . Body en cassette gaan gezamenlijk de prullenbak in als de cassette op is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rogi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 2 juni 2014, 20:48
Mijn mountainbike: Isaac

Goed invetten is toch wel nummer op op de troubleshoot lijst..
https://youtu.be/LeQYfb9PvqU" onclick="window.open(this.href);return false; Hope Technology: How To Service Pro 4 Rear Hub
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

Oud topic zie ik, maar ik wil toch even inhaken. Sinds kort heb ik ook een wielset met hope 4 naven (nieuw). Onbelast loopt het super soepel maar belast hoor ik een piep uit het voorwiel. Ik heb de remklauw er al afgehaald, dopjes van de naaf afgehaald en extra vet gesmeerd, maar de piep blijft.
De piep is er niet altijd en het is ook niet heel hard, maar het is wel irritant en zou niet moeten bij een nieuwe wielset.. of is het toch iets anders? Hebben jullie het uiteindelijk kunnen oplossen en zo ja hoe?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voorwiel. Steekas of QR?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

Steekas
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Piept je voorvork niet gewoon omdat de schuimrubberringen en/of keerringen droog zijn?
Baldert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 13:45
Mijn mountainbike: 2014 Rose Mr Ride
Contacteer:

Als ik mijn oude wiel er weer in hang hoor ik niks. Lijkt echt in het nieuwe wiel te zitten.

Ik heb geprobeerd een filmpje te maken (nieuwe wiel). Op het filmpje zit de remklauw er weer op en ook een Wahoo snelheidsensor. Zonder de remklauw en sensor is de piep er ook.

Zie hier:
https://photos.app.goo.gl/8Pvmka4q3sLcjwgVA
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Merkwaardig.
Onregelmatig ook.
Stuur het linkje ook eens aan Hope, wellicht hebben ze een idee.

En anders iets met de band en de velg?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

.. apart inderdaad, geen spaak die los zit ook?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie