afstellen pike rc3 140mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hylco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 18 juli 2013, 21:14

ik loop al een hele tijd te klooien met de juiste afstelling van mijn pike.
hier in mijn buurt had ik steeds het gevoel dat die wel goed stond,maar sinds ik steeds vaker ruwer terrein opzoek heb ik het gevoel dat deze niet doet wat ik verwacht,voorwiel komt regelmatig los van de grond,vork duikt in bij remmen etc.
nu weet ik ook wel dat afstelling ook persoonlijke voorkeur is,maar kunnen jullie mij een richtlijn geven.
settings momenteel sag 20%
rebound 6kliks gezien vanaf helemaal open.
low speed compression 3kliks gezien vanaf helemaal dicht.
geen extra tokens toegevoegd.

alvast bedankt.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

ha ha heerlijk, zat me vanavond hetzelfde af te vragen.. Wanneer staat het nu goed?

Ik ben met mijn fiets naar een stedelijke locatie gereden met veel verschillende trappen, met lage treden niet stijl en met korte treden en wel stijl, en ben eens flink gaan klooien met mijn demper instellingen.. Sag staat ongeveer op 30 %

Van alles geprobeerd helemaal open / heemaal dicht, de een dicht de ander open etc. etc. En ja ik merk verschil, maar wat nu beter is of prettiger, ik vind het maar een lastige.. Ik "voel" dat niet zo goed... T feest hield op toen ik de trap op wilde fietsen.. kreeg meteen een snakebite en kon naar huis lopen..

/ k heb het idee dat het (ook) heel erg snelheid gebonden is..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je moet inderdaad verschil maken tussen verschillende soorten terrein.

20% sag is te weinig voor die vork. Gebruik je op dat moment de gehele veerweg? Dan met extra tokens gaan werken.


Teveel duiken heeft met de luchtkamer en de low speed compressiedemping te maken. Misschien dat tokens iets helpen, maar meer low speed moet er ook bij. Nu lijkt mij 3 kliks vanaf bijna dicht wel wat veel, dat zou juist voor het stuiteren kunnen zorgen, dus draai het toch wat terug. Je weet dat die LS instelling alleen werkt in de 'open' stand van de grote knop? En dan is de vraag hoeveel de vork duikt bij remmen. Dat doen de meeste vorken erg veel, alleen de laatste paar jaar is er weer meer aandacht voor 'hoog rijdende' vorken. De Pike is daar nog geen held in... .

Stuiteren kan zijn omdat de vork niet snel genoeg terug komt, dus dan zou de rebound nog sneller moeten. Maar met 20% sag en een vrij open rebound staat die eerder aan de snelle kant. Juist op zeer ruig terrein wil je dat de vork iets trager terug komt zodat deze niet iedere kuil volgt, maar een beetje van top naar top springt.


Maar wat is jouw gewicht? Dat is wel belangrijke info!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hylco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 18 juli 2013, 21:14

Lars TB schreef:Je moet inderdaad verschil maken tussen verschillende soorten terrein.

20% sag is te weinig voor die vork. Gebruik je op dat moment de gehele veerweg? Dan met extra tokens gaan werken.


Teveel duiken heeft met de luchtkamer en de low speed compressiedemping te maken. Misschien dat tokens iets helpen, maar meer low speed moet er ook bij. Nu lijkt mij 3 kliks vanaf bijna dicht wel wat veel, dat zou juist voor het stuiteren kunnen zorgen, dus draai het toch wat terug. Je weet dat die LS instelling alleen werkt in de 'open' stand van de grote knop? En dan is de vraag hoeveel de vork duikt bij remmen. Dat doen de meeste vorken erg veel, alleen de laatste paar jaar is er weer meer aandacht voor 'hoog rijdende' vorken. De Pike is daar nog geen held in... .

Stuiteren kan zijn omdat de vork niet snel genoeg terug komt, dus dan zou de rebound nog sneller moeten. Maar met 20% sag en een vrij open rebound staat die eerder aan de snelle kant. Juist op zeer ruig terrein wil je dat de vork iets trager terug komt zodat deze niet iedere kuil volgt, maar een beetje van top naar top springt.


Maar wat is jouw gewicht? Dat is wel belangrijke info!

hey bedankt voor je snelle antwoord.
mijn gewicht is momenteel 78kg
als ik het goed begrijp draai ik de low speed compression dus nog iets verder dicht?
ik heb de rc3 versie daar is enkel een grote blauwe knop,deze is toch voor de compression dan?
op u vraag hoeveel de vork induikt,bij hard remmen of kort remmen voor de bocht voelt het alsof ik over het stuur ga zeg maar.als ik de compression volledig openzet duikt deze nog verder in.

mvg
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Dit is ook wel inzichtelijk, vind ik https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.net ... ev_a_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hylco schreef:mijn gewicht is momenteel 78kg
als ik het goed begrijp draai ik de low speed compression dus nog iets verder dicht?
ik heb de rc3 versie daar is enkel een grote blauwe knop,deze is toch voor de compression dan?
op u vraag hoeveel de vork induikt,bij hard remmen of kort remmen voor de bocht voelt het alsof ik over het stuur ga zeg maar.als ik de compression volledig openzet duikt deze nog verder in.

mvg

Je gewicht hoort prima te passen bij de standaard set-up (mijn vriendin is bepakt 65 kg, rijdt te netjes en dat trekt de Pike niet: te progressief en te veel compressie demping).

De grote knop is dus drie standen: open, beetje dicht, nog iets meer dicht. Allemaal in low speed compressie bereik. Dan kun je met het kleine knopje bovenop die knop de low speed compressie fijngevoeliger regelen als de grote knop in open staat. (Je zou daar eerder high speed verstelling verwachten, een veel zinniger bereik als je controle op hogere snelheid zoekt, maar goed die mogelijkheid geven ze niet.)

Je zou dan in open moeten rijden en dan de low speed wat meer dicht.

Maar ik denk dat je toch eerst met de sag en tokens aan de gang moet.


Verder is die handleiding die HJ post erg goed en duidelijk. Maar je zou ook de Quarq Shockwiz (https://www.quarq.com/shockwiz/#sm.0001 ... 1c3v26mnh2" onclick="window.open(this.href);return false;) een keer kunnen huren. Ook een apparaatje van SRAM speciaal om te helpen met afstellen. Werkt zeer goed en je kunt er heel wat van leren. En je haalt er ook snel je eigen fouten mee naar boven (als je die al gemaakt hebt!). Het apparaatje is vrij duur, maar diverse dealers verhuren hem, ook omdat je het meestal maar eenmalig gebruikt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Waar kan je die huren dan? Vind het wel een leuk experiment. Hoever wijkt je eigen aftelling af van de berkekende...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Lars TB schreef: Stuiteren kan zijn omdat de vork niet snel genoeg terug komt, dus dan zou de rebound nog sneller moeten. =
Of te snel terug komt en dus teveel rebound, maar dat klopt weer niet bij het duiken voor de bocht (aannemende dat er wat hobbels zitten).
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Tja, het duiken voor de bocht kan volgens mij ook wel weer een voordeel met zich brengen, je fiets wordt daardoor iets korter, hetgeen met zich brengt dat je makkelijker de bocht om gaat en als je rebound dan goed staat, houd je in ieder geval ook druk in de bocht.. Als je bijna over de fiets heen vliegt, dan moet je misschien niet alleen naar de demper kijken, maar ook naar je rem/ bocht techniek?

// ik ben overigens naar mijn bescheiden mening een van de allerbeste stuurlui op de wal..
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Een Pike is er volgens mij niet in RC3; het is óf RC (enkele draaiknop), óf RCT3 (dubbele draaiknop). Hoeveel duikt de vork bij remmen? Ergens klopt er iets niet in het verhaal voor mijn gevoel, want een Pike is zoals Lars al aangaf al vrij progressief, en met jouw settings is het helemaal een pogo-stick. Hoe heb je de sag gemeten? Mocht je een fully rijden, is de sag van de achtershock ook belangrijk.

Voor je beeldvorming: ik (85kg + 10kg gear) rij met een Pike RC (150), geen bottomless tokens, 25-28% sag (afhankelijk van het terrein en mijn eigen lompheid), LSC (grote draaiknop) volledig open dicht open (0 kliks dus). Rebound meestal 3 of 4 kliks van dicht open dicht (het schildpadje dus), test ik meestal door naast de fiets staand snel op het stuur te drukken. Bij het uitveren/terugkomen van de vork wil je net niet dat het voorwiel loskomt.

Zoek een stuk met remknippen op, daar kan je dit mooi testen!
Laatst gewijzigd door crapforbrains op ma 28 mei 2018, 22:34, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wat crapforbrains zegt. Houd er ook rekening mee dat de meeste RCs af fabriek een veel stuggere tune hebben dan de RCT3. Zie o.a. MTBR.
hylco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 18 juli 2013, 21:14

crapforbrains schreef:Een Pike is er volgens mij niet in RC3; het is óf RC (enkele draaiknop), óf RCT3 (dubbele draaiknop). Hoeveel duikt de vork bij remmen? Ergens klopt er iets niet in het verhaal voor mijn gevoel, want een Pike is zoals Lars al aangaf al vrij progressief, en met jouw settings is het helemaal een pogo-stick. Hoe heb je de sag gemeten? Mocht je een fully rijden, is de sag van de achtershock ook belangrijk.

Voor je beeldvorming: ik (85kg + 10kg gear) rij met een Pike RC (150), geen bottomless tokens, 25-28% sag (afhankelijk van het terrein en mijn eigen lompheid), LSC (grote draaiknop) volledig open dicht (0 kliks dus). Rebound meestal 3 of 4 kliks van dicht open (het schildpadje dus), test ik meestal door naast de fiets staand snel op het stuur te drukken. Bij het uitveren/terugkomen van de vork wil je net niet dat het voorwiel loskomt.

Zoek een stuk met remknippen op, daar kan je dit mooi testen!
bedankt,

klein testrondje gedaan met u bovengenoemde settings.dit lijkt al een stuk beter te gaan.
rebound heb ik nu op 5kliks vanaf helemaal dicht.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

crapforbrains schreef:..., LSC (grote draaiknop) volledig open dicht (0 kliks dus). ...
Dicht is dus de meeste weerstand, vork veert moeilijk in, spreekt slecht aan. Maar duikt niet, dat dan weer wel. Maar een stand die je eigenlijk alleen bij klimmen (of extreem steile afdalingen) gebruikt, niet voor normaal gebruik. Tenzij je dus open bedoelt... .
crapforbrains schreef:..., Rebound meestal 3 of 4 kliks van dicht open (het schildpadje dus), ..
De schildpad staat voor dicht. Traag. 3-4 klikjes vanaf dat punt is nog steeds extreem traag, langzaam. De vork blijft dan verder in zijn veerweg staan, wordt stugger, maar wederom: kan dan niet veel verder duiken.



Op zijn minst dus een zeer alternatieve afstelling... . Tenzij je iets heel anders bedoelt dan je opschrijft... . Maar het werkt tegen duiken! :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Thanks..voor de verheldering, soort van :~ ik wilde net een post plaatsen waarin ik ging voorstellen om de terminologie open en dicht niet meer te gebruiken, maar kiezen voor volledig haas/ of volledig schildpad, vier klikjes van haas naar schildpad of zoiets
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik vind dit ook wel allemaal goed verhelderend :-q
Plaats reactie