Pike veerweg aanpassen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ha,

Ik heb een pike met 140 mm veerweg. En wil deze eigenlijk gaan aanpassen naar 120 mm. Ik hik daar een beetje tegen aan, het is toch een handeling die net wat lastiger lijkt dan een kabeltje vervangen of een bb bracket er uit meppen.

RS heeft een mooie handleiding gemaakt die hier gevonden kan worden https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.net ... lish_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar staat eigenlijk alles wel in, maar mijn onervarenheid brengt toch nog wat twijfel en onzekerheid met zich..

Even voor wat betreft de spullen die ik nodig heb, klopt het dat ik los van het gereedschap 8) met de volgende onderdelen de operatie uit zou moeten kunnen voeren?

- 2*10 ml RS vork olie 0w-30
- Sram "butter grease"
- 2 tokens
- 1 airshaft
- 2 crush washers

Uit het tabelletje op pagina 15 van de hierboven genoemde handleiding leid ik af dat in de vork 2 tokens zijn geïnstalleerd. En dat zij suggereren dat er bij 120 mm vier tokens geïnstalleerd moeten worden. Dus dan moet ik er twee bij doen. Bij de vork heb ik twee grijze tokens gekregen. Dus in principe zou dat moeten voldoen. Is dat ook jullie ervaring? Is het nodig om tokens te plaatsen bij het verkorten van de veerweg?

Ik lees op pagina 43 dat een nieuwe "crush washer" gebruikt moet worden bij het weer in elkaar zetten van de vork. Kan iemand mij uitleggen wat een crush washers is. Is dat een simpel ringetje? Of een bijzonder onderdeel? Of kan ik die gewoon nog een keer gebruiken? Of..

Is er nog iets waar ik in het bijzonder op moet letten als ik dit ga doen? Het lijkt me verder redelijk "straight forward" alles los, dr uit, shaft wissel, tokens plaatsen en alles weer aan/in elkaar, afvullen met olie (dat lijkt dan wel weer spannend, want de handleiding geeft aan dat als je niet precies genoeg gebruikt, je de vork kan beschadigen (op 10 ml is een klein beetje teveel of te weinig al heel snel een procent op 10) en weer dicht schroeven.. Op druk brengen en gaan! Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Tokens is ook afhankelijk van de karakteristiek die je wilt hebben. Je hebt minder veerweg dus waarschijnlijk dat je meer ramp-up naar het einde van je slag wilt hebben en daarmee dus meer tokens, maar of dat er nu 2 moeten zijn en straks 4 is niet echt een wetmatigheid. Als je er twee bij hebt gekregen zou ik er niet 100% zeker van zijn dat er ook nog 2 inzitten (bij mij, edoch complete fiets, zaten ze er alleen los bij).
2) De naam zegt het al "crush". Simpele ringetjes van zacht materiaal dat je platdrukt/plastisch deformeert bij het aandraaien. Zoals met zoveel dingen zijn daar wisselende ervaringen met hergebruik... Als je toch onderdelen moet bestellen zou ik nieuwe mee bestellen.
3) Afvullen met olie is wat overdreven omdat je alleen voor smering olie in beide vorkpoten giet (met een injectiespuit gaat makkelijker). De demper die echt afgevuld wordt (en ontlucht), hoef je niet uit elkaar te halen (vooral afblijven)...
4) De C-clip kan tricky zijn. Ten eerste zijn de gaatjes van de C-clip zelf kleiner dan van de dertien-in-een-dozijn tang en ten tweede is het handig als je een paar extra handen hebt om het deel waar die invalt in te drukken zodat je hem ver genoegen kan indrukken om er uit te halen.
5) Of alles bij de airshaft erbij zit om de oude eruit te gooien en de nieuwe te monteren, of dat je componenten van de airshaft zelf moet overzetten kan ik niet zeggen (nooit de airshaft vervangen, wel compleet nieuw opgebouwd)

Vergeleken met de dempingszijde is de luchtzijde eigenlijk erg straight-forward...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom, en weet je het zeker?
Ik heb ook een Pike 140 en die zit in een fiets waar eigenlijk 120 in moet.
Sinds ik mbv tokens de hele veerweg kan gebruiken bij 25% sag heb ik geen moment meer gedacht aan terugbrengen naar 120mm.

Dus denk nog even heel goed na voordat je moeilijk gaat doen.

Mijn tip:
Stel wat meer sag in, de vork wordt dan vanzelf wat lager.
Door de iets te lage druk kan de vork nu makkelijk doorslaan (bottom out).
Als je merkt dat je vork doorslaat, of je vindt dat je te snel door je veerweg gaat, dan plaats je er een token bij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ja, dat is misschien ook wel een goede of betere.. ik zal nog eens gaan klooien :) Sowieso is het nog een beetje een zoektocht, maar het voelt wel alsof ik daar heen wil.. En wil graag weten waar ik aan toe ben als ik het ook ga uitvoeren.

Heeft iemand enig idee waar je die crush washer los kan krijgen? Bij bc zie ik ze zo snel niet.. En al sik een service kit koop waar ze in zitten, dan moet ik als ik onderhoud wil gaan plegen weer zo een kit kopen.. Dan worden die twee ringetjes wel heel duur..
Laatst gewijzigd door hendrikjan op zo 13 mei 2018, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb de airshaft van mijn Sektor omgewisseld en had veel aan een aantal video's op Youtube. In een Sektor gaat 5ml olie per poot. Ik heb dat met een (goed schoongemaakte) injectiespuit uit de bleeding kit van m'n remmen gedaan. Een grote spuitbus remreiniger is je vriend bij dit soort klussen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Niks nuttigs toe te voegen maar ga wel even meelezen..
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Oli4k schreef: Een grote spuitbus remreiniger is je vriend bij dit soort klussen.
ben wel benieuwd waar je die voor gebruikt? Nu vind ik de extreme waarschuwingen voor het gebruik van remmenreiniger ook wat overdreven, maar ben bij de vork toch meer fan van alcohol tbv het ontvetten
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die bussen van de action heb ik altijd. Al het vuil en vet spuit je er zo mee weg en het laat niets achter. Nadelen heb ik nog nooit ondervonden. Je schijnt het niet op kunststof of rubber te moeten gebruiken dus beetje oppassen met o-ringen of pakkingen die je niet gaat vervangen.
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Ik heb 2 jaar terug de veerweg van een Pike aangepast (een 29er van 150 naar 160 gebracht) en daar had ik geen crush washers voor nodig. Volgens deze site http://forums.mtbr.com/shocks-suspensio ... 89130.html" onclick="window.open(this.href);return false; zijn het de ringetjes die in de moeren aan de onderkant van de vork zitten (dus waarmee de lowers aan de uppers vast gemaakt zitten) maar ik heb toen gewoon de oude laten zitten en dat ging goed.

Ik heb toen dit filmpje gevolgd: https://www.youtube.com/watch?v=7WcCIFguChA" onclick="window.open(this.href);return false; en dat ging heel goed. alleen de circlip terug plaatsen was een beetje gedoe met een normaal punttangetje maar uiteindelijk wel te doen.
Plaats reactie