Versleten ketting met Rohloff

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Zondermorren
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 13 maart 2019, 21:28

Tot mijn verbazing is een nieuwe ketting in combi met een Rohloff binnen 1000 km versleten. Ik heb sinds afgelopen najaar een Idworx Easy Rohler Sport erbij (tweedehands met nieuw garantieframe), maar niet veel mee gereden nog. Voor het eerst een Rohloff en dus een ketting in een vaste rechte baan met een excentrische bracketas. De ketting had wel wat speling intussen toen ik de fiets van de week naar de fietsenmaker bracht. Er bleek weer een nieuwe ketting op te moeten. De versleten ketting is een kmc X1 en de nieuwe ook.

Deze slijtage verbaast me. Ik heb vele jaren met een derailleurfiets gereden en die ketting krijgt meer te verduren volgens mij, maar slijt bij lange na niet zo snel. Wat zie ik over het hoofd? Toch niet echt een rechte baan of moet met een Rohloff de ketting altijd strak staan? Dat laatste riep de fietsenmaker en ik kan verder niets bedenken. De ketting was ook steeds redelijk schoon. Wie heeft dezelfde ervaring?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 13 maart 2019, 21:41

Op een Rohloff-fiets is een ketting pas versleten als deze over gaat slaan... .

Geen idee waarop gebaseerd is dat de ketting versleten was. Met zo een meetapparaatje is het extreem onwaarschijnlijk dat een X1 zoveel speling vertoont dat je al op de limiet die voor een derailleursysteem geldt (!!!) zit.

Wat ik nog kan verzinnen is dat de dealer geen idee heeft hoe je de excenter verstelt... . De ketting moet inderdaad strak staan en een nieuwe ketting moet binnen 1.000 km toch al wel een keertje opgespannen worden. Dat moet binnen 10.000 km wel een aantal keren gebeuren. Op een gegeven moment heb je het stelbereik van de excenter volledig gebruikt, maar dan zou je zelfs een schakel uit de ketting kunnen halen en de excenter weer terug zetten en doorgaan tot de ketting dus overslaat op een compleet versleten Rohloff tandwieltje. Dan haal je misschien de 30.000 km wel.

Maar tenzij jij 150 kg spier bent en alleen maar van stoplicht naar stoplicht racet, kan een ketting gewoon niet versleten zijn.

Met het eigen, stalen tandwiel van idworx gaat deze rekensom ongeveer op: 10.000 km en tandwiel van Rohloff omdraaien. 20.000 km, nieuwe ketting en nieuw Rohloff tandwiel. En dan weer van voor af aan. idworx claimt nog geen versleten voorbladen gezien te hebben en er zitten er met meer dan 60.000 km bij!
mountainbike extremist

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RobinG
All rounder
All rounder

wo 13 maart 2019, 22:07

Ik deed 2500km met een X1 ketting. Idd niet erg lang. Achter tandwiel draaien bij 5000km en dus vervangen na 10.000 dan vallen de kosten wel mee. Voorblad van Idworx heb ik niet versleten.
Ketting moet strak staan maar niet te. Ik dacht dat de ketting aan de onderzijde ca. 1cm naar boven en onder moet kunnen bewegen.

Rijd nu per jaar een Xx1 1x12 aandrijving af met 8500km maar kijk wat betreft met weemoed terug op mijn Rohloff
joske77
All rounder
All rounder

wo 13 maart 2019, 22:45

ik heb een shimano SLX 9SP ketting op mijn rohloff bike (op aanraden van rohloff Belgie) en dit werkt perfect.
Gaat nu al dik 4000km mee zonder enig probleem.

Zal de slijtage eens moeten meten, maar alles bolt nog steeds perfect
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Contacteer:

wo 13 maart 2019, 23:04

Op de singlespeed heb ik wisselende resultaten gehad met de X1
Maar ik zou als eerste de kettinglijn eens METEN.
Dus hart vh frame naar het voorblad en hart vd naaf naar het kransje. Dar moet bij een singlespeed ketting binnen 1mm gelijk zijn, anders slijt de ketting als een dolle. (in de volksmond wordt meestal gesproken van rek)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Zondermorren
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 14 maart 2019, 11:11

Bedankt allemaal, het is me duidelijk dat dit een bijzonder fenomeen is! Ik heb ook een berichtje gestuurd naar Rohloff Nederland, ik houd jullie op de hoogte.
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

do 14 maart 2019, 12:25

Yep, iets ruimte op de ketting aanhouden en dat dan wel op het strakste punt. Komt vaak voor dat als je de crank ronddraait de ketting niet op elk punt even strak staat, en dan moet je wel meten als hij op z'n strakst staat. Het gaat erom dat er niet teveel kracht op de lagers komt te staan.

Om eventuele versnelde slijtage door een niet perfecte kettinglijn te voorkomen had ik een derailleurketting in gebruik met mijn Rohloff. Aangezien ik iemand ben die nogal snel een ketting vervangt (dat is toch relatief goedkoop) ben ik niet aan die enorme km's toegekomen met mijn Rohloffnaafje.
Zondermorren
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 14 maart 2019, 14:04

Hieronder de uitgebreide reactie van Rohloff NL, zo'n beetje in lijn met hierboven en eigen gedachten.

"Dat de ketting wat gaat hangen is heel gebruikelijk, maar geen teken van slijtage. Een ketting slijt langzaam en dit is vooral speling tussen de asjes en de rolletjes en tussen de asjes en de schakels van een ketting. Dit moet je af en toe corrigeren en bij een idworx doe je dat door de excenter te verstellen. Vraag hier je dealer om uitleg. De spanning van de ketting heeft niets met slijtage te maken, hooguit slijt de ketting iets sneller bij te hoge spanning, maar zodra die dan door de extra slijtage is afgenomen, zit deze slijtage weer op normaal niveau. Te lage spanning heeft alleen tot gevolg dat de ketting van de tandwielen af zou kunnen springen.

Er zijn factoren te bedenken dat een ketting erg snel slijt, maar zelfs dan is 1.000 km extreem onwaarschijnlijk. Extreme bagger of een totaal scheve kettinglijn zou kunnen. Bagger hebben we al een jaar niet gehad (en je fiets met een Easy Rohler voornamelijk op straat?) en een schuine kettinglijn zou je de dealer op aan kunnen spreken. Overigens zijn gereedschapjes als de Rohloff Caliber 2 gemaakt om de kettingrek bij derailleursystemen te meten, dus niet voor kettingrek op een singlespeed systeem of met een Rohloff naaf. Daar kun je doorrijden tot het bereik van de verstelling volledig benut is of wanneer de ketting over begint te slaan."
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 14 maart 2019, 15:15

Zondermorren schreef:
do 14 maart 2019, 14:04
Hieronder de uitgebreide reactie van Rohloff NL, zo'n beetje in lijn met hierboven en eigen gedachten.
...
Je twijfelde aan ons? :roll: :winkie:

Maar goed, nu eerst eens horen wat de dealer zegt... .
mountainbike extremist

Prulleman
Extreme Biker
Extreme Biker

do 14 maart 2019, 16:10

wat bedoel je precies hiermee:
"De ketting had wel wat speling intussen toen ik de fiets van de week naar de fietsenmaker bracht."
(ik neem aan dat ie gewoon wat slap hing en aangespannen moest worden)

zoals hier eerder gezegd en door Rohloff dus ook, niet vervangen, gewoon opspannen en doorfietsen tot je niet meer kan aanspannen, dan alles vervangen (eventueel dus nog tandwielen omdraaien en een schakel verwijderen, maar dat zijn details die niet bij 1000 km gedaan moeten worden).

Die fietsen zijn gemaakt voor singlespeed (toch?), dus ik neem aan dat de kettinglijn in orde is, maar voor de zekerheid toch even (laten) checken.
Zondermorren
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 14 maart 2019, 17:18

Twijfel aan niemand behalve aan mezelf... :-? :-D

De ketting hing gewoon slap ja, moest opgespannen worden. Dat is wat ik verder ook maar ga doen voorlopig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 14 maart 2019, 20:49

En dus niet langs de dealer? :o

Ik zou toch echt even gaan vragen wat er aan de hand was! Al was het maar om te voorkomen dat anderen hetzelfde 'probleem' voorgelegd krijgen!
mountainbike extremist

Marz45
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

do 14 maart 2019, 23:14

Misschien off topic.
Ik rijd met een santos met alfine naaf en ketting (geen rohloff dus).
Ik heb daar een XLC ketting spanner op gemonteerd en hoef daardoor niet snel mij met de excenter de ketting te spannen.
Werkt prima voor mij.
Zondermorren
Mtb fanaat
Mtb fanaat

vr 15 maart 2019, 00:02

Wel langs de dealer, na een korte fietsvakantie in Portugal morgen. Daarvoor was de onderhoudsbeurt. Overigens ken ik deze zaak al jaren, serieuze mensen. Hou jullie op de hoogte.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vr 15 maart 2019, 11:42

Zondermorren schreef:
vr 15 maart 2019, 00:02
Wel langs de dealer, na een korte fietsvakantie in Portugal morgen. Daarvoor was de onderhoudsbeurt. Overigens ken ik deze zaak al jaren, serieuze mensen. Hou jullie op de hoogte.
:-q

En fijne vakantie!

(neem wat goed weer mee terug!)
mountainbike extremist

Plaats reactie