Sleuteltips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Morg370
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 20 november 2007, 20:54
Mijn mountainbike: Marin Team Issue 2009, Marin Pine Mountain 2007, Marin Eldridge Grade 1990
Contacteer:

bikybiky schreef:met alu heb je daar idd veel minder snel last van omdat dat kan tegen veel hogere punt belasting..
Kijk, dat is duidelijk :-q. Dank u.

Om toch even terug te komen op de roest. Het is een stalen frame, dus dat gaat roesten. Op een carbon zadelpen is dat niet zo'n probleem (behalve het uiterlijk ervan). Maar op een alu pen gaat dat op den duur vastzitten.
Is het dan verstandig de alu zadelpen in te smeren met vet? Of gaat de zadelpen dan weer glijden in het frame?
Steel is real, Marin Pine Mountain

Check de modderbak!
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

Alu pennen in alu of stalen frames altijd invetten!
Ride First Work Later!!
yeoman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 20 maart 2009, 00:52
Mijn mountainbike: Niner Jet 9, Voodoo Dambala SSSS & Ritchey P29 SS

bikybiky schreef:Alu pennen in alu of stalen frames altijd invetten!
Mocht de pen dan gaan glijden, werkt een mengseltje (1 op 1) van montagevet en carbon montagepasta perfect.
"Als je alles onder controle hebt, ga je waarschijnlijk niet snel genoeg"
RomanyRalph
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 3 mei 2009, 09:08
Mijn mountainbike: Specialized epic S-works, Brain,Sram XX

Morg370 schreef:
bikybiky schreef:met alu heb je daar idd veel minder snel last van omdat dat kan tegen veel hogere punt belasting..
Kijk, dat is duidelijk :-q. Dank u.
neem aan dat je dit zelf ook wel wist? aangezien het wereldwijd bekend is dat carbon sterk is in zijn constructie , maar een enorme zwakte heeft op lokale belasting.... Aluminium en andere metalen zie je ook niet vaak/nauwelijks scheuren op plekken waar lokale belasting plaatsvind, als een zadelpenklem bijvoorbeeld..

"de discussie" ging niet over montagepasta, maar voor het geval je ooit nog is een carbon onderdeel aan je fiets wilde monteren..

de nieuwe pen al gemonteerd?
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Tips voor het ontluchten van Magura Louise (bat) / Julie / Marta (2009 modellen, die met een ontluchtings gat in het reservoir kapje)

Ik heb problemen gehad met het drukpunt van de nieuwe type Louise Bat remmen. Het probleem was dat ik de remhendel bijna tot het stuur in kon knijpen en mijn ontlucht procedure was gewoon volgens manual. En ik het maar raar vinden waar het probleem zit. Na mijn vraag geplaatst te hebben op het Magura forum kwam de aap uit de mouw.

Het probleem is, is dat je een spuit op het ontlucht gat/opening moet zetten. Volgens de handleiding moet je de remhendel horizontaal zetten. Echter als je dan gaat ontluchten dan zal er onder het membraam/reservoir kapje lucht blijven zitten. Als je je remhevel weer naar beneden wijzend afsteld dan gaat de luchtbel (natuurlijk) omhoog in je reservoir. Je aanzuig punt/gat voor de remzuiger in je remhendel zit ook boven, m.a.w. je zuigt dus lucht aan waardoor je weer een kl*te gevoel in je remhevel hebt.

Edit: Magura zegt zelf dat ik nog de oude handleiding heb en dat in de nieuwe handleidingen staat dat de remhendel ontlucht dient te worden als die in een 15 Graden hoek omhoog staat.

Deze info geld ook voor Julie HP / Marta 2009 omdat het remhendel ontwerp (daarmee bedoel ik het ontluchtings gat in het reservoir kapje) hetzelfde zijn.

Magura forum/topic Louise Bat probleem
Laatst gewijzigd door stevo87 op do 8 juli 2010, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Tip, vooral voor deze natte tijd van het jaar.

Plaats je fiets na het schoonmaken in een zo warm mogelijke ruimte. Liefst dicht bij de verwarming. (goed poetsen = binnen zetten) Zo kan het vocht makkelijker verdampen dan in een natte / koude schuur.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Charge
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 4 september 2009, 12:29
Mijn mountainbike: TREK Fuel EX 9 ('10) | Kyoso (oud barrel) | RedBull PRO SL 3000 (reetfiets)

The Flying V schreef:Tip, vooral voor deze natte tijd van het jaar.

Plaats je fiets na het schoonmaken in een zo warm mogelijke ruimte. Liefst dicht bij de verwarming. (goed poetsen = binnen zetten) Zo kan het vocht makkelijker verdampen dan in een natte / koude schuur.
Daarom dus dat sommigen onder ons met hun bike naar bed gaan... :D
Erin go bragh
Dominee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: di 10 maart 2009, 13:36
Mijn mountainbike: Cube Ltd pro 2009
Contacteer:

The Flying V schreef:Tip, vooral voor deze natte tijd van het jaar.

Plaats je fiets na het schoonmaken in een zo warm mogelijke ruimte. Liefst dicht bij de verwarming. (goed poetsen = binnen zetten) Zo kan het vocht makkelijker verdampen dan in een natte / koude schuur.
Ik heb m'n fiets wel in m'n schuur hangen, maar als ik heb hem schoongemaakt zet ik deze aan: Afbeelding

Is niet groot, maar verwarmt wel m'n schuur voldoende om m'n fiets te drogen. Richt hem op m'n fiets, zo wordt die goed droog!!
Charge
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 4 september 2009, 12:29
Mijn mountainbike: TREK Fuel EX 9 ('10) | Kyoso (oud barrel) | RedBull PRO SL 3000 (reetfiets)

Op zich wel een goede oplossing Dominee... Maar ik zou er persoonlijk wel graagin de buurt willen blijven als ik zo'n ding aanzet... ik wil dat zeker niet 'onbemand' achter laten m.b.t. mogelijke risico's van kortsluiting, ongelukjes, etc.
Erin go bragh
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

Goede tip inderdaad. Ik gebruik er een kleine infraroodstraler (voor terras) voor, die je zo op een gasfles aan kunt sluiten. Wordt lekker warm, en als je die na het schoonmaken/poetsen nog even aan laat staan dan is je fiets zo droog. Als je het ding maar goed neerzet kan er niet zoveel fout gaan. Zit meestal (altijd?) ook wel een beveiliging op die de gastoevoer afsluit als hij uit gaat.
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

freewheel verwijderen: :roll:

als je in het bezit bent van een torx 50 en 55 dan kan je de freewheel demonteren
als je bij de lagers van je naaf wild komen dan hoef je ook je cassette niet te verwijderen :-q
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

En dat geldt voor naven van het merk, eh, ... ?

Mij ontgaat het antwoord volledig. Voor shimano heb je doorgaans een greaute inbus nodig, voor DT (240 bijvoorbeeld) in veel gevallen "niks".

Graag concrete, duidelijk omschreven tips, waar we ook echt wat aan hebben. Dat ventieldopjes rechtsom vastdraaien is natuurlijk "een soort informatie", maar het gaat hier om exclusieve tips uit de praktijk die we zoeken, of werkwijzen die dermate omschreven zijn dat ze wat éxtra's toevoegen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Exision
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12
Mijn mountainbike: mist een gashendel..

2 Tips over Remmen:

1 - Schijfremmen aanloopvrij maken

Uitgaande van een gemonteerd wiel even de snelspanner losmaken en het wiel demonteren:
- Even de remblokken met een schroevendraaier (draaiende beweging, rustig, niet forceren) naar buiten drukken.
- Wiel terugzetten, goed in de uitsparingen van het frame of de vork
- Snelspanner niet te strak, maar ook niet te los aantrekken
- Remhandel paar keer pompen tot ze beide de schijf raken
- Bouten van de remklauwen slag losdraaien zodat deze vrij kunnen bewegen
- Rem ingedrukt houden, (eventueel met stuk postbodestiek) en vervolgens controleren of de blokken tegen de schijf in het midden van de klauw zitten.
Wanneer dit niet zo is kan je proberen de bouten van de klauw te lossen en zachtjes de druk op de remhandel iets te verlichten en zodoende de klauw tegenover de schijf te bewegen (let op, met gevoel graag ;))
- 9 van de 10x zit de schijf in het midden met de blokken nog bekrachtigd (remhandel), nu is het de truc om de klauw weer vast te zetten terwijl de remhandel nog steeds bekrachtigd is!
- Als je dit gedaan hebt en je laat de remhandel los zullen de blokken aan beide kanten tegelijk naar buiten komen en zodoende de remschijf aanloopvrij en met een correcte werking achterlaten!

2 - Schrijfremmen ontluchten, de luie methode.. Voor de meer gevorderden!

Ipv ontluchten van bovenaf gebruik je een grote vloeistofspuit (250 ml bv) en een stukje benzineslang om het remsysteem van onderaf te ontluchten.
Vul de spuit met de slang daar aan vast met remvloeistof. Plaats een sleutel over de ontluchtingsnippel en druk de slang (20 cm oid) aan de nippel. Hang de spuit op met een stukje draad op aan het stuur of het frame zodat de bocht van de slang omhoog gaat (ivm lucht later). Haal het reservoir open bij de hendel. Tot zover de voorbereiding.

Nu is het een kwestie van de nippel opendraaien, de gevulde spuit langzaam leegspuiten en boven in het reservoir de overtollige remvloeistof gaandeweg wegnemen (let op, niet onder het niveau van het aanzuiggaatje). Wanneer de nieuwe vloeistof er boven uitkomt (kleur) is het systeem 100% ontlucht en klaar voor gebruik.

Deze methode voorkomt het constant aandrukken, openen en sluiten van de nippel en bijvullen van het reservoir!
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Exision schreef:2 Tips over Remmen:

2 - Schrijfremmen ontluchten, de luie methode.. Voor de meer gevorderden!

Ipv ontluchten van bovenaf gebruik je een grote vloeistofspuit (250 ml bv) en een stukje benzineslang om het remsysteem van onderaf te ontluchten.
Vul de spuit met de slang daar aan vast met remvloeistof. Plaats een sleutel over de ontluchtingsnippel en druk de slang (20 cm oid) aan de nippel. Hang de spuit op met een stukje draad op aan het stuur of het frame zodat de bocht van de slang omhoog gaat (ivm lucht later). Haal het reservoir open bij de hendel. Tot zover de voorbereiding.

Nu is het een kwestie van de nippel opendraaien, de gevulde spuit langzaam leegspuiten en boven in het reservoir de overtollige remvloeistof gaandeweg wegnemen (let op, niet onder het niveau van het aanzuiggaatje). Wanneer de nieuwe vloeistof er boven uitkomt (kleur) is het systeem 100% ontlucht en klaar voor gebruik.

Deze methode voorkomt het constant aandrukken, openen en sluiten van de nippel en bijvullen van het reservoir!
Volgens mij is dit meer gericht op auto's&motoren dan op fietsen. Bij Formula K18/K24 en Avid ...7 werken de officiële ontluchtingskits in ieder geval met twee spuiten. Er zitten op die klauwen niet eens ontluchtingsnippels.
Modderfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 maart 2010, 22:10

[quote="Ruud"]Handige sleutel-links
______________________________________

[*]http://bicycletutor.com/guide/
'Sleutelsite - Jelger [quote="Ruud"]

yo, ik kwam deze site vandaag tegen via een link in iemands onderschrift. maar dit is echt geweldig! Ik ben wel handig maar heb beperkte kennis (zoals de meesten die sleutelen), dus dit is echt IDEAAL. Kan de site niet bovenaan bij; voor beginners?

Ik wilde namelijk m'n crank achter uitelkaar halen, maar kwam vast te zitten toen ik de eerste paar moeren eraf waren. Als je dit ziet, kan je precies uitvogelen dat je een sneaky ring hebt die je met speciaal gereedschap los krijgt. Echt top.

Yihaa! :-q
Plaats reactie