Sleuteltips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jer_81
All rounder
All rounder

za 1 december 2018, 10:51

Nijkerkbiker schreef:
za 1 december 2018, 09:18
Jer_81 schreef:
do 11 oktober 2018, 20:17
Tip gevraagd;
Begin van de avond gevallen met de MTB. Gevallen nadat er een tak ergens bleef hangen. Achterderailleur is volledig kromgetrokken en afgebroken.
Ik zag het nog niet benoemd worden maar wellicht is het goed om ook even kritisch te kijken naar je derailleur padje... Na zulk bruut geweld kan die best wat verbogen zijn waardoor je serieus schakelproblemen krijgt. Maar of je dat zelf kan...
Die was volledig afgescheurd en moest dus vervangen worden.
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

wo 27 maart 2019, 22:12

Net als vele anderen rij ik met 3 kettingen op 1 cassette. Om mijn ketting te onderhouden smeer ik vanuit een flesje als de ketting in gebruik is.

Wat ik extra doe: nadat ik de ketting heb verwijderd maak ik ‘m schoon en spuit ik ruim in met Motip kettingspray die ik ook voor de motor gebruik. Die meuk is vloeibaar en “schuimt” bij het aanbrengen. Na een paar minuten wordt het dikker en lijkt het akelig veel op het vet dat “af fabriek” op de ketting zit. Het voordeel is dat het diep in de ketting terecht is gekomen.

Vervolgens bewaar ik de ketting in een plastic zakje tot hij weer aan de beurt is om gemonteerd te worden. Bij montage verwijder ik het overtollige vet en rijden maar. Daarna in het gebruik weer smeren als gebruikelijk.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 17 april 2020, 21:34

Handige donders, aankomende week wil ik een setje torque caps in mijn DT Swiss 350 boost naven monteren. Nu zie ik op internet dat je daar een DT Swiss 350/370 Hub Tool Kit voor nodig hebt. Weet iemand ook een andere methode hiervoor want het is een duur setje voor eenmalig gebruik. Thanks
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

di 21 april 2020, 21:41

Ik heb het opgelost. De dop van een fles Squirt latex sealant past precies om de lock ring van de torque cap vast te slaan.
Taarmen
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 6 mei 2020, 21:17

Ik loop helemaal vast bij mijn nieuwe fiets (Cannondale Trail 3, gekocht bij 12gobiking) en de versnellingen. Bij de eerste rit schakkelde het niet soepel, onderdruk schakelen die uit zichzelf verder of terug. Gezien de vakantie drukte en duidelijke handleidingen dacht ik dit probleem kan ik zelf wel oplossen. Zondag het hele proces doorlopen met behulp van YouTube (Parktools), was het grootste probleem van spook schakels opgelost, alleen kwam ik niet op het kleinste tandwiel achter. Na meerdere video handleidingen (BikeFixIt/GMBN, de sleuteltips van hier) geprobeerd te hebben blijft het fout gaat. De achterkant loopt nu soepel, het blijft aan de voorkant fout gaan, vastlopen of over het blad heen schakelen.
Mijn vragen:
- Kan het kloppen dat mijn linkerschakelaar 3 standen heeft terwijl ik maar twee bladen heb? Ik kan losgekoppeld drie keer schakelen.
gijsje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

wo 6 mei 2020, 21:34

Taarmen schreef:
Ik loop helemaal vast bij mijn nieuwe fiets (Cannondale Trail 3, gekocht bij 12gobiking) en de versnellingen. Bij de eerste rit schakkelde het niet soepel, onderdruk schakelen die uit zichzelf verder of terug. Gezien de vakantie drukte en duidelijke handleidingen dacht ik dit probleem kan ik zelf wel oplossen. Zondag het hele proces doorlopen met behulp van YouTube (Parktools), was het grootste probleem van spook schakels opgelost, alleen kwam ik niet op het kleinste tandwiel achter. Na meerdere video handleidingen (BikeFixIt/GMBN, de sleuteltips van hier) geprobeerd te hebben blijft het fout gaat. De achterkant loopt nu soepel, het blijft aan de voorkant fout gaan, vastlopen of over het blad heen schakelen.
Mijn vragen:
- Kan het kloppen dat mijn linkerschakelaar 3 standen heeft terwijl ik maar twee bladen heb? Ik kan losgekoppeld drie keer schakelen.
Lijkt me niet normaal, maar je hebt die fiets toch rijklaar meegekregen ? Na een paar 100 km kunnen je derailleurkabels wat opgerekt zijn en moet de afstelling opnieuw gedaan worden.
Maar in jouw geval is die fiets dus slecht of haastig rijklaar gemaakt....mogen ze opnieuw gaan doen, dus terug ermee...
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

wo 6 mei 2020, 21:50

+1

Ten aanzien van de shifter voor de voorderrie, zit aan de onderkant van de shifter soms een klein handeltje waarmee je kan kiezen voor 2 of 3 bladen voor. In jou geval moet ie dus op 2 staan
Taarmen
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 6 mei 2020, 22:19

gijsje schreef:
wo 6 mei 2020, 21:34
Taarmen schreef:
Mijn vragen:
Lijkt me niet normaal, maar je hebt die fiets toch rijklaar meegekregen ? Na een paar 100 km kunnen je derailleurkabels wat opgerekt zijn en moet de afstelling opnieuw gedaan worden.
Maar in jouw geval is die fiets dus slecht of haastig rijklaar gemaakt....mogen ze opnieuw gaan doen, dus terug ermee...
Van de week maar doen, met het afstellen heb ik volgens mij ook de kabel van de voor derailleur te verlos gedraaid. als ik het terugdraai blijft het in en uit gaan. Vervelend dat ik terug moet. Een klein hendeltje heb ik niet gevonden.
gijsje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

wo 6 mei 2020, 22:35

Tja...hopen dat ze het nu wel in 1 x goed doen, heb je straks een fijn rijdende Trail..( heb er ook 1 )
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

do 7 mei 2020, 01:19

Niet echt bijzonder... Je kunt gewoon een 3-speed shifter gebruiken voor 2 bladen: de voorderailleur zelf beperk je middels de H & L-schroef in z'n slag. Omdat de voorderailleur beperkt is kun je de shifter gewoon niet een 2e keer / naar de 3e stand schakelen... Als je de beperking in slag van de voorderailleur weghaalt, schakel je wel gewoon 2x (dus drie standen).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR |
Taarmen
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 7 mei 2020, 15:28

Heren bedankt voor de reacties, vanochtend extra vroeg met thuiswerken gestart zodat ik om 10 uur bij de winkel kon zijn. Zo een rondje Bergschenhoek en hopelijk gaat het goed :-q
CentMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

za 23 mei 2020, 10:16

Dit zit in een zakje bij mijn nieuwe fiets en ik heb geen idee wat dit is?
Iemand enig idee waarvoor dit is?

https://imgur.com/S8sieAI
ThijsE
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Scott Spark 940 2019

za 23 mei 2020, 10:30

De gele kun je volgens mij in je remklauw plaatsen als je het wiel en remblokken hebt weggehaald (ter bescherming dat je per ongeluk je rem gebruikt en zo de pistons eruit drukt).

Die rode is vergelijkbaar, maar dan tbv de remklauw waar je remblokken nog in zitten.

Zilveren voorkomen dat kabels gaan rafelen, die knijp je op het kabeleind.

De rest ben ik ook wel benieuwd naar...
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

za 23 mei 2020, 11:55

Die gele is een bleed block.
Dat gebruik je om je remmen te ontluchten en precies met de juiste hoeveelheid te vullen. Blokje neemt de plek in van je blokken, zo worden die ook niet vet.
Het blok is even dik als een nieuwe remschijf en nieuwe blokken.
De oranje is om tussen je remblokken te doen tijdens transport als je een wiel uit je fiets haalt. Het voorkomt dat de blokjes naar elkaar toe komen, waardoor je de remschijf er niet meer tussen krijgt.
Die zwarte dingen zijn klemmen die om de boutjes van je remklauwen passen. Shimano vertrouwd blijkbaar de Loctite niet.
En die zilveren dopjes gaan op het afgeknipte uiteinde van je schakel en dropper kabels.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

za 23 mei 2020, 12:00

Dat zwarte ovalen ding is een dopje met kabeldoorvoer, die gebruikt als je een dropper met interne kabeler in zet. Er zit nu wrs een dicht dopje in je zadelbuis?
Plaats reactie