Heb een klassieke 3 X 9 (XT) setup op mijn nieuw gekochte Cube zitten waarmee ik nu 2600 km gefietst heb.
Het overgrote deel van deze km's zijn asfalt km's.
Paar honderd km terug begon hij steeds vaker door te trappen bij aanzetten.
Ik dacht dat het een kwestie was van vuil op de ketting en cassette en het na een grondige schoonmaakbeurt opgelost zou zijn.
Nadat ik ketting, cassette en voorbladen grondig heb schoongemaakt ben ik op squirt overgestapt.
Het probleem is echter tot mijn grote frustratie niet opgelost, hij trapt zowel door bij het middenblad als grote blad wanneer hij achter op een van de kleinere tanwielen ligt.
Op de lichte versnellingen is er geen sprake van doodtrappen.
Het gebeurt ook bijna alleen met aanzetten, staand sowieso en beetje omhoog bij viaduct ook. Soms juist als ik bij aanzetten net even de druk van het pedaal haal.
En ook niet vaak, soms 10km of meer aan een stuk niet. Maar dan ineens wel weer een keer zonder dat ik noemenswaardig aanzet.
Genoeg frustratie inmiddels om, ondanks dat de ketting nog lang niet versleten is en de cassette er nog heel goed uitziet , een nieuwe ketting en cassette te willen gaan kopen.
Vastzittende schakel is niet het geval, dit heb ik gecontroleerd.
Verder zijn de versnellingen goed afgesteld.
Waar kan het probleem nog meer vandaan komen?
Scheve derailleur(pad)?
Wie heeft de gouden tip?
ketting trapt door.
2600 km en asfalt: enkele tandjes op de cassette zijn versleten (zoals je omschrijft!!) en waarschijnlijk is de ketting ook gewoon op. Heel normaal.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kettingslijtage opgemeten. Het is een LTD SL 27,5 van 2015. Deze: http://www.thebikelist.co.uk/cube/ltd-sl-27-5" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotos moet ik kijken of me dat lukt om ze hier te posten..
Fotos moet ik kijken of me dat lukt om ze hier te posten..
Ketting is nog niet 0.75 versleten volgens mijn kettingslijtage tool.Lars TB schreef:2600 km en asfalt: enkele tandjes op de cassette zijn versleten (zoals je omschrijft!!) en waarschijnlijk is de ketting ook gewoon op. Heel normaal.
En ik geloof dat ik omschrijf dat de cassette er nog niet versleten uitziet, toch?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
- Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
slaat je body niet door dat heb ik wel eens gehad?
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Vraag 1: Bij welke kransjes van je cassette slaat hij door? Zijn het er slechts 1 of 2 van de kleinere en niet de grotere dan is de kans erg groot dat cassette en ketting op zijn. Slaat hij bij alle kransjes door (en juist bij de grotere ivm groter moment) dan is je body gaar. Schoonmaken van de body kan dan je probleem oplossen. Maar goed, van een afstand zonder beeld is het lastig inschatten.....
Overigens kan 2600km in elk soort weer op hetzelfde kransje fietsen minstens zo snel voor dit soort problemen zorgen als 15000km in goed weer waarbij je meer van de cassette gebruikt.
En of jij denkt dat iets er wel of niet versleten is daar hebben wij natuurlijk geen enkele boodschap aan.... Vandaag ook weer een klant met bijna ronde derailleurwieltjes in de winkel die vond dat ze nog wel even meekonden, er zat per slot van rekening nog wat profiel op.
Overigens kan 2600km in elk soort weer op hetzelfde kransje fietsen minstens zo snel voor dit soort problemen zorgen als 15000km in goed weer waarbij je meer van de cassette gebruikt.
En of jij denkt dat iets er wel of niet versleten is daar hebben wij natuurlijk geen enkele boodschap aan.... Vandaag ook weer een klant met bijna ronde derailleurwieltjes in de winkel die vond dat ze nog wel even meekonden, er zat per slot van rekening nog wat profiel op.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Ik ben er ook redelijk van overtuigd dat je last hebt van snelle slijtage van je kleine kransjes, omdat deze gewoon het meest gebruikt zijn (op het asfalt).suravida schreef:..
Overigens kan 2600km in elk soort weer op hetzelfde kransje fietsen minstens zo snel voor dit soort problemen zorgen als 15000km in goed weer waarbij je meer van de cassette gebruikt.
...
Daarnaast, slijten kleine kransjes ook nog een stuk sneller doordat de kracht slecht over enkele tandjes wordt verdeeld, de ketting grijpt bij een 11T misschien maar aan op 6-7 van die tandjes. Als je eenzelfde wattage trapt op een 42T zal die krans mogelijk toch nog 4 keer langer meegaan omdat de kracht op ~30 tandjes wordt gezet.
Dus in dit geval zou je zelfs met een niet versleten ketting je kleine kransjes al op hebben gereden, ik zou toch even een foto van de cassette plaatsen om te kijken wat de kenners ervan vinden.
(en als dit inderdaad het issue is, ga dan niet koppig alleen die kransjes vervangen, maar pak gewoon een complete nieuwe cassette en ketting, anders slijt -alles- dubbel zo snel).
En een andere tip, meer het bos in, dan gebruik je de rest van je cassette ook
en een doorslaande freehub is het denk ik niet, dan zou je het op alle kransjes hebben, en niet alleen op de kleine
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
Ik zou, ondanks dat het misschien niet direct het antwoord op je probleem is na 2600 km toch ook eens kijken naar je freehub / body of de pallen nog soepel in de groeven klikken. Makkelijk te testen door heel rustig je cassette in met het wiel uit de fiets heel rutig achteruit te draaien en te voelen / luisteren of de palletjes nog wel netjes op hun plaats vallen. Als er daar schade is (wat kan leiden tot doortrappen) moet je het zo wel merken.
Verder voldoet je beschrijving inderdaad ook aan 1 of meer kransjes op de cassette die op zijn. Dat kan, als je alleen asfalt rijdt en er maar 1 of 2 gebruikt zeker het geval zijn. Op zich heeft de slijtage van de ketting er ook niets mee te maken. Als je dezelfde kransjes houdt en een nieuwe ketting erop legt wordt het probleem waarschijnlijk alleen maar erger. Dus nieuwe cassete en ja, helaas dan ook een nieuwe ketting.
Verder voldoet je beschrijving inderdaad ook aan 1 of meer kransjes op de cassette die op zijn. Dat kan, als je alleen asfalt rijdt en er maar 1 of 2 gebruikt zeker het geval zijn. Op zich heeft de slijtage van de ketting er ook niets mee te maken. Als je dezelfde kransjes houdt en een nieuwe ketting erop legt wordt het probleem waarschijnlijk alleen maar erger. Dus nieuwe cassete en ja, helaas dan ook een nieuwe ketting.
Ik ben er inmiddels wel achter dat het inderdaad wel slijtage van waarschijnlijk alleen het kleinste tandwiel is.
Heb vanmorgen nog eens goed gekeken en enkele braampjes gezien, deze weggeschuurd in de hoop dat hiermee het doortrappen ook verleden tijd zou zijn maar helaas.
Het is echt nauwelijks waarneembaar, ik kan me niet voorstellen dat de 'kenners' op basis van foto's anders zouden oordelen.
Maar het is gewoon alleen op het kleinste tandwiel.
Oplossing voor nu is voor op het grootste tandwiel en achter dan ook wat groter.
Ik heb me gewoon niet voldoende gerealiseerd dat bij vooral asfalt km's niet alles minder slijt. En de staat van de ketting losstaat van de staat van de cassette tandwielen, zeker wanneer er zoveel op het kleinste tandwiel gereden is.
Heb vanmorgen nog eens goed gekeken en enkele braampjes gezien, deze weggeschuurd in de hoop dat hiermee het doortrappen ook verleden tijd zou zijn maar helaas.
Het is echt nauwelijks waarneembaar, ik kan me niet voorstellen dat de 'kenners' op basis van foto's anders zouden oordelen.
Maar het is gewoon alleen op het kleinste tandwiel.
Oplossing voor nu is voor op het grootste tandwiel en achter dan ook wat groter.
Ik heb me gewoon niet voldoende gerealiseerd dat bij vooral asfalt km's niet alles minder slijt. En de staat van de ketting losstaat van de staat van de cassette tandwielen, zeker wanneer er zoveel op het kleinste tandwiel gereden is.
Nee, je bent lekker bezig... Waarom zou je het ons nog vragen...porcini schreef:...Het is echt nauwelijks waarneembaar, ik kan me niet voorstellen dat de 'kenners' op basis van foto's anders zouden oordelen.
...
Zelfs zonder foto trokken we die conclusie al
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
En waarom vragen als je het zelf beter weet
Je materiaal slijt en vervangen kost geld, Kan je beter gewoon accepteren, je hoeft ook geen xt te kopen, slx of Deore is ook prima.
Je materiaal slijt en vervangen kost geld, Kan je beter gewoon accepteren, je hoeft ook geen xt te kopen, slx of Deore is ook prima.
Als ik het beter wist hoefde ik niks te vragen inderdaad.
Maar door de vraag te stellen heb ik weer wat geleerd.
Zoals gezegd vertoont de cassette nauwelijks tekenen van slijtage en valt de 0.75 kant van mijn ketting slijtagemeter nog lang niet door mijn ketting heen, maar begrijp nu dat altijd maar op die 11T rijden ervoor gezorgd heeft dat ik een prima Cassette en ketting kan gaan vervangen voor een versleten 11T.
Maar dat doe ik voorlopig niet, want voor op het grote tandwiel in combi met 15T is een nog prettiger verzet heb ik gister gemerkt.
Had ik maar vaker afgewisseld, maar op het grote blad voor schijnt ook weer extra slijtage te veroorzaken, toch?
Ik zal er niet aan ontkomen om met deze kms aan vervanging van ketting en cassette toe te zijn aangezien ik met deze fiets voornamelijk op de weg fiets..
Maar door de vraag te stellen heb ik weer wat geleerd.
Zoals gezegd vertoont de cassette nauwelijks tekenen van slijtage en valt de 0.75 kant van mijn ketting slijtagemeter nog lang niet door mijn ketting heen, maar begrijp nu dat altijd maar op die 11T rijden ervoor gezorgd heeft dat ik een prima Cassette en ketting kan gaan vervangen voor een versleten 11T.
Maar dat doe ik voorlopig niet, want voor op het grote tandwiel in combi met 15T is een nog prettiger verzet heb ik gister gemerkt.
Had ik maar vaker afgewisseld, maar op het grote blad voor schijnt ook weer extra slijtage te veroorzaken, toch?
Ik zal er niet aan ontkomen om met deze kms aan vervanging van ketting en cassette toe te zijn aangezien ik met deze fiets voornamelijk op de weg fiets..
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
Om slijtage te voorkomen is het 't beste om niet te fietsen