Shimano XT M8000 achterderrie, medium of lange kooi?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Hoi, Ik heb alle zoekfuncties gebruikt maar kom er niet helemaal uit welke lengte kooi ik nodig zou hebben voor de achterderrie.

Ik wil voor met enkel blad rijden met 34 of 36T. Achter dan een cassette van 12-42

Op de site van bijv Mantel staat dat de capaciteit 39T is van deze achterderrie alleen die wordt berekend aan de hand van een som tussen voorbladen en cassette.

Als die 39T alleen zou staan voor het aantal tanden van het voorblad lijkt me dat weer raar want de lange kooi heeft een capp van 47T en ik zie niet gebeuren dat iemand met een enkel voorblad van 47 gaat rijden??

Welke lengte zou ik dus moeten hebben met de genoemde combinatie.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je capaciteit hoeft maar 30T te zijn (verschil grootste en kleinste achter), dus een medium zou voldoen. Wat voor blad voor ligt maakt verder niet uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Die 39T is inderdaad een som dacht ik. Dus 11-42 heeft een 31T derrie nodig. Zeker weten doe ik dit niet maar in praktijk klopt het wel.

Ik heb ook een medium in gebruik met een cassette van 11-42. Voor heb ik dan 32. Werkt prima.
Denk dat de lange kooi meer nodig is voor 2x of oude 3x setups

edit: oops Lars was er als de kippen bij en was me voor :)
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Bedankt voor de info, staat dan eigenlijk onduidelijk op de site, met name omdat de 1xzoveel setups veel gebruikt zijn...
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Pasqual
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 09:32
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 29
Contacteer:

Andere shops noteren dat beter. Zelf laatst ook zitten zoeken maar dan voor de 11-46 cassette en kwam bij Bike-Discount betere info tegen. Met een 1x11 setup kun je nog steeds de medium cage gebruiken bij een 11-46 cassette.

Long cage voornamelijk nodig bij 2x11 of 3x11 setups.
Max. teeth large sprocket: 42T / 46T for 1x11 only
Min. teeth large sprocket: 40T
Min. teeth small sprocket: 11T
Max. Front Difference: 10T
Total Capacity: 39T
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Model Index:
short:
Cage Length: GS
Capacity:
- Max. Large Sprocket Teeth: 42 with 2x11-speed, 46 with 1x11-speed
- Min. Large Sprocket Teeth: 40
- Max. Small Sprocket Teeth: 11
- Min. Small Sprocket Teeth: 11
- Max. Chainring Difference: 10 teeth
- Total Capacity: 39 teeth

long:
Cage Length: SGS
Capacity:
- Max. Large Sprocket Teeth: 40 with 3x11-speed, 42 with 2x11-speed, 46 with 1x11-speed
- Min. Large Sprocket Teeth: 40
- Max. Small Sprocket Teeth: 11
- Min. Small Sprocket Teeth: 11
- Max. Chainring Difference: 18 teeth
- Total Capacity: 47 teeth
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Voor een fully of HT?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rilson schreef:Als die 39T alleen zou staan voor het aantal tanden van het voorblad lijkt me dat weer raar want de lange kooi heeft een capp van 47T en ik zie niet gebeuren dat iemand met een enkel voorblad van 47 gaat rijden??
Het zal inmiddels wel duidelijk zijn, maar de capaciteit van een derailleur is niet het grootste blad dat-ie aan kan ;-)

Het is wel het verschil tussen de grootste en kleinste krans van de cassette (42-12 = 30 in jouw geval) opgeteld bij het verschil tussen grootste en kleinste kettingblad (0 in jouw geval, gezien de single-ring).

Minder exact omschreven is de capaciteit de mogelijkheid van de derailleur om de ketting strak te houden bij alle mogelijke schakelcombinaties. Een lange kooi kan een groter verschil tussen klein-klein en groot-groot strak houden dan een medium of korte kooi.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:Voor een fully of HT?
Het is in dit geval voor een HT, maar kan zomaar dat het ook ooit op de fully terecht komt.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

kermit schreef:
Minder exact omschreven is de capaciteit de mogelijkheid van de derailleur om de ketting strak te houden bij alle mogelijke schakelcombinaties. Een lange kooi kan een groter verschil tussen klein-klein en groot-groot strak houden dan een medium of korte kooi.
Dit is dus alleen van toepassing bij een combinatie met voorbladen?
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Met een fully zou ik voor een SGS gaan ook ivm de ketting trek bij het in veren. Bij mijn kleine man ging GS 1X11-46t net op zijn Morewood.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een capaciteit van 39 schakels heb je bij 1x11 en een 11-46 cassette nog 4 schakels speling.
De derailleur kan dus nog wat extra lengte opvangen.
Kwestie van precies uitmikken en kijken wat de vering doet met de kettinglengte.
In dit geval de kettinglengte bepalen op het kleinste kransje, zodat de derailleur de ktting nog net strak houdt op de 11t.
Medium kooi houdt de ketting iets strakker en zit iets verder van de grond.
Zou bij mij toch de voorkeur hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MTBPatrick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 2 oktober 2016, 08:37
Mijn mountainbike: TREK Procaliber 9.7 2017

misschien beetje een late reactie, maar ik post het toch even...

ik rijd probleemloos met een 11-46 cassette en 34T voorblad en een M8000 GS, heb de ketting bewust zo kort mogelijk gehouden zodat ik indien nodig een kleiner voorblad kan plaatsen (kocht een 2de hands crank met nieuwe 30T)
Mocht ik eventueel een noodreparatie moeten doen in het bos is de ketting mogelijk net te kort om het 46 blad te kunnen rijden... maar dat is dan toch slechts een tijdelijke oplossing..
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Update, heb het inderdaad met een Medium kooi gemaakt. Cassette achter 42 T, voor mij icm een 36T voorblad ruim voldoende voor de lokale rondjes in NL.

Nu alleen nog een andere spider op de crank, heb de 36T op een double crankstel op de grootste spider zitten, geen ideale kettinglijn.
Dus op zoek naar een Middleburn single spider of ik kan het blad met vulringen uitlijnen.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mijn kleine bijdrage: ik rij een HT met 11-50 Sunrace 11-speed, gecombineerd met 32T oval vóór. Schakelen gebeurt sindskort dmv een XT medium cage - en dat gaat beter dan met de long cage SLX die ik daarvoor had en verrot reed in een afdaling :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie