xd body vervangen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Ik wil graag mijn XT groep 1x11, ombouwen naar een 1x12 groep van sram.
Het gaat dan om de cassette, ketting achterderrailieur en twister.
Mijn cranck xt wil ik laten zitten( als dat mogelijk is natuurlijk).
Nu is mijn vraag, Kan ik op mijn achterwiel mijn Shimano body zomaar wisselen voor een XD body van Sram?
En moet ik ook mijn 1x11 XT cranck vervangen om 1x12 te kunnen gaan rijden?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Welke naaf gebruik je? Niet iedere naaf heeft de mogelijkheid om een XD-body te gebruiken.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je de juiste body kunt bestellen voor je wiel dan is dat geen probleem (als die er is).
Het werkje is an sich supersimpel.
Ik heb als stuntelend sleutelaar dit bij mijn Remedy ook gedaan met deze video ernaast en dat werkte perfect

https://www.youtube.com/watch?v=LOcIG5sYEAI" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

@ Jurf; heb jij een Sram XD body op een Shimano naaf gemonteerd?
Voor zover ik weet zijn er geen adapters of Shimano compatibele XD hubs op de markt.
Als je naar 12 spd Sram wil dan moet je volgens mij een compleet nieuwe naaf in je wielsetje knopen en die kosten best een paar stuivers.
@TS; ik denk dat je cranksetje kan blijven zitten maar dat je misschien wel een ander kettingblad daarop moet monteren.
Dit weet ik echter niet zeker, daar kan iemand anders wellicht nog iets over zeggen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Nee ik heb Bontrager wielen met een Shimano Hub. Die kon ik wel vervangen door een XD.
Bij DT en Hope kun je die ook gewoon los bestellen.
Ik begreep uit de startpost ook niet dat de topicstarter copmplete Shimano wielen heeft. i ging uit van een wiel met alleen Shimano body. En dat als er nu XT11speed op zit er vast ook een redelijk wiel in zat van DT of zo dus met een body die je kan vervangen.

voor de topicstarter:
Ik heb nu een GX-Eagle groep en had hiervoor 11speed NX met een Sunrace11-46. Qua bereik merk ik er eigenlijk niet veel van. Als ik met 46 niet naar boven kwam, lukt het me nu ook niet met 50
GX-Eagle schakelt een stuk mooier als NX, maar in mijn ogen niet beter (of slechter) als mijn paar jaar oude XT groep.

Hoofdreden (excuus :tong ) voor mij om naar Eagle te gaan is dat mijn vriendin dat ook heeft, en ook 27.5boost wielen waardoor we nu bij vakanties etc samen met 1 reserve-set wielen kunnen doen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat is geen shimano hub, maar een ander merk. Voor Shimano zijn er geen XD body's beschikbaar
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Ik rij met een wielset van het merk Answer Atac AM, 15x110mm/12x148mm, Tubeless Ready.
Zit onder mijn cube reaction race c62 uit 2018.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

highlander71 schreef:Ik rij met een wielset van het merk Answer Atac AM, 15x110mm/12x148mm, Tubeless Ready.
Zit onder mijn cube reaction race c62 uit 2018.
Weet je ook wat voor naaf er gebruikt is? Meestal is dat een OEM-naaf van een groot merk. Mijn glazen bol heeft even geen internetverbinding dus ik heb geen idee ;)
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Tja daar vraag je me wat, zal zo eens op de naaf kijken wat erop staat, het is een boost naaf, dat weet ik dan weer wel.:)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In dat geval zou ik even contact opnemen met One Way, de distributeur van Cube en in het verleden ook van Answer. Zij kunnen je vast vertellen of zij een XD body kunnen leveren.


(en de naaf is van Answer, de vraag is alleen wie die naaf maakt, dat ga je op de naaf zelf niet vinden!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Pasqual
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 09:32
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 29
Contacteer:

Je kan altijd ook nog kijken voor een Sunrace 12 speed 11-50 cassette deze kunnen gewoon op de Shimano Freehub en hoef je de naaf niet om te bouwen naar XD freehub. Is niet helemaal zelfde als Eagle setup door 11 tands tandwiel als kleinste.

https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -50-673876" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergeet niet om ook te checken of je een andere derailleur hanger nodig hebt. Deze kan volgens mij ook verschillend zijn tussen Shimano en SRAM.

Deze welke standaard bij Cube op Shimano setup zit: https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... mano-82181" onclick="window.open(this.href);return false;
Vs deze voor SRAM: https://www.bike-discount.de/en/buy/cub ... country=48" onclick="window.open(this.href);return false;
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Dat klinkt goed, die sunrace cassette , is eigenlijk de perfectie oplossing voor een Shimano body, samen met een Sram Eagle set up.
Thanks, ik ga kijken wat er mogelijk is.
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

Gaat niet passen, ben er ook mee bezig shimano en sram zijn de twee grootste concurenten
sram xd body’s passen maar op een paar wielen meeste van sram zelf, maar een paar merken mogen
Ook voor hun eigen wielen onder licentie xd body’s maken, makkelijkste en goedkoopste is om bij shimano te blijven, had ik het maar eerder geweten dan had ik ook de sunrace gedaan.

Ik kreeg ook nog advies om een cnc gefreesde derrie pad te kopen, omdat de laatste slag van een 12 speed schijnbaar best veel kracht heeft, en daardoor het afstellen nooit helemaal 100% gaat lukken, cnc gefreesd is sterker en daardoor zou het moet lukken.
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Tiger1050 schreef:Gaat niet passen, ben er ook mee bezig shimano en sram zijn de twee grootste concurenten
sram xd body’s passen maar op een paar wielen meeste van sram zelf, maar een paar merken mogen
Ook voor hun eigen wielen onder licentie xd body’s maken, makkelijkste en goedkoopste is om bij shimano te blijven, had ik het maar eerder geweten dan had ik ook de sunrace gedaan.

Ik kreeg ook nog advies om een cnc gefreesde derrie pad te kopen, omdat de laatste slag van een 12 speed schijnbaar best veel kracht heeft, en daardoor het afstellen nooit helemaal 100% gaat lukken, cnc gefreesd is sterker en daardoor zou het moet lukken.
Waarom bouw je niet gewoon 1x11 xt. Investeren naar 1x12 bied weinig meerwaarde. Ok je Range neemt iets meer toe maar voorblad wisselen voor buitenland moet je in beide gevallen.

Ik heb zelf ook een ombouw naar 1x11 xt gedaan met sunrace 11-46 cassette en een 36 voorblad. tevens heb ik een 30 voor echt zware werk en een 34 voor de Ardennen. Afhankelijk van je kunnen zou je moeten beslissen wat je wil rijden.
Belangrijk om te weten:
Welke dubbele setup rijd je nu 26/36 of 28/38?
Rijd je vaak op de zwaarte versnelling en/of gebruik je vaak het aller lichtste verzet?
Afhankelijk hiervan besluit je welk voorblad je wil hebben. Indien je geen idee hebt zou ik beginnen met een 34.

Succes met je keuze. BTW 2x11 is ook zo slecht niet ziet er alleen wat minder mooi uit.
hierbij een link hoe het er uit kan zien met 1x11
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135936" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tiger1050 schreef:Gaat niet passen, ben er ook mee bezig shimano en sram zijn de twee grootste concurenten
sram xd body’s passen maar op een paar wielen meeste van sram zelf, maar een paar merken mogen
Ook voor hun eigen wielen onder licentie xd body’s maken, makkelijkste en goedkoopste is om bij shimano te blijven, had ik het maar eerder geweten dan had ik ook de sunrace gedaan.

Ik kreeg ook nog advies om een cnc gefreesde derrie pad te kopen, omdat de laatste slag van een 12 speed schijnbaar best veel kracht heeft, en daardoor het afstellen nooit helemaal 100% gaat lukken, cnc gefreesd is sterker en daardoor zou het moet lukken.
Sorry, maar dit is een heel vaag verhaal... . Of je bent geheel genaaid of je hebt er niets van begrepen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie