Speling achterwiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Beste forumleden,

Ik zit met een vraag...

Bij mijn ghost lector zit er een kleine speling tussen het achterwiel en het frame. Als ik het wiel van links naar rechts beweeg dan voel ik dus de speling. Het wiel zit vast met een steekas en deze zit goed vast.

Is het normaal dat hier een beetje speling te voelen is? Het is niet veel maar wel genoeg dat je het goed kunt voelen. En als dit niet normaal is, wat zou het kunnen zijn? Die wiellagers lijken nog goed te zijn.

Alvast bedankt!
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

speling in de zin van kloink kloink als je de velg heen en weer beweegt? of kun je de velg iets opzij duwen zonder beweging of speling te voelen?
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

joen schreef:speling in de zin van kloink kloink als je de velg heen en weer beweegt? of kun je de velg iets opzij duwen zonder beweging of speling te voelen?
Nee, echt speling in de zin van kloink kloink (niet hoorbaar alleen voelbaar). Maar het zal maar een mm of zoiets zijn...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ligt aan de naaf. Soms zijn ze af te stellen. En anders zal het toch een lager zijn.


Maar het zou ook een lager in je frame kunnen zijn!?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Kijk even of het shimano naven zijn. Zo ja kun je ze gemakkelijk (laten) stellen. Andere merken naven hebben meestal industrielagers die je bij speling moet vervangen. Meestal lopen die ook niet zo lekker meer als er speling op zit.
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Marke schreef:Kijk even of het shimano naven zijn. Zo ja kun je ze gemakkelijk (laten) stellen. Andere merken naven hebben meestal industrielagers die je bij speling moet vervangen. Meestal lopen die ook niet zo lekker meer als er speling op zit.
Dankje voor je reactie! Het zijn geen shimano naven. De lagers draaien ook nog soepel. Ik denk dat ik het maar even afwacht of het erger word of niet.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Er zijn meer merken met cup conus lagers zoals shimano. Misschien die van jou ook wel, en die kun je bij speling beter ff laten stellen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Oftewel....wat voor naaf is het?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Er staat niks op. Dat maakt het nogal lastig... ik ga het voor jullie uitzoeken!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Niek123 schreef:Ik denk dat ik het maar even afwacht of het erger word of niet.
Dat is bijna nooit een goed idee. Tenzij je er genoeg verstand van hebt om een vakkundige inschatting te kunnen maken. En zelfs dan meestal niet.
Vorsprung durch Pedantik.
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Alien schreef:
Niek123 schreef:Ik denk dat ik het maar even afwacht of het erger word of niet.
Dat is bijna nooit een goed idee. Tenzij je er genoeg verstand van hebt om een vakkundige inschatting te kunnen maken. En zelfs dan meestal niet.
Dat klopt ook al weer. Dan toch maar even naar de fietsenwinkel...
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik heb een Easton naaf gehad die ook minimale speling bleef houden. Vaak afgesteld door goede fietsenmakers en zelfs een upgrade voor de naaf geïnstalleerd die speling zou oplossen. De minimale speling bleef aanwezig en voelde inderdaad als een los lager in een fully. Na lang auwehoeren gewoon doorgefietst en de minimale speling werd nooit erger en heb er nooit lagers in hoeven doen.
.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Plaats reactie