DOT 5.1 Remvloeistof

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

In mijn nieuwe Hope remmetjes moet DOT 5.1 of 4 Remvloeistof. Als je bij de op fietsen gerichte zaken kijkt kost een pis beetje 120ml al snel €10,- Terwijl als je bij de auto/motoren zaken kijkt ben je voor een hele liter ook iets van €10,- kwijt. Aangezien DOT een standaard is van Department of Transportation lijkt het mij dat DOT 5.1 DOT 5.1 is. Kan je dus toch net zo goed een flesje halen bij de motoren/auto boer, of een beetje bij je garage? Of mis ik nu iets?

(ja ik weet dat het spul water aantrekt en je dus wel het liefst een klein beetje koopt)
◼︎ Go round the outside.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ja hoor, dat is geen probleem. Ik gebruik ook altijd remvloeistof voor de motor.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het hoeft niet eens 5.1 te zijn, maar je moet de verschillende DOT's niet mixen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

4 of 5.1 gewoon bij de auto/motor/brommerboer halen. Mixen geen probleem.

Alleen 5.0 is siliconen gebaseerd, die moet je niet hebben, misschien ben je daar mee in de war Lars.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor zover ik kom met de zoekmachine begreep ik dat 5.1 “harder” is en minder makkelijk vocht op neemt. Lijkt mij een pluspunt. En 5.1 heeft een lage viscositeit dan 4 begreep ik. Dat lijkt mij ook een pluspunt op de fiets.
◼︎ Go round the outside.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanJ schreef:4 of 5.1 gewoon bij de auto/motor/brommerboer halen. Mixen geen probleem.

Alleen 5.0 is siliconen gebaseerd, die moet je niet hebben, misschien ben je daar mee in de war Lars.
Ah, dacht het voor allemaal gold. Weer wat geleerd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je toch gaat shoppen, dan kan je het beste kopen wat door de fabrikant wordt aanbevolen.
Ben je op een biketrip, dan mik je er gewoon in wat voorhanden is.
Geen DOT en minerale olie mixen, verder is in geval van nood alles beter dan niets.
Maar thuis koop je gewoon wat wordt aanbevolen.
Bij de automaterialenhandel ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dot 5.1 of 4 dus. Meer staat er niet bij. Ik vind het dus raar dat het “voor de fiets” het tien voddige kost dan voor de motor. Terwijl het volgens mij het zelfde spul is. Dat nieuwe van Muc-Off is helemaal duur. En wat is daar opeens zo geweldig aan?
◼︎ Go round the outside.
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Kijk, dit zijn goede tips! Heb net een complete bleedset van SRAM gekocht, met de vloeistof bijgeleverd. Als die op is bestel ik gewoon 250 ml voor 6 euro ipv de SRAM specifieke.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je weet dat je met een klein flesje met gemak meerdere compleet lege remsets kunt vullen èn dat eenmaal geopende DOT ook op de plank verouderd is het kopen van een literfles natuurlijk zinloos. Tenzij je zoveel remmen doet dat je die hoeveelheid binnen een half jaar opmaakt ;-)
Er is verder niks tegen het kopen bij de goedkoopste shop, maar ik zou echt nooit meer dan het kleinste flesje kopen dat je kunt vinden.

Wat dat betreft is mineraal prettiger, dat kun je gewoon onbeperkt bewaren (en er zitten nog wel meer voordelen aan, maar dan moet je dus geen Hope remmen hebben ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Is gewoon exact hetzelfde spul als voor de auto/motor. Duurdere remvloeistof heeft meestal een hoger kookpunt en daar kun je dus meer warmte in kwijt voordat je een vapor lock krijgt. (Hierdoor krijg je lucht in je systeem waardoor het geheel samendrukbaar wordt, en knijp je dus ineens je remhendel in, ergo nul remkracht)

Het verouderen wat hierboven genoemd is het aantrekken van water (hygroscopisch). Water heeft een lager kookpunt dan remvloeistof en zorgt er dus voor dat je remvloeistof een lager kookpunt krijgt.

Let op, ontluchten en bijvullen gaat vaak niet zonder knoeien. Als je alles dicht hebt zitten pak dan de tuinslang, een gietertje of een plantenspuit met normaal leidingwater. Remvloeistof is namelijk dodelijk voor je lak maar kun je perfect ineens neutraliseren met water.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat je veels te veels hebt met een pretverpakking van de autoshop dat je kan afvoeren voor je het weer eens nodig hebt is mij duidelijk. Het is dus alleen factor 10 goedkoper voor de zelfde meuk. Toch mijn garage een vragen, hier heb je een euro mag ik 100 ml DOT 5.1 van je?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat hygroscopische én het effect ervan op je fietsrem wordt overdreven IMHO
Zelfs puur water kan je gebruiken in je remmen (totdat je remmen 100C worden).
Ik denk wel dat het hygroscopie verhaal graag wordt gebruikt als excuus om waardeloze remmen te maskeren.
En wat te denken van remmen van magnesium, gevuld met DOT 5.1, terwijl magnesium oxideerd onder invloed van 5.1 ! Ja, ze bestaan echt...

Over die fles uit de auto- of motorfietsmaterialen handel.
Je kan natuurlijk ook vragen of de dop van zo'n literfles goed afsluit.
Of zelf kijken. De fles zit af fabriek dicht met een zilverpapiertje onder de dop. Wat blijft er voor afsluiting over wanneer je dat zilverpapiertje hebt verwijderd of hebt doorgeprikt ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Even naar de garage geweest. “Hier heb je de fles, breng maar terug als je klaar bent” Maar kreeg ook een tip van de brandblusser mannen. In een glazen fles gooien en vacuüm trekken, dan komt er ook geen vocht bij.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je het in een glazen fles giet die je vacuum kunt trekken, dan sluit die fles dus erg goed af.
Dan zal er zeker geen vocht in komen, ook zonder vacuum.
Voor iedereen die hypergevoelig is voor het hygroscopie verhaal:
Bedenk dat vullen en ontluchten hét moment is waarbij je ultrahygroscopische DOT met de buitenlucht (en dus met vocht) in aanraking komt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie