montagestandaard

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

cheeta schreef: do 25 juli 2019, 16:03
P@trick schreef: do 25 juli 2019, 14:17 ... waardoor de fiets kantelt als hij niet precies in evenwicht hangt.
En dat doet die nooit want typisch trek je er wielen uit wanneer je fiets in zo'n ding hangt, zet ze een voor een terug, ... wat je CoG nogal verschuift...
En vandaar dus de veel stevigere klemming met deze aanpassing...
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

P@trick schreef: do 25 juli 2019, 14:17
Bokmaaa schreef: do 25 juli 2019, 11:09 Heeft iemand een voorbeeldje van de hack die de Lidl standaard beter zou moeten maken?
Mijn oplossing:


Afbeelding

Afbeelding

De originele plastic klembeugel kan niet strak genoeg gedraaid worden waardoor de fiets kantelt als hij niet precies in evenwicht hangt. Ik heb deze vervangen door een bout / moer met daaraan een staken pen gelast om hem strakker te kunnen zetten en werkt prima. Je kan ook gewoon een bout M8 met moer nemen een een steeksleutel 13 om hem vast te zetten maar dit vind ik gemakkelijker en het lasapparaat staat 2 meter verderop😛
Oh? Nou is mijn fiets niet de lichtste, maar hij is nog nooit gekanteld. Nou ja, mocht dat gebeuren weet ik wat te doen :D
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

kermit schreef: do 25 juli 2019, 13:56 Over de stabiliteit van de PT 10 kan ik niet oordelen. De staander is van een ronde stalen buis, waar hij bij de 25 van een geprofileerde alu buis gemaakt is. Ik kan me voorstellen dat dat verschil oplevert.

Maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat die PT 10 van peperkoek is, dus het zal vast goed komen.
En mocht het toch tegenvallen kun je bij Futurum kosteloos retourneren...
Vandaag de PT10.2 binnen en direct gemonteerd. Wat opviel was dat de buis niet rond, maar druppelvormig is (stabieler dan ronde buis?). Ook een paar fietsen in gehangen, klemt prima voor nu. Benieuwd hoe de standaard zich houdt in de toekomst.

Afbeelding Afbeelding
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iets ovaliseren (in de juiste richting) zal de stijfheid idd nog wat verbeteren.
Ik denk dat het met de duurzaamheid wel goed zit, hier ga je vele jaren plezier van hebben :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
lost_traveller
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon SL 2005

Rob.Erto schreef: vr 26 juli 2019, 23:10
kermit schreef: do 25 juli 2019, 13:56 Over de stabiliteit van de PT 10 kan ik niet oordelen. De staander is van een ronde stalen buis, waar hij bij de 25 van een geprofileerde alu buis gemaakt is. Ik kan me voorstellen dat dat verschil oplevert.

Maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat die PT 10 van peperkoek is, dus het zal vast goed komen.
En mocht het toch tegenvallen kun je bij Futurum kosteloos retourneren...
Vandaag de PT10.2 binnen en direct gemonteerd. Wat opviel was dat de buis niet rond, maar druppelvormig is (stabieler dan ronde buis?). Ook een paar fietsen in gehangen, klemt prima voor nu. Benieuwd hoe de standaard zich houdt in de toekomst.

Afbeelding Afbeelding
Nu de buis ovaal is kan deze niet draaien in de onder buis van de standaard als je kracht op de fiets uitoefent en blijft de fiets dus altijd mooi boven de poten van de standaard hangen.
Dat verdraaien gebeurt bij mij nog wel eens met het vorige model.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar een montage standaard maar vind ze teveel ruimte innemen in mijn (veel te kleine) schuurtje. Nu kwam ik dit geniale steuntje tegen met de bevestiging door de trapas. En het werkt ook nog! Achterwiel iets optillen, steun door de trapas schuiven en klaar. Het is natuurlijk geen echte montage standaard, maar veel klusjes zijn wel makkelijker te doen zo. Fiets wassen, ketting smeren, versnellingen afstellen, parkeren, dat soort dingen.
Misschien dat de balans met het voorwiel eruit omdraait, dan zou er ook nog aan de voorvork gewerkt kunnen worden. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ey dat is handig !
Heb nu de indoor trainer onder de fietslift staan dus moet iedere keer de boel afbreken als ik even iets moet klussen.
En fiets iedere keer tegen de muur voor het afspuiten is ook niet ideaal.

Gelijk een besteld, thanks voor de tip. :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Je kan ook iets snel knutselen dmv een tuinpaal van 220 cm lengte ,die in 4 stukken zagen en als een kruis monteren . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Snelle Buffer schreef: wo 8 januari 2020, 06:55 Je kan ook iets snel knutselen dmv een tuinpaal van 220 cm lengte ,die in 4 stukken zagen en als een kruis monteren . :-q
Geloof niet dat een tuinpaal door mn Hollowtech II past. :tong
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

RobBoZ schreef: wo 8 januari 2020, 07:48
Snelle Buffer schreef: wo 8 januari 2020, 06:55 Je kan ook iets snel knutselen dmv een tuinpaal van 220 cm lengte ,die in 4 stukken zagen en als een kruis monteren . :-q
Geloof niet dat een tuinpaal door mn Hollowtech II past. :tong
Nee ?, wedden van wel , kom maar langs met je hollowtech .... :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Snelle Buffer schreef: wo 8 januari 2020, 17:13
RobBoZ schreef: wo 8 januari 2020, 07:48

Geloof niet dat een tuinpaal door mn Hollowtech II past. :tong
Nee ?, wedden van wel , kom maar langs met je hollowtech .... :lol:
#METOO !!! :lol:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Hij is inmiddels binnen en getest.
Prima kwaliteit.
Meer als genoeg ruimte voor 29" en bij het demonteren van het voorwiel komt de voorkant inderdaad omhoog.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

RobBoZ schreef: wo 8 januari 2020, 19:02 Hij is inmiddels binnen en getest.
Prima kwaliteit.
Meer als genoeg ruimte voor 29" en bij het demonteren van het voorwiel komt de voorkant inderdaad omhoog.
En meteen in gebruik genomen ook! Leuk :-q
Be Nice, Say Hi!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

RobBoZ schreef: wo 8 januari 2020, 19:02 Hij is inmiddels binnen en getest.
Prima kwaliteit.
Meer als genoeg ruimte voor 29" en bij het demonteren van het voorwiel komt de voorkant inderdaad omhoog.
Als je het achterwiel eruit wil halen moet je de fiets nog iets optillen of is de achterkant hoog genoeg zodat het wiel eruit kan?
Dat de ketting zeg maar helemaal los komt aan de bovenkant van de cassette.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Mike123 schreef: do 9 januari 2020, 00:26
RobBoZ schreef: wo 8 januari 2020, 19:02 Hij is inmiddels binnen en getest.
Prima kwaliteit.
Meer als genoeg ruimte voor 29" en bij het demonteren van het voorwiel komt de voorkant inderdaad omhoog.
Als je het achterwiel eruit wil halen moet je de fiets nog iets optillen of is de achterkant hoog genoeg zodat het wiel eruit kan?
Dat de ketting zeg maar helemaal los komt aan de bovenkant van de cassette.
Dat moet geen probleem zijn, schat dat het achterwiel zo'n 20 cm vrij van de grond is.
Ketting naar het kleinste tandwiel op de casette en evt de ketting van het voorblad halen maakt het allemaal nog wat makkelijker.
Plaats reactie