specialized Brain-demper en de winterkou

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Nee dat zegt dus niets, dat is onderzoek van de koude grond. Het zegt hoogstens dat een deel van de forum gebruikers met een Brain achterdemper problemen rapporteert. Niet meer en niet minder. De rest is inderdaad allemaal invullen, de kleur maakt dan verder niet uit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peter243 schreef: do 8 november 2018, 22:28 Nee dat zegt dus niets, dat is onderzoek van de koude grond. Het zegt hoogstens dat een deel van de forum gebruikers met een Brain achterdemper problemen rapporteert. Niet meer en niet minder. De rest is inderdaad allemaal invullen, de kleur maakt dan verder niet uit.
Mmm, hoe verklaar je dan de relatie met de praktijk? (Dat die dingen inderdaad meer storingen vertonen dan standaard dempers dus).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Daar kun je niets over zeggen want we weten niet hoe het met andere dempers is. We kennen de praktijk niet althans ik kan nergens de cijfers terug vinden van sram hoeveel rock- shox er stuk gaan op geproduceerde aantallen en dergelijke. Ik weet even niet hoeveel mensen er hier een kapotte Brain demper melden. Stel het zijn er 5 dan is de enige conclusie die je kunt trekken dat 5 mensen die het mtb forum bezoeken hebben gemeld dat ze een Brain achterdemper hebben die stuk is. Al het andere is geheel vrijblijvend filosoferen over het hoe en waarom. Maar ja daar is zo een forum voor, het gaat allemaal nergens over, maar het leest lekker weg en ik hoef niet naar Robinson te kijken.
Hoe Specialized met de afhandeling van een kapotte demper omgaat is weer een ander verhaal. Ik lees ook van andere leveranciers dat ze wel eens moeilijk doen. Zelf gevalletje sram guide remmen met gedoe gehad. Lees op veel plaatsen dat sram niets doet. Zonder probleem twee sets geheel nieuwe remhendels. Willekeur? Relatie dealer- sram, relatie dealer- klant. Ik weet het niet.
Er ontbreekt vaak teveel info om conclusies te trekken en daarna nog te generaliseren.
Laatst gewijzigd door Peter243 op vr 9 november 2018, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Wat zijn de ervaringen met de 2018 RockShox Brains?
Die zouden betrouwbaarder moeten zijn, maar ik lees toch nog wel eens dat ook deze defect raken. Maar ik kan me nog niet echt een goed beeld vormen of dat 'pechgevallen' zijn, of dat dat net zo structureel is als de oudere Fox Brains.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

K3vin schreef: za 10 november 2018, 21:59 Wat zijn de ervaringen met de 2018 RockShox Brains?
Die zouden betrouwbaarder moeten zijn, maar ik lees toch nog wel eens dat ook deze defect raken. Maar ik kan me nog niet echt een goed beeld vormen of dat 'pechgevallen' zijn, of dat dat net zo structureel is als de oudere Fox Brains.
Hoho, ga jij nou beweren dat de problemen met de Fox Brains structureel waren? :o


:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Die zouden betrouwbaarder moeten zijn, maar ik lees toch nog wel eens dat ook deze defect raken. Maar ik kan me nog niet echt een goed beeld vormen of dat 'pechgevallen' zijn, of dat dat net zo structureel is als de oudere Fox Brains.
Ik rij nu sinds eind vorig jaar op een 2018 Epic, helaas kreeg ik vandaag te horen dat mijn achterdemper defect is. Gelukkig wordt het netjes opgelost, maar ik ben wel teleurgesteld dat ook de Brain2.0 dus niet bombproof lijkt. Er staat nog geen 1000km op...
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

K3vin schreef: do 4 april 2019, 22:29
Die zouden betrouwbaarder moeten zijn, maar ik lees toch nog wel eens dat ook deze defect raken. Maar ik kan me nog niet echt een goed beeld vormen of dat 'pechgevallen' zijn, of dat dat net zo structureel is als de oudere Fox Brains.
Ik rij nu sinds eind vorig jaar op een 2018 Epic, helaas kreeg ik vandaag te horen dat mijn achterdemper defect is. Gelukkig wordt het netjes opgelost, maar ik ben wel teleurgesteld dat ook de Brain2.0 dus niet bombproof lijkt. Er staat nog geen 1000km op...
Hier ook net de eerste gehad na 10 maandjes rijden, keurig onder garantie vervangen maar blij word ik er niet van.

Er is een nieuwe 2019 spec op gekomen, deze krijg je vanaf nu standaard. Dat zou beter moeten gaan.
Ik weet dat het probleem is dat de 300psi die je erin doet voor het autosaggen eigenlijk aan de hoge kant is voor deze dempers, dus op druk brengen en zsm autosaggen.
Het was mij en mijn dealer al opgevallen dat het vooral met de grotere frames/zwaardere renners vaak gebeurde dat de nieuwe rockshox kapot gingen... ik ken mannen die er 6 defect hadden in 8 maand tijd... OP EEN S-WORKS.. (waarvan de demper overigens identiek is)

Met de 2019 is het voor de s-works man in ieder geval wel opgelost gelukkig...
Ik ben mij er eentje...
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik hoop idd ook dat de aangepaste versie het beter doet!

Ik kan me niet voorstellen dat dit (in mijn geval) gerelateerd is aan de 300psi? Dat heeft hij bij mij een keer gestaan, en daarna heb ik de druk nooit meer verhoogd. Erg zwaar ben ik ook niet en ik ben ook niet echt een downhiller, dus de demper heeft bij mij geen zwaar leven gehad.
In mijn geval was er stikstof in de olie terecht gekomen. Het lijkt er dus op dat (net zoals bij de Brain 1.0's) de afdichting tussen de olie en de stikstof nog steeds het zwakke punt is. Ik hoop dat het een fabrikage fout is en geen ontwerp fout...

In ieder geval vind ik het ook wel een fijn idee dat er toch weer een Bike Yoke beschikbaar gaat komen voor de 2018+ Epic's, dan kun je dus altijd nog uitwijken naar een conventionele demper.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Warm, koud, nat of droog: kapot gaan doen ze allemaal. Geen enkele Epic-berijder die ik ken heeft nog nooit problemen gehad. Ene vriend is met de 3e demper bezig (S-Works), twee anderen met de twee en vriendin wacht al 6 maanden op een vervangende demper.

Imho: Specialized = vooral Special maar niet ized... Jammer, was ooit mooi merk. Klant staat iig niet meer centraal
StAlTiCa
bossi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 17:51

Heb mijn demper reeds na 1500 km moeten vervangen 165€ en 30€ voor de hersteller,vind dit wel veel geld als dit elk jaar terugkomt !!
Bij mij niets met de winterkou te maken . De brain is niet vervangen ;moet dat niet ??
Maashorst Epic
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 27 augustus 2016, 15:29
Mijn mountainbike: YT Jeffsy 29

Ik lees veel over de Epic Brain problemen.
Is niet zoiets als een alternatief?
Fox float aangepast (door iemand) zodat die wel past in de brug van een Epic.
Of zelfs een ander merk?
Er moet toch een alternatief bestaan.

Waar een wil is is een weg.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Er is idd een bedrijf die adapters maakt waarmee conventionele dempers kunnen worden gebruikt:
https://www.bikeyoke.de/en/Specialized- ... -2019.html
Plaats reactie