Extreem piepende remmen verhelpen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

ok thanks,
waren dit resin of Metal blokjes waar je dit bij gedaan hebt???
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Mitch1986
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: za 5 mei 2007, 17:57
Mijn mountainbike: Focus raven expert

In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik dit topic tegen.

Mijn achterrem piept vreselijk en heeft weinig remkracht. Nieuw blokken hebben een paar dagen zin maar daarna is het weer klaar. Ontluchten, schoonmaken, afstellen etc werkt niet. Dus vandaag de schijven eraf gehaald en ik voelde dat de achterschijf anders aanvoelde dan de voorschijf, achter leek hij veel gladder/gepolijster. Precies zoals ik in dit topic las.

Ik ben benieuwd of iemand inmiddels de schijven heeft vervangen en of dat dé oplossing bleek.
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

Als je schijven dezelfde diameter hebben. zou je eens kunnen proberen om de schijven tusssen voor en achter om te ruilen, is achter dan stil, en voor piept, ligt het aan die 'gladde' schijf.
heb je al geprobeerd om je schijf op te schuren????
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mitch1986 schreef:In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik dit topic tegen.

Mijn achterrem piept vreselijk en heeft weinig remkracht. Nieuw blokken hebben een paar dagen zin maar daarna is het weer klaar. Ontluchten, schoonmaken, afstellen etc werkt niet. Dus vandaag de schijven eraf gehaald en ik voelde dat de achterschijf anders aanvoelde dan de voorschijf, achter leek hij veel gladder/gepolijster. Precies zoals ik in dit topic las.

Ik ben benieuwd of iemand inmiddels de schijven heeft vervangen en of dat dé oplossing bleek.
Ga je ons ook vertellen om welke remmen het gaat?
Oude Avids zweten langs de zuigers nog wel eens.
En sommige Shimanos lekten miniscuul aan de achterremleiding bij de banjobout.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mitch1986
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: za 5 mei 2007, 17:57
Mijn mountainbike: Focus raven expert

Het gaat om 10 of 11 jaar oude shimano XT remmen, M770 ofzo.

Ik heb inmiddels bedacht dat een Deore M6000 setje ook een goed betaalbare optie is en gewoon de hele boel te vervangen. Blijft alleen de vraag staan of ik dan de achterschijf ook moet vervangen.

De tip van opschuren moet ik nog uitvoeren. Maar is dat niet een zeer tijdelijke oplossing omdat het stroeve er ook weer af geremd wordt lijkt mij?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Mitch1986 schreef:In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik dit topic tegen.

Mijn achterrem piept vreselijk en heeft weinig remkracht. Nieuw blokken hebben een paar dagen zin maar daarna is het weer klaar. Ontluchten, schoonmaken, afstellen etc werkt niet. Dus vandaag de schijven eraf gehaald en ik voelde dat de achterschijf anders aanvoelde dan de voorschijf, achter leek hij veel gladder/gepolijster. Precies zoals ik in dit topic las.

Ik ben benieuwd of iemand inmiddels de schijven heeft vervangen en of dat dé oplossing bleek.

Toen je de schijven er toch af had heb je natuurlijk het meest logische gedaan en de schijven omgewisseld om te checken of dat verandering bracht :-q

Als je toch een nieuw setje remmen zou gaan bestellen zou ik meteen twee nieuwe schijven meebestellen. En een onluchtingssetje en extra olijfjes voor als je de remleiding moet inkorten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Olijfjes en inserts zitten bij de remmen.
Ontluchtingssetje en flesje olie is wel handig, just in case.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mitch1986
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: za 5 mei 2007, 17:57
Mijn mountainbike: Focus raven expert

Wisselen van de schijven had ik niet gedaan omdat de maten voor en achter verschillend zijn.
Vandaag de schijven met de hand opgeschuurd en dat lijkt het voorlopig op te lossen. Heb inmiddels wel een M6000 remset erop gezet omdat er inderdaad een kleine lekkage aanwezig was in de oude set. Ik kan dus niet zeggen of het weer goed werkt door het schuren of door de nieuwe remmen.
Hab voor de zekerheid ook nieuwe schijven besteld maar die komen pas over een week binnen dus vandaar deze oplossing. Ben benieuwd of het goed blijft gaan.
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

waar zat de lekkage???? bij de aansluiting van de leiding of lekten ze op de seals van de zuigers???
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Het schuren van de schijven met een heel fijn schuurpapier is inderdaad de oplossing voor het piepen. De reden dat ze gaan piepen is namelijk dat het remblok en de schijf een soort van 1 consistent schuurvlak moeten vormen zoals hier ook al meerdere malen genoemd. Soms gaat dat bij inremmen van nieuwe blokken en schijven de eerste keer niet zo goed en dan hakkelen ze wat. Dit wordt precies zoals een grammofoon plaat opgenomen op de schijven en dan blijven ze dus altijd piepen. Totdat je uit irritatie dus nieuwe schijven koopt en wel goed in remt. (Geleerd van SRAM rem expert).
Plaats reactie