Extreem piepende remmen verhelpen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

de laatste keer dat ik m'n remblokjes heb vervangen heb ik een likje kopervet aan de achterkant van de blokjes gedaan. bij auto's wordt dat oa gedaan om piepen te voorkomen.
omdat de fiets remzuigers van plastic zijn twijfel ik eraan of kopervet resonantie voorkomt maar ik heb al vrij lang geen piep meer gehoord.

toen ik rem gepiep had viel het mij op dat m'n remzuigers niet even soepel naar buiten gingen dus heb ik de remzuigers bijna helemaal uitgeperst zonder blokjes uiteraard daarna zuigers schoon gemaakt met remreiniger op een doekje en daarna opnieuw gevet (pas op zuigers kunnen eruit vallen).
ik kan me goed voorstellen dat pekel tussen de cilinders komt te zitten en de 2 zuigers niet gelijk of zelfs maar 1 zuiger tegen de schijf aan duwt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat zou zomaar kunnen - maar dat verklaart dan weer niet de compleet wegvallende remkracht. Ik kreeg het idee dat die blokken en schijven volledig verglaasden onder invloed van pekel ofzo.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Dat oneven uitkomen van de pistons kan toch behoorlijk wat remverlies opleveren hoor. (Maar compleet wegvallen inderdaad ook weer niet)

Wat @joen zegt ook .... Ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht cq onderbouwd ... maar ik heb ook de indruk dat het niet gelijktijdig tegen de remschijf drukken van de blokken, veroorzaakt door ongelijk uitkomen van de pistons, dat gepiep in de hand helpt.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij mij was het zelfs zo dat als de blokken tegen de schijf geknepen zaten (dus echt hard in de hendel knijpen), ik de fiets nog steeds er doorheen kon duwen. Levensgevaarlijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

blijkbaar vormt het zout een harde laag. heb je ook geprobeerd de boel goed heet te remmen? ik zou denken dat de blokjes opschuren het remvermogen weer terug zou brengen.

tijdje terug kreeg ik de tip van een fietsenmaker om de blokjes wel met remreiniger te bewerken maar daarna zsm in de vlammen van een fornuis houden om de remreiniger te verbranden.
ook kreeg ik dit als tip: http://www.swissstop.ch/silencer/" onclick="window.open(this.href);return false; hij zweerde erbij maar ik heb er geen ervaring mee. iemand anders hier wel? of iemand zin om het uit te proberen? ik ben benieuwd :roll:
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

zou het zout niet weer oplossen als je de blokjes goed zou afspoelen met water? :~
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

rem klauwen en je zuigers regel matig goed schoon maken
controleren op lekken
doe stiek om je rem hendel en een nagt zo laten zitten
kijken of die de volgende dag nog net zo zit of dat ie aangetrokken is
nieuwe rem blokjes steken niet steeds lopen klote door ze in de hens te steken enzo
rem schijven dr af halen en helemaal schoon maken met spiretus of re mreiniger
als t ge ouwehoer an de gang blijft helaas nieuwe remmen en schijven aan shaffen
love is in the air time
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb je het topic wel gelezen? Alles wat jij beschrijft is al geprobeerd... Je laatste zin gaat wel weer op.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Wat nog niet gedaan is en ik wel eens gehoord heb bij een LBS, is dat ze schijven een nacht in een bad met ontvetter doen. (En daarna kwam voor de LBS ook de optie om de rotors te vervangen)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

lijkt me onnodig om schijven zo lang in een ontvetter te laten liggen. die schijven raken niet verzadigd met dik vet wat los moet weken. remreiniger moet echt voldoende zijn.
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

snap dr soms geen reet van
sommige sgijven kun je blijve ont vetten tot je n ons weeg
koop je ander sgijve en or ganisch rem blokjes dan is t in 1x over
dan moet t tog aan de sgijve zitte tog?
zou ik zegge
love is in the air time
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

joen schreef:zou het zout niet weer oplossen als je de blokjes goed zou afspoelen met water? :~
Zoiets?
Ontvetter heeft weinig zin als zout de boosdoener is...

Check ook je spaakspanning eens.
Lage spaakspanning kan resonanties veroorzaken (maar dat gebeurd dan ook zonder zout).
Verder kunnen losse klinknagels van sommige centerlock schijven voor resonanties zorgen.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 21 februari 2018, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

er is trouwens ook een verschil in remreiniger en remreiniger. ik gebruik het vaker voor het schoonmaken van motoren en lieren en wat mij opgevallen is dat er remreinigers zijn die een witte waas achter laten. die van eurol en motip doen het niet.

en pas op voor spuitbussen waar op staat ontvetter, bikecleaner, shine enz. enz. veel ontvetters zijn op basis van een vet
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

nog iemand die me kan uitleggen hoe dat "Dreft op de remblokken" werkt, of wat de bedoeling/werking daarvan is????
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iet doen, lijkt mij.
Mn schijven piepen altijd na een wasbeurt met afwasmiddel.
Blijkbaar blijft er iets achter. Is wel na een paar keer remmen verdwenen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie