Scheur in frame: Focus Super Bud 29er 1.0 (2013)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

@lars TB Niet rechtstreeks bij Focus, de partij waarmee je te maken hebt is 12GO. Die mogen het met Focus uitzoeken.
Born to ride a Storm.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Als ik Focus zou zijn en iemand komt met een dergelijk verhaal zou ik ook niet mijn naam op het spel willen zetten. Voor hun is zo een frame peanuts. Ik denk dat het Focus inderdaad wel wat aangaat en ik zou het zelf bij hun proberen. Vandaag de dag met social media kan je veel voor elkaar krijgen (althans ermee dreigen :) )
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Victor1977 schreef:Als ik Focus zou zijn en iemand komt met een dergelijk verhaal zou ik ook niet mijn naam op het spel willen zetten. Voor hun is zo een frame peanuts. Ik denk dat het Focus inderdaad wel wat aangaat en ik zou het zelf bij hun proberen. Vandaag de dag met social media kan je veel voor elkaar krijgen (althans ermee dreigen :) )
De ongelooflijke prutsers werken in dit geval bij 12GO.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

storm-biker schreef:@lars TB Niet rechtstreeks bij Focus, de partij waarmee je te maken hebt is 12GO. Die mogen het met Focus uitzoeken.
Ja, technisch wel. Maar in de praktijk werkt het anders... . (En beter!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Ikzelf heb ook een scheur (gehad) in mijn mtb, deze had ik 2e hands gekocht en wist zodoende niet via welke leverancier die kwam. In mijn geval betrof het een santos waarmee ik dan ook contact heb gezocht. Ik kreeg van een hun een nieuw frame aangeboden voor de helft van de nieuwprijs, wat ik toch zeer netjes vond aangezien ik niks geen gegevens aan kon dragen van vorige gebruiker(s). Ik heb hier vanaf gezien omdat ik het de mtb niet meer waard vond aangezien dit een 26” fiets is en zelf ondertussen overtuigd ben van de 29” generatie.
Daarna ben ik zelf gaan knutselen en heb de scheur dmv een plaatje RvS er overheen lijmen de scheur gerepareerd. Eerst op het uiteinde van de scheur een gaatje boren ( voorkomt verder scheuren) en daarna een plaatje eroverheen gelijmd met een 2 componenten epoxy lijm. Tot op heden volstaat dit, en blijft die zijn werk goed doen. Het echt ruigere werk bewaar ik voor mijn 29” (zomer)fiets.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij staat in zn recht, maar puur practisch, als hij dit jaar nog wil fietsen, zou ik het laten lassen.
Dan rijdt hij over een paar weken weer in het bos, ipv maanden juridisch getouwtrek.
Bedenk wel dat de weg naar 12go en Focus definitief passe is als je het frame laat repareren.

Nogmaals, zelf een soortgelijk geval aan de hand gehad.
Omdat het een carbon frame betrof, was reparatie eenvoudig, snel, betrouwbaar en goedkoop.
Alu is iets lastiger, maar toch.

Bedenk ook:
Gelijk hebben is 1 ding, gelijk krijgen is iets heel anders.
De juridische weg kan heel lang gaan duren.
Die tijd ben je kwijt, krijg je nooit meer terug.
Het is maar geld.
Geld kan je terugverdienen, tijd niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

ThaSingleTrackMastah schreef:Bedenk ook:
Gelijk hebben is 1 ding, gelijk krijgen is iets heel anders.
Dit dus... Je hebt 'recht' op garantie. Maar je moet je 'recht' wel eerst halen en aantonen, en dat gaat dus lang duren...
Gebruikersavatar
Troxelke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 26 december 2005, 01:02
Mijn mountainbike: Focus Super Bud 29er 1.0 (2013, huidig) - Focus Super Bud 26er Limited Edition (2009, oldie)

Thnx mates voor jullie steun, medeleven & goede adviezen! Doet mij erg goed te horen dat ik niet de enige ben die het allemaal maar een wat oneerlijke gang van zaken vind zo. In essentie wil ik deze situatie eerlijk oplossen, met voor mij zo min mogelijke bijdrage aan cash geld zeg maar. Veel zaken zijn al flink belicht nu, in samenvatting:

1. Coulance oplossingen van 12GO: buiten proportie, 2600 euro betalen voor een andere bike, daar kan ik ook zelf veel andere oplossingen voor doen.
2. Alternatief frame: aangezien hetzelfde frame niet meer te leveren is of te vinden, wordt dat lastig. Een ander frame gaat ook veel aanpassingen aan componenten vergen.
3. Frame lassen: is te doen maar risicovol, daarbij gaat dit rechtsgang uitsluiten als ik dit pad ga bewandelen en is het risico aan mijzelf.
4. Rechtsgang: de redenen van a) productiefout en b) het niet kunnen leveren van een reserve-frame, lijken sterke punten vanuit consumentenrecht. Echter zal het een lange weg worden met veel "gedoe".

Conclusie voor mij nu: ik ga toch mijn rechtsbijstand eens benaderen met dit verhaal om de kansen in te schatten. Wordt dat niks, ga ik toch proberen te lassen.

Waar ik nog weinig reactie op heb gehad in dit topic, en waar volgens mij het grootste probleem ligt in het vinden van een oplossing, is dat Focus gewoonweg GEEN gelijk(waardig) frame kan leveren als reserve-onderdeel, niet voor deze fiets uit 2013, maar ook niet voor hetzelfde type fiets wat t/m 2015 is geleverd (die zijn pas nèt uit garantie!). Hoe kan het zo zijn dat zo'n grote fabrikant gewoonweg GEEN frame meer kan leveren als reserveonderdeel, dat zou toch niet mogen in een redelijke gebruikstermijn? Bovenstaande overweging, omdat, wanneer Focus een dergelijk frame zou hebben, we er echt wel uit zouden komen, dan wel garantie, of met coulance. Wat denken jullie? Thnx mates :)!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ja soms gaat een model eruit en raken de onderdelen op. Niet elke fabrikant blijft oneindig parts maken, dat lijkt me ook gewoon niet rendabel. Maar een gelijkwaardig iets zou wel mooi zijn, maar dat kan 12go je niet aanbieden voor een fatsoenlijk bedrag. Focus is hier nog niet heel erg in betrokken denk ik zo,, ligt puur bijde winkel.

Mijn Turner van 2014 hadden ze ook geen onderdelen meer voor. De lasser was ermee gestopt.
Opzich snap ik dat ook wel.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5582
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het is niet ongewoon dat fabrikanten geen voorraad erop na houden van producten die niet meer in productie zijn. Waarom zouden ze ook, ze hebben al een opvolger en opslag kost . Ik heb levenslang garantie op mijn frame maar mocht hij toch kapot gaan en ik aanspraak kan maken op garantie zullen ze mij ook een frame leveren die op dat moment gevoerd wordt. Voor fabrikanten is het geen doen om van alle modellen frames op voorraad te houden.
Gebruikersavatar
Troxelke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 26 december 2005, 01:02
Mijn mountainbike: Focus Super Bud 29er 1.0 (2013, huidig) - Focus Super Bud 26er Limited Edition (2009, oldie)

Dice Oldskool schreef:Het is niet ongewoon dat fabrikanten geen voorraad erop na houden van producten die niet meer in productie zijn. Waarom zouden ze ook, ze hebben al een opvolger en opslag kost . Ik heb levenslang garantie op mijn frame maar mocht hij toch kapot gaan en ik aanspraak kan maken op garantie zullen ze mij ook een frame leveren die op dat moment gevoerd wordt. Voor fabrikanten is het geen doen om van alle modellen frames op voorraad te houden.
Dat begrijp ik ook, maar daarom zeg ik ook (tussen haakjes) gelijkWAARDIG. Zelfs dat kunnen ze niet of willen ze niet; de Super Bud serie is er uit en de enige gelijkwaardige fiets is de 01E serie, waarvan ze alleen een complete fiets hebben aangeboden waar ik dan 2600 euro voor moet betalen. Dat vind ik verre van redelijk ... Of wat denken jullie?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wellicht worden de fietsen in het verre oosten ook geassmbleerd, en is het logistiek niet handig om een los frame deze kant op te halen. Aan de andere kant, iedere distributeur zou wat frames moeten hebben hangen om dit soort dingen op te lossen. Niet van 2013, maar wel uit de modeljaren 2016 en 2017....

Ik zie wel dat de vervanger voor de Super Bud de 01E is, met een carbonnen frame. De 01E SL lijkt dan kwa afmontage in de buurt te zitten, en die heeft een adviesprijs van 3999 euro. Welke is er jou aangeboden?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Even advocaat van de duivel.... Je hebt een "budget" merk (focus geeft nou eenmaal veel waar voor geld) gekocht bij een winkel die het moet hebben van de lage prijzen en 2 jaar na het aflopen van de garantie krijg je alsnog 2 coulance voorstellen? Ik vindt dat eigenlijk best netjes van ze.... Ik zou in jouw geval allang vrolijk een Cube frame bij Bike-discount hebben besteld en al die rechtzaakenergie in het fietsen stoppen. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nou, met de garantie waar je op doelt heeft de TS dus niets te maken. Maar ik snap wat je bedoelt: when you pay peanuts, you get monkeys....

Anderzijds: wanneer wettelijke verplichtingen nakomen niet in je businessmodel past ben je niet goed bezig mijns inziens.

Overigens hoeft 12GO misschien niet met een Focus Superbud af te komen, maar neemt de TS met een frame van een ander merk met ongeveer dezelfde eigenschappen ook genoegen?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

suravida schreef:Even advocaat van de duivel.... Je hebt een "budget" merk (focus geeft nou eenmaal veel waar voor geld) gekocht bij een winkel die het moet hebben van de lage prijzen en 2 jaar na het aflopen van de garantie krijg je alsnog 2 coulance voorstellen? Ik vindt dat eigenlijk best netjes van ze.... Ik zou in jouw geval allang vrolijk een Cube frame bij Bike-discount hebben besteld en al die rechtzaakenergie in het fietsen stoppen. ;-)
Zo denk ik er ook over. Zo,n frame kost in feite geen drol en het gaat je veel moeite en energie kosten en de afloop is uiterst onzeker. Een mailtje naar focus zou ik er nog aan wagen en als dat niks oplevert dan proberen of het te lassen is. Dat zal dit jaar dan ook nog wel uithouden en in tussentijd heb je ook nog tijd om uit te kijken naar desnoods een 2e hands frame waar wel veel van je onderdelen op passen.

Over drie weken is er tijdens de motortrial in Nunspeet iemand aanwezig waarvan ik hoorde dat hij ook laswerk aan fietsframes doet. Als je wil kan ik informeren bij hem?
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie