Zie onderstaande screenshot:

Een non-offset velg geeft het volgende resultaat:

Dan neig ik toch naar de normale velg gezien de spaakspanning. Eens of zie ik (noob-alert) iets over het hoofd?
Moderator: jf
Voor nu heb ik inderdaad de opgegeven ERD gebruikt. Als de velgen binnen zijn meet ik ze op en bestel dan de spaken.Lars TB schreef:Vreemde is dat ik met een Hope voornaaf 288 mm spaken heb gebruikt... (volgens mijn aantekeningen).
En als ik hem bereken met de waardes die ik heb, kom ik op 286/287 mm uit. Mijn ERD is dan ook 589 mm... (gemeten!).
Ik heb ook iets gehad met een verkeerde ERD bij een Ryde velg.Lars TB schreef:Vreemde is dat ik met een Hope voornaaf 288 mm spaken heb gebruikt... (volgens mijn aantekeningen).
En als ik hem bereken met de waardes die ik heb, kom ik op 286/287 mm uit. Mijn ERD is dan ook 589 mm... (gemeten!).
Heb je hier toevallig wat meer informatie over? Ik heb een setje Ryde Egde's 28 OS binnen via Marktplaats, deze meten 595 zo lijkt...lochnes schreef:met offset velgen zit je voorvelg net andersom dan je achtervelg en moet je daar in de spaakcalculator rekening mee houden. met freespoke is dat volgens mij in te stellen.
ik kwam op mijn ryde 25 met dt350 voor en 240 achter op omgeveer dezelfde spaaklengtes (2 lengtes per wiel) voor en achter uit. en kijkend naar hoe het in de praktijk ging had ik dat misschien ook nog wel met 1 spaak
aat gered.
de mensen die zoals ik ergens goedkope ongestickerde ryde velgen op de kop hadden getikt klaagden wel wat over afwijkende erd”s in praktijk vs papier, heb ik verder nooit gehoord van mensen die gewone nieuwe ryde
kochten.
had zelf verder wat issues met tubelessventiel in de offset velg, was wat meer prutsen dan anders.
Onlangs een velg binnengekregen (ook een stickerlozeRuudRuud schreef:Zijn overigens geen stickerloze Edge's van CNC![]()
Ja ben blij dat ik heb nagemeten voordat ik de spaken bestelde. 587 versus 595 was niet goed gekomen...Jan the Man schreef:Onlangs een velg binnengekregen (ook een stickerlozeRuudRuud schreef:Zijn overigens geen stickerloze Edge's van CNC![]()
) via de officiële NL importeur met een ERD van 595 (nagemeten). ERD en Ryde zijn altijd een spannende combinatie.
Mijn ervaring is ook om dit bij Ryde ALTIJD na te meten.
Ook vind ik zelf de afwerking van de Ryde velgen niet altijd even netjes (bramen aan nippelgaten, metaalgruis op de tafel na het bouwen van een wiel).
Ciao
Jan