11 spd road ipv 11 spd mtb cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Ik heb Mavic Crossride's van 622x21C. Deze kan je, denk ik, ook in een gravelracer oid plaatsen. Dat is misschien de reden van de lange freehub. Ik kan alleen maar gissen. Er werd verteld dat dit al sinds begin 2000 zou zijn. Ik heb het niet verder uitgezocht...

Groeten, Remco

p.s. ik heb een 11/28 Shimano 105 5800 cassette gekocht. Als 'ie van de week binnen komt zal ik mijn bevindingen wel posten.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

MJV schreef:Let wel dat een 11s road cassette qua afstand tussen de kransjes niet hetzelfde is als de mtb variant, dus schakelen met he mtb shifters gaat niet (goed).
Mijn kinderen hebben een heel veld seizoen gereden met Ultegra derailleur en XT cassette. Werkt feilloos.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

StevenK schreef:
MJV schreef:Let wel dat een 11s road cassette qua afstand tussen de kransjes niet hetzelfde is als de mtb variant, dus schakelen met he mtb shifters gaat niet (goed).
Mijn kinderen hebben een heel veld seizoen gereden met Ultegra derailleur en XT cassette. Werkt feilloos.
het gaat niet om de derrailleur maar de versteller. Bij 11 speed is zoals eerder vermeld een afwijkende steek tussen de kransjes bij road en mtb cass. Het zou me echter verbazen dat er geen goede cassette te vinden is ivm de vele types bij shimano
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

KevinBel schreef:Als er nu een 11speed mtb cassette op zit met een spacer tussen hub en cassette, dan de 11sp road monteren zonder die spacer :-q
KevinBel heeft gelijk :-q .
Ik rijd zelf met een 14/28 Ultegra op een wielset en een 11/40 XT (met spacer) op een andere. Uitwisselen gaat zonder probleem, ik hoef zelfs de versnellingen niet extra af te stellen :winkie:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

MJV schreef:Dit artikel geeft een mooie weergave van compatibiliteit: http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zou 0.21mm verschil zitten in de 'cog pitch', dat zou eventueel problemen op kunnen leveren richting de grote kransen op de cassetten, immers 0.21*10=2.1mm die de derailleur er dan naast zit. Maar, denk dat er ook een reële kans is dat het wel oke werkt.

Hoor graag hoe goed het werkt, zou ook best met weg-casettes op mtb willen rijden vanwege beter passende bereik hier in NL namelijk.
Maar als je hem op het middelste kransje afsteld mag je die waarde nog door 2 delen = 1.05mm

De measured cog pitch is trouwens groter dan de aangegeven, die is maar 0.18mm
Plaats reactie