Vragen na 1x11 ombouw

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

27,5 3.0 Maar dat is dus niet het geval.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Kijk ik nou gewoon scheel of heb je
a: een enkel blad dat zo dicht op je achterbrug staat dat je ketting de verf eraf schuurt
b: een kettinglijn die recht is als je op je kleinste kransje bent geschakeld

Die combi is wel erg vreemd. Ik zou bijna gaan denken dat je frame zo scheef is als een banaan. Als het alleen aan de boost crank zou liggen zou je toch meer speling moeten hebben aan de voorkantbij een kettinglijn als dit.Toch?
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik zag de foto en het lijkt wel alsof hij een boost crank nodig heeft om voldoende clearance te krijgen tussen frame en voorblad.
Vreemde combi, standaard naaf en boost crank, kan me niet voorstellen dat een fabrikant dit zo bedenkt.
Of is het voorblad zo groot !?!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hier klopt duidelijk iets niet.
Ik vraag me af of hier wel het juiste bottom bracket is gebruikt dat het tandwiel zo dicht op het frame zit.

Echter, verder van het frame af betekend ook dat je ketting achter nog verder naar buiten komt te staan.

Ik dacht overigens dat snelspanners altijd 135mm zijn en geen 142mm? :~
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan het trouwens ook niet aan de vorm van de achterbrug liggen dat het geheel niet klopt?
Dat hier alleen met 2x speed voor gereden kan worden?
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

ak-77 schreef:Kijk ik nou gewoon scheel of heb je
a: een enkel blad dat zo dicht op je achterbrug staat dat je ketting de verf eraf schuurt
b: een kettinglijn die recht is als je op je kleinste kransje bent geschakeld

Die combi is wel erg vreemd. Ik zou bijna gaan denken dat je frame zo scheef is als een banaan. Als het alleen aan de boost crank zou liggen zou je toch meer speling moeten hebben aan de voorkantbij een kettinglijn als dit.Toch?
De reden dat ik van de 2x11 naar 1x11 heb omgebouwd is omdat ik (voornamelijk maar niet enkel) op de granny van de 26x36 ongelooflijk veel last had van chainsuck. Alle verf en inkervingen die je ziet is nog van de 2x11. Met de fiets is maar 1 keer gevallen, maar er is nooit schade, laat staan "krom", vastgesteld.

ThaSingleTrackMastah schreef:Ja, ik zag de foto en het lijkt wel alsof hij een boost crank nodig heeft om voldoende clearance te krijgen tussen frame en voorblad.
Vreemde combi, standaard naaf en boost crank, kan me niet voorstellen dat een fabrikant dit zo bedenkt.
Of is het voorblad zo groot !?!
Het begint echt vreemd te worden inderdaad. De fiets is een CUBE LTD Pro, model 2017.
Het voorblad is gewoon een 34T.
Rayb81 schreef:Hier klopt duidelijk iets niet.
Ik vraag me af of hier wel het juiste bottom bracket is gebruikt dat het tandwiel zo dicht op het frame zit.

Echter, verder van het frame af betekend ook dat je ketting achter nog verder naar buiten komt te staan.

Ik dacht overigens dat snelspanners altijd 135mm zijn en geen 142mm? :~
De lagers van de bottom bracket zijn vervangen geweest in Juli 2017, bij de fietsenmaker. Ik weet niet of je hier veel "verkeerd" in kan steken (het past of het past niet?).
Ik heb de crank dan wel verkeerd besteld, alles meer naar buiten maakt de kettinglijn nog gekker. En naar binnen valt er nog weinig te gaan..
Ik heb gemeten tussen de centers van de 2 pads en kwam zo op 142 uit.
Rayb81 schreef:Kan het trouwens ook niet aan de vorm van de achterbrug liggen dat het geheel niet klopt?
Dat hier alleen met 2x speed voor gereden kan worden?
Ik sluit niets uit, maar hoe ga ik dit uitzoeken? Iemand ervaring met de helpdesk van CUBE (bestaat die überhaupt voor zo'n vragen) alvorens ik er de moeite in steek?
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Je 34t blad is te groot voor je frame. Een boost crank “lost dit op”. Ik denk dat een normale niet boost 1x crank een betere ketting lijn zou opleveren. Maar dan moet je een kleiner blad voor gaan rijden. 32t lijkt dan maximaal mogelijk. Mijn frame heeft dit ook als max.

Maar, als je er nu gewoon mee kan fietsen zonder grote problemen dan zou ik het misschien gewoon zo laten. Ligt ook aan de kracht en snelheid in de beentjes, ik kom er niet mee weg en maak het kapot. Bij iemand anders hoeft dat niet zo te zijn.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

hey gunther90
hoe gaat het inmiddels zijn er nog dingen veranderd? mijn (omgebouwde naar 1x11) ltd 2016 begon vergelijkbare problemen te vertonen. ook bij mij is de aandrijflijn in de lichtste versnelling nogal scheef, wel heb ik zojuist mijn tandwiel wat dichter naar de bb gebracht dmv ringen tussen crank en tandwiel. verder heb ik mijn achterderrie los gehaald en alles opnieuw weer afgesteld en werkt nu weer soepel. alleen in de lichtste versnelling schakelt hij terug als ik achteruit trap :~ mijn setup: 11-40 cassette met 34t absolute black oval
hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding

ik ben benieuwd naar jou bevindingen.

weet er ook iemand wat de gevolgen zullen zijn als ik een 11-42 of 46 cassette monteer?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

IN de lichtste versnelling van het tandwiel afvallen bij terug trappen is een bekend probleem, dat hoor je veel vaker, ook bij mensen met een goede kettinglijn.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

Rayb81 schreef:IN de lichtste versnelling van het tandwiel afvallen bij terug trappen is een bekend probleem, dat hoor je veel vaker, ook bij mensen met een goede kettinglijn.
de ketting kraakt bij het tandwiel, ik heb het idee dat de vorm van de tanden daar een rol bij spelen. iemand een theorie hier over?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Schuinte van de kettinglijn in combinatie met vuil. Maak de boel maar eens echt HEEL goed schoon. Fat chance dat het dan niet meer kraakt.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Even voor de beeldvorming. Ik rijd een Reaction GTC modeljaar 2015. Deze heb ik vorig jaar, bij een framevervanging, voorzien van een XT M8000 1x11 aandrijflijn. De foto's hieronder laten de ruimte tussen frame en kettingblad, de minst ideale kettinglijn en een rechte kettinglijn zien. Frame is achter 142x12, dus geen boost.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Ik heb er momenteel vrede mee genomen. Wil ik vooraan op de 34T blijven rijden, dan zal het met deze BOOST crank moeten zijn op mijn non-BOOST fiets.
Voordeel is wel dat ik de bekende problemen met het afvallen van de ketting van het grootste naar een kleiner tandwiel als je achteruit trapt niet.

Ik ga even kijken hoe ik omhoog geraak met de 34T / 11-42 combinatie. Als ik een 32T 'moet' gaan steken, dan doe ik dat dmv zo'n "One Up" kitje met spacers tussen de crank en het tandwiel. Dan is de kettinglijn al enigszins gecorrigeerd.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Ik rijd eigenlijk altijd met een 34T voorblad (misschien over een paar weken voor een XC wedstrijd even een 32T) en achter zit er op dit moment een 11-40 cassette gemonteerd. Als de marathons in het Sauerland en de Eiffel en weer aan zitten te komen in april, dan monteer ik weer een 11-46 cassette. Dat gaat in beide gevallen meer dan prima en heb nooit problemen met een afvallende ketting o.i.d.
Plaats reactie