Rohloff-naaf bij koud weer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ik heb nu een aantal ritten gedaan met de verdunde olie, de laatste dagen ook bij lage temperatuur (gisteren 4 graden, vanochtend 1 graad). Na deze ritten ben ik van overtuigd dat de naaf nu lichter draait dan voorheen bij koud weer.
Bij temperaturen onder 5 graden had ik altijd het gevoel dat de naaf (te) zwaar liep. Vooral de eerste kilometers viel dat op. Die zijn meestal verhard. Bovendien heeft mijn lichaam dan nog geen last van vermoeidheid en van de kou. Als ik eenmaal in het terrein ben of zelf al moe of koud ben voelt het ook wel zwaar, maar dan is het niet meer zo gemakkelijk te zeggen waar dat van komt.
Sinds ik de olie verdund heb voelt de fiets ook bij koud weer meteen gewoon goed; alles draait soepel en ik heb geen moeite meer om mijn normale beentempo rond te draaien.
Dus wat mij betreft ga ik in het vervolg elk jaar zodra het kouder wordt 1/4 van de olie vervangen door spoelolie. Na de winter vervang ik dan de olie (door pure naafolie).
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, als ik dit lees lijkt de nieuwe olie een compromis en waren de oude zomer en wilter olie eigenlijk beter.
Is die oude olie nog verkrijgbaar?

Ook wel interessant om te horen wat Robloff hier zelf over zegt.
(Want ondanks dat ik vers.naven niet de oplossing voor alle problemen vind, heb ik Rohloff als serieus bedrijf wel heel hoog staan).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

De oude zomer- en winterolie is niet meer verkrijgbaar. Rohloff raadt pas bij temperaturen onder -10 aan om de olie 1 op 1 te verdunnen met spoelolie. Het leek mij daarom een logische zet om bij iets minder extreme koude de olie ook te verdunnen, maar dan 1 op 3.
Elke multigrade olie is natuurlijk een compromis; ook multigrade olie wordt dikker bij lage temperaturen. Het feit dat de olie bij lage temperatuur nog bruikbaar is wil niet zeggen dat het dan ook optimaal is. Denk aan de multigrade olie in je auto: bij lage temperaturen werkt het nog wel goed genoeg om je auto te kunnen starten en ermee te rijden, maar je merkt toch duidelijk dat de motor soepeler gaat lopen als de olie warmer ( en dus dunner) wordt.
Belangrijk verschil is natuurlijk dat de olie in mijn Rohloffnaaf niet of nauwelijks warmer wordt na een eindje rijden. :wink:
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
JE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 608
Lid geworden op: za 20 november 2004, 18:32

Ik heb een alfine 11 speed uit 2012, behalve dan dat de tweede versnelling het niet meer doet (eerste serie), loopt ie geweldig licht en dat onafhankelijk van de buitentemperatuur.
Ik stop er altijd motul multi atf in. Perfecte olie.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motu ... 1510939319" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie