combi SRAM en Simano

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

Hoi,

Kan iemand mij vertellen of een "SRAM X0 9-Speed Twister - rear 9-speed" werkt met een "Shimano Deore XT M772 Achterderailleur"? :~
Omdat ik graag een gripshift wil proberen :winkie:
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Lars TB schreef:Nee.
Wat nee? Je kan het niet vertellen of werkt het niet.... :winkie:
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Gaat niet werken, SRAM en Shimano werken met verschillende ratio's (uitleg).
modder zuigt!
ynze stofkoper
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"

duidelijk. :-{ :wink: Mark-xt

ff door fietsen dan en als de boel versleten is maar eens verder kijken of ik de volgende setup dan voor SRAM gripshift ga :winkie:
mvg Ynze

Op de weg rijden kan altijd nog.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat je wel kunt doen is zoeken naar een Sram gripshifter met een van de type-aanduidingen Rocket of Attack. Die zijn bedoeld om met Shimano achterderailleurs te werken. Ik dacht dat ze altijd 9-speed zijn, maar let daar wel op want als het 8 of 10- speed is werkt het niet met een 9-speed derailleur.
Als er een nummer op staat (X0, X9 etc.) zijn het shifters voor Sram derailleurs. Hetzelfde geldt voor de triggers, die waren er ook als Rocket en Attack voor Shimano derries en met een nummer voor de eigen Sram derries.

Er is wel een klein verschil in schakelgevoel. Omdat de overbrengingsverhouding (ratio) bij een Sram derrie 1:1 is en bij een Shimano 2:1 zijn de kliks bij een Sram drivetrain wat duidelijker, wat de kans op misschakelen (nog) kleiner maakt.
Mijn vriendin rijdt met een Rocket/XT setup en ik voel het verschil wel met mijn volledig Sram setup.

Wat jij niet hebt maar wat ook werkt: een Sram 9-speed gripshifter (X0, X9, X7) met een licht aangepaste 10-speed Shimano achterderailleur (en dan uiteraard de rest 9-speed, dus cassette en ketting). De enige aanpassing die je hoeft te doen is een blokje van 6mm dik onder de kabelklem doen waarmee de kabel aan de derailleur vastzit.

Nog even een toevoeging: zorg zeker bij de combinatie gripshift-Shimano derailleur voor schone en goed gelegde kabels. Omdat Shimano derries een minder sterke veer gebruiken dan Sram èn de ratio minder gunstig is heeft een vuile of kapotte kabel nog meer dan anders invloed op de schakelwerking. Als de boel slecht naar de kleinste kransjes terug wil is dat meestal een goede indicatie van een "probleemkabel". (Uiteraard aangenomen dat de boel goed afgesteld is, anders is de afstelling waarschijnlijk de oorzaak)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie