remblokken Hope - 2 vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ondanks de Race hendeltjes zit het 'm niet in de remkracht, die is voor mij prima. Ik hoef ook niet heel hard te knijpen om echt te remmen. Ook kan ik goed bij de hendels, die zijn niet kleiner dan die van de XTR race remmen die ik nu op de Snowdon heb zitten. Met de oudere 9-speed gripshifters was dat wel een probleem, maar de 11-speed shifters zijn wat smaller en dan kan ik er goed bij.

Het zit 'm vooral in het moment van aangrijpen, dat komt te laat. De hendel verder van het stuur stellen (reach dus) is geen optie, dan staan ze te ver weg. Dus misschien dat de Tech hendel toch verbetering zou kunnen geven, door de bite point adjust mogelijkheid die de Race niet heeft.

Maar zoals gezegd vind ik ook de vrije slag anders voelen dan bij de Hope's van andere rijders. Het voelt al "sponzig" voordat de rem aangrijpt. Als-ie eenmaal aangrijpt heb ik (voorzover ik kan beoordelen met mijn beperkte Hope ervaring) een normaal drukpunt.

Ontluchten heb ik gedaan volgens de Hope video, met de Hope easy bleed kit met trechtertje en vers geopend flesje DOT. Ik heb zoveel DOT doorgespoten dat de oude er waarschijnlijk helemaal uit was. En het zijn gloednieuwe remmen, dus zo oud zal die DOT ook niet geweest zijn.

Maar ik ga ze nog een keer ontluchten binnenkort, en dan eens verder zien.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat mijn onvrede met de Hope's gevoed wordt door het regelmatige wisselen met Shimano-geremde fietsen (SLX en XTR). Als ik daar weer een paar keer op gereden heb vallen de Hope's telkens tegen. Na een paar ritten met de Hope's ben ik daar weer meer aan gewend...

Dat zou pleiten voor één merk remmen op beide bikes.
In dat geval is de Shimano optie een stuk goedkoper... maar ik wil de Hope's nog niet opgeven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, er zijn al een Hope adviezen gegeven ;)

Toch nog een idee.
Je gebruikt Formula schijven.
Ik heb ondervonden dat niet alle schijven met alle blokjes goed samengaan.
De ene combi geeft meer wrijving (remkracht) dan de andere.
(maar zelf geen ervaring met de combi Formula-Hope)
Zou het een idee zijn de Shimano blokjes in de Hopes te steken en dan Shimano RT-66 schijven te gebruiken ?
De blokjes heb je al en de RT-66's kosten bijna niets (en Shimano metalic blokjes remmen waanzinnig hard op deze schijven).
Het enig waar het dan nog fout zou kunnen gaan is als de Hopes niet hard genoeg in de blokjes zouden knijpen.

En je hebt deze instructie's echt nauwgezet gevolgd?
Is nogal afwijkend van de Shimano methode.
Ontluchten door lucht naar beneden te persen is natuurkundig gezien niet handig, lucht gaat liever omhoog, zou dus ook niet mijn voorkeur hebben.
Maar omdat je een wazig gevoel hebt in je hendels...
Zou het kunnen dat de Shimano-way iets doet met de cups in de remcylinder wat het wazige gevoel veroorzaakt ?

Hope is blijkbaar niet mijn 1e keuze (anders zat het wel op mijn fietsen) maar al die Hope rijders kunnen toch niet gek zijn ?
En dit:
Zou dus gewoon goed moeten remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ThaSingleTrackMastah schreef: Hope is blijkbaar niet mijn 1e keuze (anders zat het wel op mijn fietsen) maar al die Hope rijders kunnen toch niet gek zijn ?
Dat is een gewaagde veronderstelling :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ontlucht heb ik volgens de instructies die bij de easy bleed kit zaten, die kit is origineel Hope dus. De nieuwe DOT is ook origineel wat Hope gebruikt.
Ik heb geen passende Shimano blokjes, alleen Hope organic (zaten in de remmen) en metal (nog niet geprobeerd). De tijd dat ik Shimano vierzuiger XT's had (en bijpassende blokjes op voorraad) is alweer even geleden.

Ik heb nog wel andere schijven liggen, oa Shimano XT (203, 180) en ook de RT66 (180 en 160). En als ik de Cotic afbreek komen er twee 180mm Hayes schijven vrij, op de Snowdon zitten Lifeline rotors (dat schijfje is volgens mij onder tig verschillende merknamen op de markt). Dus schijven genoeg :)

Maar de eerstvolgende stap is de boel nog eens ontluchten, en wel op zo'n manier dat het 500% zeker onmogelijk is dat er nog ergens lucht in de buurt van die remmen kan zijn ;-)

Maar dat kan nog even duren. Sleutelen in deze tijd van het jaar moet hier in de huiskamer gebeuren, en daar staat eerst nog een Snowdon te wachten om afgebroken te worden.
En er lopen deze maand ook nog eens steeds twee hondjes in huis rond... wel leuk, maar niet handig :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is wel afzien in huize Kermit.
We leven met je mee ;)

(meende te lezen dat je die Shimano metalic blokjes nog ergens had liggen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, ik vroeg me alleen af of die nog steeds uitwisselbaar zijn met de huidige Hope vierzuiger blokjes.

Die hondjes zijn wel leuk hoor, dus ik klaag niet :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar dat stukje 'dode' slag ga je nooit kwijt raken, dat hoort gewoon bij de Race grepen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Heb je 4 zuiger calipers? Helemaal goed afgesteld dat elke zuiger gelijk meekomt en dezelfde beweging maakt? Dit komt bij hope nogal nauw en kan dat sponzige gevoel ook veroorzaken. Ik dacht wel dat je daarvan op de hoogte bent, maar dubbelchecken kan nooit kwaad
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

hurck schreef:Heb je 4 zuiger calipers? Helemaal goed afgesteld dat elke zuiger gelijk meekomt en dezelfde beweging maakt? Dit komt bij hope nogal nauw en kan dat sponzige gevoel ook veroorzaken. Ik dacht wel dat je daarvan op de hoogte bent, maar dubbelchecken kan nooit kwaad
Dat snap ik niet. De zuigers kun je niet afstellen en de olie wordt uiteindelijk toch over de zuigers verdeeld dus dat maakt niet uit.
Of bedoel je dat de klauw goed uitgelijnd moet zijn?

Anyway, de race uitvoering heeft gewoon meer vrije slag dan de tech3 uitvoering.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de zaak niet haaks en vlak op de schijf staat, dan wordt de vrije slag wel groter.
De kortste weg is immers rechtuit, dat geld ook ook voor de zuigertjes in je remklauw.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wordt allemaal minutieus gechecked bij de volgende sleutelsessie :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

byorka schreef:
hurck schreef:Heb je 4 zuiger calipers? Helemaal goed afgesteld dat elke zuiger gelijk meekomt en dezelfde beweging maakt? Dit komt bij hope nogal nauw en kan dat sponzige gevoel ook veroorzaken. Ik dacht wel dat je daarvan op de hoogte bent, maar dubbelchecken kan nooit kwaad
Dat snap ik niet. De zuigers kun je niet afstellen en de olie wordt uiteindelijk toch over de zuigers verdeeld dus dat maakt niet uit.
Of bedoel je dat de klauw goed uitgelijnd moet zijn?

Anyway, de race uitvoering heeft gewoon meer vrije slag dan de tech3 uitvoering.
De klauw moet goed uitgelijnd zijn. En bij 4zuiger remmen liefst zo afgesteld dat de zuigers aan dezelfde zijde dezelfde beweging maken. De mensen van hope leggen het waarschijnlijk beter uit dan ik:
https://player.vimeo.com/video/67723111

Tijdrovend werkje, maar wel de moeite om optimaal werkende remmen te hebben
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zie nog steeds niet hoe je de zuigers kunt afstellen. Je kunt ze alleen onderhouden.
Zoals ik al eerder zei kun je wel de klauw uitlijnen.
Maar al is die niet goed uitgelijnd dan heeft dat volgens mij geen invloed op de vrije slag. Zodra de eerste zuiger tegen de schijf komt gaan de andere zuigers bewegen. Uiteindelijk heeft dit geen invloed op de hoeveelheid olie die nodig is om alle zuigers tegen de schijf te laten drukken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nee dat klopt maar het kan wel een vaag gevoel opleveren als bv eerst de twee kruislinkse zuigers bewegen.
maar dat kan je prima zien.

Waarschijnlijk ten overvloede, maar uitlijnen doe ik als volgt bouten los rem inknijpen en bouten vastdraaien met de rem ingeknepen. Dat werkt snel en goed. Op die manier kan je ook goed zien of de ene zuiger eerder beweegt dan de ander
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is niet de manier die Hope aangeeft, volgens hun video centreer je de klauw. Dat is ook de methode die ik bij m'n Shimano remmen gebruik, want de uitleg erachter klinkt logisch. En qua principe is een Hope niet anders opgebouwd dan een Shimano, Magura, Avid etc. etc...

Ik ga in elk geval zeer nauwgezet de boel nog eens ontluchten en afstellen volgens het (Hope) boekje om te kijken of er nog verbetering haalbaar is. Meld me hier weer als dat gebeurd is (kan wel nog even duren...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie