Vreemde tik/kraak bij crank

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Hoi,

sinds kort heb ik op mijn fiets een vreemde tik/kraak als ik trap. Het is telkens op hetzelfde punt in de omwenteling zo lijkt het en het maakt niet uit hoeveel kracht ik zet. Als ik gewoon op snelheid ben en ik trap zonder kracht mee dan is het geluid ook aanwezig.

Heb ook een check gedaan door de ketting te verwijderen. Crank draait dan zonder geluid en soepel. BB is het dus ook niet.

Nu lijkt m'n ketting versleten (>1,0 mm rek), maar dit lijkt toch niet de oorzaak, want achter loopt alles prima en schakelt alles zoals het moet. Heb wel vaker langer door gereden met een ketting zonder problemen. Je zou dan ook juist bij de cassette problemen verwachten lijkt me (doortrappen) + dan zou de ketting in z'n geheel niet lekker moeten lopen. Het voorblad is een narrow wide 34 mm van Abolute Black en is nog in prima staat. Geen bramen of wat dan ook.

Ik raak een beetje door m'n opties heen. Hebben jullie suggesties?

Hoor het graag!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik verdenk toch je BB.
Toevallig heb ik hetzelfde issue en na demontage van het bracket zag ik dat er al aardig wat zand e.d. in het lager was gekomen.
Bij rustig trappen klinkt alles soepel, maar met enige belasting er op gaat het kraken.
En inderdaad vaak bij een bepaald punt van de omwenteling.
Vreselijk irritant want bij het rijden ga je erop letten...
Het vervangen van de ketting, cassette en tandwielen helpt niet kan ik je vertellen. :-)
Bij mijn bike gaat er daarom heel snel een nieuw BB op.
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Hoi! Dank voor je reactie.

De grap is: bij rustig trappen heb ik het geluid ook. Maar alleen als de ketting erop ligt. Als ik die eraf haal draait het crank supersoepel zonder ook maar enig geluid. De BB is nog niet zo heel lang geleden vervangen...

Zou het toch de ketting kunnen zijn? Of iemand anders nog een suggestie?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Tikt de crank toevallig tegen de kooi van de voorderrrie?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Nee ik rij 1x10. Geen voorderailleur aanwezig dus :-)
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

had ik vorige week ook, na het natrekken vd trapas was de tik/ kraak weg.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Precies, tikken komt bij mijn fiets in alle gevallen van "net te losse verbindingen" zoals, crank, zadelbuis, stuurpin. Allemaal met koppel vastgezet, maar natrekken of eerst ook even schoonmaken op de verbindingsvlakken lost het tikprobleem op.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Check steekas van achterwiel ook eens. Kraakjes lijken soms ergens anders vanaf te komen. Schoonmaken en interfaces licht invetten met most montagepasta.
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Veel kans dat het een pedaal is die niet heel vast in de crank zit of de schroefdraad die droog staat. Trek ze maar eens aan.

Meestal hoor je dan ieder omwenteling een tik als de boosdoener ongeveer beneden is...
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Vanmorgen alles uit elkaar gehad, inclusief verwijderen pedalen. Bleek wat zand tussen m'n crank en de trapaslagers. Schoongemaakt, nieuw vet erop en het is verdwenen!

Thanks voor de suggesties!
Gr. Bregt
digeridoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 31 augustus 2012, 17:13

Mooi dat het is opgelost. Had laatst ook zoiets
En het bleken dus de tandblad bouten te zijn. net niet strak genoeg en dat ging kraken als een gek. Groet Albert
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Mooi dat het opgelost is!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Toch vaak in dit soort gevallen is het een kwestie van écht grondig schoonmaken.. Het is dan verleidelijk om het direct in falend materiaal te zoeken, en random onderdelen te vervangen. Alles uit elkaar, goed schoon, invetten en klaar is kees. .... meestal :wink:
Plaats reactie