bottom bracket

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

Ik heb in mijn Specialized camber een trapas van pf30 zitten.


Ik wil deze upgraden, door welke kan ik deze het beste vervangen?

alvast bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Hope zonder enige twijfel, als het wat meer mag kosten.
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

Gary Visser schreef:Hope zonder enige twijfel, als het wat meer mag kosten.

Mag zeker meer kosten maar gaat dat dan passen?
KAMIKAZE-FREAK
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: do 31 januari 2013, 17:19

Hope Heeft meerdere opties beschikbaar.. reken tussen de 100 en 120 euro aan budget ongeveer
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Volgens mij is de sram Pf30 rev B lager prima toch? Heb ook een hope lager gehad maar een alluminium cup heeft ook zijn nadelen, vooral als er een beetje zand bij komt.
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

Had vandaag contact met de LBS, deze adviseerde om hem niet te upgraden, de levensduur van de bb is globaal van allemaal 1 jaar dus het zou niks uit maken volgens hem.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Rotor PF30 4630 prima alternatief voor de standaard Sram bb
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Ik heb BB30 (enigszins met PF30 vergelijkbaar) en daar moeten ook ieder jaar nieuwe lagers in. Zelfs dure SKF lagers gingen kapot. Enige wat misschien duurzamer is, zijn goede keramische lagers. Iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Op de racefiets alleen: Cbear (BB30). Gematigd enthousiast, want na een tijdje gingen deze ook weer kraken bij hard aanzetten. De lagers zelf lopen nog wel goed. Op een andere racefiets (mijn winterfiets nota-bene) zitten de originele, als slecht bekend staande FSA (BB30) lagers. Deze fiets is geheel kraakvrij. Mijn conclusie is dat kraken/slecht gaan lopen vooral het resultaat is van de bus waarin de lagers geperst zijn, en niet zozeer van de lagers zelf. Wil je daar vanaf, dan zul je denk ik met adapters moeten gaan werken die ervoor zorgen dat linker en rechter lager recht tegenover elkaar zitten. Voor de racefiets maakt praxisworks een mooie oplossing, ik weet niet of er voor de MTB iets dergelijks bestaat.

@TS: wat wil je bereiken met de upgrade? Minder wrijving kun je iig vergeten (tenminste, keramische lagers hebben wel minder wrijving, alleen is dat op het geheel van wrijving die je ondervindt op de fiets verwaarloosbaar klein)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Ik koop ook dat SRAM PF30 lager van ongeveer €20,-. Ja, het gaat ongeveer 1 seizoen mee. Uiteindelijk is vervangen geen enorme klus en blijven de kosten binnen de perken. Vroeger wel eens met veel duurder (ISIS) materiaal gestoeid, en dat was z'n geld niet waard. Bij PF/BB30 ga ik het niet opnieuw proberen, gewoon cheapo en vervangen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

38x10 schreef:Op de racefiets alleen: Cbear (BB30). Gematigd enthousiast, want na een tijdje gingen deze ook weer kraken bij hard aanzetten. De lagers zelf lopen nog wel goed. Op een andere racefiets (mijn winterfiets nota-bene) zitten de originele, als slecht bekend staande FSA (BB30) lagers. Deze fiets is geheel kraakvrij. Mijn conclusie is dat kraken/slecht gaan lopen vooral het resultaat is van de bus waarin de lagers geperst zijn, en niet zozeer van de lagers zelf. Wil je daar vanaf, dan zul je denk ik met adapters moeten gaan werken die ervoor zorgen dat linker en rechter lager recht tegenover elkaar zitten. Voor de racefiets maakt praxisworks een mooie oplossing, ik weet niet of er voor de MTB iets dergelijks bestaat.
Vandaar ook dat ik voor Pf systemen bij voorkeur Hope gebruik, ze hebben net als Praxis een systeem met schroefdraad zodat de cups uitgelijnd blijven en niet gaan kraken etc. Ook hoef je voor het vervangen van de lagers de cups niet uit je frame te halen, die kan je zolang je maar wil in je frame laten.
Prijs valt best mee van de lagers (moeten ook niet van Hope zijn), dus Hope is enkel wat duurder bij de initiële aankoop.


Ik heb nu bijna een jaar een Hope pf30 BB en die doet het nog als nieuw, ben zelf wel eens benieuwd hoe lang dat ie het gaat uithouden.


Op mijn fietsje met BSA gebruikte ik cheepo Shimano BB's. Die hielden het soms maar met moeite een paar maanden uit en kostten dan ook maar amper 20 euro..., zo gaat het ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Gary Visser schreef:
38x10 schreef:Op de racefiets alleen: Cbear (BB30). Gematigd enthousiast, want na een tijdje gingen deze ook weer kraken bij hard aanzetten. De lagers zelf lopen nog wel goed. Op een andere racefiets (mijn winterfiets nota-bene) zitten de originele, als slecht bekend staande FSA (BB30) lagers. Deze fiets is geheel kraakvrij. Mijn conclusie is dat kraken/slecht gaan lopen vooral het resultaat is van de bus waarin de lagers geperst zijn, en niet zozeer van de lagers zelf. Wil je daar vanaf, dan zul je denk ik met adapters moeten gaan werken die ervoor zorgen dat linker en rechter lager recht tegenover elkaar zitten. Voor de racefiets maakt praxisworks een mooie oplossing, ik weet niet of er voor de MTB iets dergelijks bestaat.
Vandaar ook dat ik voor Pf systemen bij voorkeur Hope gebruik, ze hebben net als Praxis een systeem met schroefdraad zodat de cups uitgelijnd blijven en niet gaan kraken etc. Ook hoef je voor het vervangen van de lagers de cups niet uit je frame te halen, die kan je zolang je maar wil in je frame laten.
Prijs valt best mee van de lagers (moeten ook niet van Hope zijn), dus Hope is enkel wat duurder bij de initiële aankoop.


Ik heb nu bijna een jaar een Hope pf30 BB en die doet het nog als nieuw, ben zelf wel eens benieuwd hoe lang dat ie het gaat uithouden.


Op mijn fietsje met BSA gebruikte ik cheepo Shimano BB's. Die hielden het soms maar met moeite een paar maanden uit en kostten dan ook maar amper 20 euro..., zo gaat het ook natuurlijk.
Dit is zo, maar:
Lager vervangen heb je speciale tools nodig, je moet ze er echt netjes uit trekken en erin persen want anders beschadig je de BB en kan alles de prullenbak in. Om de hope BB te monteren en demonteren heb je ook speciale tools nodig, en je zult ze een keer moeten demonteren want zand hoopt zich altijd op onderin je BB. Deze tools zijn helaas best aan de prijs.

De simpele sram pf30 gaan best een tijdje mee, en verwijder je binnen een paar minuten. Nieuwe erin en je kunt er weer een tijdje tegenaan.
De hope BB zijn echt heel goed, maar de speciale tools en wat er allemaal bij hoort maakt het best omslachtig. En als er eenmaal een zandkorrel in de schroefdraad zit, kraak hij als een malle :lol:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

mwaa. Lagers kan je er gewoon met een drivertje uittikken, daar geef ik zelfs de voorkeur aan ipv persen. gewoon rustig tikken op diverse plekken beschadig je echt niets hoor. Als een lager vast zit wordt de kracht met persen soms veel te hoog. De pf systemen met schroefdraad vind ik wel wat link, als je het niet meer los krijgt ben je wel echt de sjaak.

Erin in persen handig maar ik tik meestal ook BB30, alles met beleid is het geen enkel probleem.

Belangrijkste is dat het recht zit, dan gaan de lagers heel lang mee behalve die sram fsa bral.
Ik heb nu phil wood bb30 houden het al 15k uit op de mtb. Op de racert cbear, daar is de nd side altijd na een 5k kapot, dat ligt dus waarschijnlijk gewoon aan het fram wat niet 100% recht is zeker met carbon is dat wat lastiger, je draaid het niet even af.

Nu voor een maat wheelmanufactur lager gekocht, ook niet heel duur 50 euro met mooie enduro lagers, ook daar zijn de lagers los te vervangen.
Plaats reactie