Remmen tijdens lange afdalingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
vincentgiesbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 februari 2017, 15:12

Ik ga in augustus voor het eerst naar de alpen voor een xc marathon. Ik heb een hardtail met standaard remmen. Br-m506 met voor 180 remschijf en achter 160 remschijf. Moet ik de remmen nog aanpassen omdat ik straks een half uur aan een stuk aan het afdalen ben? Ik weet niet of ze dan te heet worden.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

laat maar dubbel
Laatst gewijzigd door naze1975 op zo 9 juli 2017, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

het advies is iig grotere schijven (als dat mag op je voorvork) en remmen tot bijna stilstand en dan weer op gang komen, maar ja bij een wedstrijd of in sommige andere situaties kan dat wel lastig zijn. Ik had bv. in Frankrijk een afdaling over wat grotere stenen en toch redelijk stijl naar beneden, waar je A wel vaart moest houden om goed over de stenen te gaan maar B ik ook weer niet te hard wilde(durfde). mijn schijven waren iig wel blauw uitgeslagen door het slepende remmen. Heb nu op mijn fiets iig 180/203 zitten, anders zijn er ook remmen met extra koeling, maar of dat goed werkt weet ik niet
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het gaat grotendeels om de remtechniek. De hele tijd de rem laten slepen zal inderdaad een snel oververhitte rem opleveren. Af en toe kort, krachtig remmen is het beste. Maar dat gaat misschien niet overal. Tenzij je zelf richting de 100 kg gaat moet je systeem dit aan kunnen (ik ga er van uit dat ze in een marathon geen 30% helling van een kilometer leggen). Twijfel je toch, dan zou je iets grotere remmen kunnen monteren. De voorschijf kan naar achteren en voor dan een 203 mm monteren. Komen dan dus nog de adapters bij.

Aan de andere kant, extra remkracht kan nooit kwaad!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vincentgiesbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 februari 2017, 15:12

Ik zag op internet xt remschijven met ice techniek helpt dat goed voor de warmte afvoer?
vincentgiesbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 februari 2017, 15:12

Het zijn volgens mij geen extreme afdalingen, veel schotterpaden
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Niet remmen, gang is alles
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

wat weeg je en hoe remmen ze? moet op zich gewoon kunnen hoor.
vorig jaar prima gereden met MT4's met 180/180 schijven
vincentgiesbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 februari 2017, 15:12

Ik weeg rond 75 kg. Laatst in de Ardennen nog gefietst en ze geven voldoende remkracht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Grotere schijven koelen beter, dus als je overstapt naar 203v - 180a, dan heb je maar 1 nieuwe schijf nodig en 2 adapters. Da's denk ik een goede en goedkope oplossing.

Je 180v - 160a schijven zijn in principe voldoende, heb je in de Ardennen ook gemerkt, maar met 1 maatje groter heb je meer reserve.
Reserve voor als je slepend remt en reserve voor als de snelheden flink oplopen.
En omdat het ook iets harder remt, hoef je niet zo hard te knijpen, dat kan op lange afdalingen ook een voordeel zijn.

De nieuwe Ice tech schijven (met die flapjes) koelen ook beter, maar de oude Ice-tech (zonder koelvin) brengen niets extra.
Zelf ben ik wel fan van de Shimano Ice-tech blokjes met koelvinnen.
(voor die blikjes moet je wel Shimano (Deore?) SLX, XT, XTR remmen hebben).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Helemaal eens met ThaSingleTrackMastah en Lars.

In de Alpen komen sterke en langdurige dalingen voor.
Wat overcapaciteit met remvermogen kan daar nog wel eens hard nodig zijn.
203 vóór en 180 achter is in die omgeving naar mijn ervaring een zeer goede combinatie.

Ik kan je ook aanbevelen om een setje extra remblokjes mee te nemen.
Dat kan handig zijn als die harder slijten dan dat je verwacht had.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met slechts 75kg is 180mm voor en 180mm achter ook al meer dan voldoende, icm de juiste remtechniek en de juiste goed ingeremde blokjes. Stel je gaat richting een kilo of 90, dan pas zou ik naar nog grotere schijf voor gaan. En 180-180 is ook prima voor hier. Mooi allround setje.

Niet slepend remmen, maar steeds remmen los en weer bijremmen is het beste.
Grotere schijven leveren meer remkracht, zijn beter te doseren, en geven met name minder snel 'fading' (plots wegvallende remdruk bij oververhitten).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Denk dat het ook nog wel wat verschil maakt of je met een paar 506 of een paar Saints rondrijdt ;-)

Als je de mogelijkheid hebt om je remmen af en toe te lossen is dat natuurlijk het beste. Maar er zijn afdalingen waar ik dat gewoon niet voor elkaar krijg, te steil, te technisch, een tel je rem los en de snelheid loopt te hoog op (of dat soort paadjes ook in xc-marathons zitten, geen idee, die heb ik nooit gereden).

Ik zou zeker voor 180/180 gaan. Is het niet voor het remvermogen, dan voor de extra koeling. Ik rijd er zelf ook mee (70kg, XTR 980 race remmen) en mijn achterschijf is toch behoorlijk donker verkleurd in de afgelopen Alpenweek.

Behalve Shimano heeft ook Uberbike van die schijven met een extra alu "koelring", geen idee of dat nog een meerwaarde biedt maar ze zien er wel cool uit ;-)

In verschillende kleurtjes te koop:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Wat hier al gezegd is, voorste schijf naar achteren en dan voorop een 203mm.
Is de goedkoopste oplossing voor serieus meer remkracht en betere koeling.

Als je het in Nederland teveel van het goede vindt, bouw je het in 10 minuten weer om.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

203mm en 180mm, voor een XC georienteerde Marathon in de Alpen, voor een lichte rijder van 75kg...
Het mag allemaal natuurlijk, maar het is nogal overkill.
Geen XC gerichte bike die met dat soort remschijfdiameters wordt afgemonteerd, om die reden.
180-180mm, meer dan zat!
Het wordt geen downhillen of Endurotocht...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie