Momentsleutel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Ik sleutel al sinds ik mountainbike aan de fiets. Bouw zelf fietsen op en doe het onderhoud zelf.
Een momentsleutel heb ik nog nooit gehad/ gebruikt.
Als je een beetje sleutelervaring hebt, en goed met je gereedschap om weet te gaan, dan kan je zonder momentsleutel.
Mocht je van jezelf denken minder gevoel te hebben, de ongevoelige types dus ;-) dan zou ik we een momentsleutel aanraden.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarom zouden er dan momentsleutels bedacht zijn, als het zo simpel was...?

Zodra je hoogwaardig, dus licht en soms kwetsbaarder, materiaal gaat gebruiken ga je doorgaans ook aardig geld uitgeven. Een carbon stuurtje van enige kwaliteit is nooit goedkoop.
Dus waarom dan niet een paar tientjes uitgeven aan een momentsleutel? Dan hoef je niet meer te gokken.

Ik gebruik altijd een momentsleutel bij het vastzetten van sturen en stuurpennen, en ook carbonpasta trouwens. Voor werken aan de fiets zou ik er wel een nemen die vanaf 2 of 3 Nm begint. Voor de dingen die echt vast moeten zoals bottombrackets en cassette lockringen gebruik ik geen momentsleutel, da's gewoon "goed vast" zetten ;-)
Komt volgens mij ook minder nauw, te los en je merkt het wel (krakende cassettte...) en te vast zal niet snel gebeuren als 50Nm voorgeschreven is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, wat Kermit schrijft, dus. En omdat ik op een gegeven moment veel last had van gekraak rond m'n zadelpen wilde ik gewoon zeker weten dat het níet lag aan de kracht waarmee ik 'm vastdraaide. Nu ik een momentsleuteltje heb gebruik ik 'm veel. Zelfs voor de linkercrankarm. 'k Heb 'm toch liggen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Heb mijn moment sleutels gehaald bij de lokale autozaak. Was op dat moment een stuk betaalbaarder als bij de fietsen winkel / webshop.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar is natuurlijk niks mis mee, ik heb ook een sleutel die niet uit de fietsenwinkel komt.
Zelfs zo'n Topeak nanotorque dingetje is al heel aardig als je niet veel uit wilt geven, te koop met vast ingestelde waarde. Wel goed opletten, het klikje als je de 4Nm bereikt is erg licht.
Dergelijke vast ingestelde sleuteltjes zijn er ook van andere merken, ik vind 4Nm wel een goede keus omdat veel (carbon) sturen niet vaster mogen.

Een momentsleutel ook altijd terug op 0 stellen en nooit gebruiken om dingen los te draaien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Ik heb al diverse momentsleutels (nooit hele dure van boven de €100) geprobeerd voor kleine momenten. Wat ik lastig vind is dat ze soms veel te laat lijken te klikken. Nu laat ik hem van tevoren een aantal maal klikken op het vastgestelde moment en gaat het makkelijker. Voor mijn gevoel moet het mechanisme over een kantelpunt heen? Het is een momentsleutel voor tussen de 3 en 15nm.
Herkennen jullie dit?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

kermit schreef: Een momentsleutel ook altijd terug op 0 stellen en nooit gebruiken om dingen los te draaien.
Ik heb deze nog liggen uit de tijd dat ik een carbon fietske had, maar daar staat in de gebruiksaanwijzing dat die " bei nichtbenutzung " op 2 nm moet staan?

https://www.bol.com/nl/p/m-ighty-torque ... 020912267/" onclick="window.open(this.href);return false;
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

peerke35 schreef:Ik heb al diverse momentsleutels (nooit hele dure van boven de €100) geprobeerd voor kleine momenten. Wat ik lastig vind is dat ze soms veel te laat lijken te klikken. Nu laat ik hem van tevoren een aantal maal klikken op het vastgestelde moment en gaat het makkelijker. Voor mijn gevoel moet het mechanisme over een kantelpunt heen? Het is een momentsleutel voor tussen de 3 en 15nm.
Herkennen jullie dit?
Ik wil hem ook wel eerst eens laten klikken. Ik heb dat gevoel ook wel eens.

Dat je weet dat 5Nm helemaal niet zo veel is, is misschien nog wel het belangrijkste voordeel ven gebruik momentsleutel.
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

5 Nm is inderdaad niet veel met een lange sleutel, want dat haal je al met een schroevendraaier.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
Plaats reactie