Momentsleutel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
FlaaMindO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 16:34

Goedendag,

Wat is jullie ervaring met momentsleutels zijn deze echt nodig of is met de hand vast zetten afdoende?
En als deze nodig is welke raden jullie aan? Op het werk gebruik ik namelijk een hele fijne van Stahlwille, maar 260 euro uitgeven daarvoor vind ik iets teveel van het goede.

Ik heb pas een nieuwe mountainbike gekocht (Cube LTD pro) en alles hiervan is aluminium/staal. En wil hier wat beter op passen dan mijn vorige mountainbike waar alles van kapot/vervangen was behalve het frame na 12 jaar. Ik had zelfs de zadelpen weten af te breken.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

€260 lijkt een hoop geld maar voordat ie versleten is heb jij al meerdere bikes versleten. Goed gereedschap zal altijd zijn waarde terug verdienen.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Je hebt ook goeie voor minder geld ik heb er een van 100e bevalt prima
FlaaMindO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 8 mei 2017, 16:34

Ik vind het niet erg om geld uit te geven voor goed gereedschap maar 260 euro is een hoop geld als het niet nodig is.
Als ik bijvoorbeeld ook genoeg heb aan een Topeak Nano voor de kleine momenten en de grote momenten op gevoel kan doen scheelt het toch weer 200 euro.
Of 1 van BBB Cycling kost bijvoorbeeld maar 80 euro (1e die ik vind).
Daarom mijn vraag is het echt zo nodig/handig op een allu frame?
En zo ja welke hebben jullie goede ervaringen mee.
Laatst gewijzigd door FlaaMindO op di 9 mei 2017, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

En met een van 50 tot 60 euro kun je ook prima uit de voeten hoor.
Die gaan meestal tot 25 NM, daarboven is het gewoon met de hand stevig aandraaien.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Idd voor een goedkope gaan. En verder kan 't ook gewoon op de hand. Tenzij je heel bijzondere carbon delen aan 't monteren bent.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Idd, op een Cube LTD Pro zitten nergens eng lichte onderdelen, dus komt het toch wat minder nauw dan wanneer je een ultralicht carbon stuurtje of zadelpennetje monteert.
Everybody bought a new bike!
matigefietser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 20:44
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Niets leuker dan een mooi stukje gereedschap, maar ik zou het alleen doen als je geld over hebt.

Ik heb een carbon fully en gebruik alleen een momentsleutel bij het vastzetten van de trapas (XX1) omdat deze bleef kraken maar ik 'm ook niet te vast durfde te draaien, al dat in alu getapte draad... Voor de rest veelal op gevoel. De kleine boutjes gewoon met 1 vinger aan de inbussleutel.

Daarnaast: de werkelijke opgewekte trekspanning (die het geheel bijeen houdt) verschilt nogal tussen een schone bout-moer, vuile of roestige of gesmeerde verbinding. Gezond verstand heeft hier bij mij altijd prima gewerkt. Er is vaak ook nogal een verschil tussen statisch en dynamische weerstand: heb je de bout bijna op moment en stop je dan, vervolgens nogmaals op moment proberen te zetten en je zult zien dat zonder slag te maken de momentsleutel al klikt. Draai je echter iets terug en dan weer opnieuw vast dan zul je zien dat je verder komt (dynamische weerstand lager).
Wil je dus netjes in stapjes een bepaald boutpatroon aandraaien maak dan de stapjes niet te klein, van 45Nm naar 50Nm wellicht beter van 35Nm naar 50Nm.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Waarom gelijk een dure? Je hebt al een moment sleutel voor €20; voorbeeld de Topeak ComboTorq. Is ook ee beam-type, dus hoef je ook niet echt te kalibreren.

Ik bleek altijd alles voldoende vast te zetten met de hand, onder de maximale aandraai moment...
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

FlaaMindO schreef: Daarom mijn vraag is het echt zo nodig/handig op een allu frame?
Naar mijn ervaring: Nodig? Nee. Handig? Nee .
h67racing
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 11 februari 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Trek superfly al 100 pro 2013

€ dus daar niks meer te vast Ik heb/had altijd 1 nadeel, ik draai alles te vast aan. Daarom ook maar een momentsleutel van 75€ bij het werk aan de fully. Dus niks meer te vast en niks meer te los EN niks op gevoel
as ut ni giët zoë as ut mot da mot ut ma zoë as ut giët
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Momentsleutel is zeker handig (niet noodzakelijk tenzij je totaal geen gevoel hebt), een goede brengt op termijn zijn geld ook wel op, maar 260 is wel erg veel, in dat geval zou ik eerder een Syntace proberen voor rond de 100e, als de kwaliteit daarvan net zo goed is als van de onderdelen zit je zeker goed ;) . BBB en Pro heb ik allebei gehad, maar werden na een paar jaar toch wat minder (loslatende indicators, twijfelachtig pakking van het moment).
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb de syntace sleutel gekocht, en draai sindsdien alles een stuk minder vast dan voorheen :) als je de referentie op je werk al hebt moet het ook wel uit het hoofd kunnen....
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Ik gebruik een momentsleutel van Rose. Ik had een BBB maar die was "ineens" kapot, wellicht te ver ontspannen voor de opslag.

Ik ga nog een 2e kopen met een ander bereik om bijv. de cassette vast te zetten. Ik heb gemerkt dat als ik het op gevoel doe de schroeven echt heel erg los zitten t.o.v. het aangegeven moment op de componenten.
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Stahlwille, daar noem je ook wat :bier:
Plaats reactie