1x11 drive met crank van 2x10 - kettingloop

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Ben (vandaag) overgestapt van 1x10 naar de 1x11.
Daarvoor een ombouwkit besteld met derailleur, shifter en de 11-46 cassette.

Gebruik nog steeds mijn originele XT 2x10 crankstel.
Heb tussen het absolute black 34T oval en de spider wat 1.8mm dikke spacers gemonteerd.

Bij het 46 blad loopt de ketting nu wel erg scheef... is me ten tijde van het 1x10 rijden nooit zo opgevallen.
Wat is precies het verschil tussen het Shimano M8000 XT single crank en mijn huidige 2x10 crank tov de offset van je tandblad ?

Ik zou wat bredere spacers kunnen monteren (dan wel andere bladboutjes nodig)...

Iemand ervaringen met een 1x11 set-up met gebruik van een 2x10 crankstel ?
Hoeveel mm offset heb je gebruikt om het tandblad wat meer te centreren ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Aan welke kant heb je het blad zitten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Uhhh... Op de enige manier welke mogelijk is. Binnenzijde van spider van het grote blad. (Met een spacer ertussen)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nixpix01 schreef:Uhhh... Op de enige manier welke mogelijk is. Binnenzijde van spider van het grote blad. (Met een spacer ertussen)
Ah, dat is ook een M8000? Dan heb je niet veel keuze inderdaad. Maar er zijn cranks waar je het blad zowel aan de binnen- als buitenkant kunt monteren.

Maar het klopt dat de kettinglijn bij 1x iets uit het midden naar de kleinere tandwieltjes van de cassette ligt. Dat hoort zo en werkt blijkbaar goed genoeg.

Mocht je een standaard 68 mm BSA BB hebben, dan kun je de spacer achter de rechter BB-cup nog naar de ander kant verhuizen. Dan staat je crank fractioneel uit het midden, maar daar ga je lichamelijk niets van merken. Het moet verder wel passen met de ruimte tussen crank en frame.

Andere echte oplossingen zijn er niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Kettinglijn loopt op de 46 (11 speed) extra schuin, doordat deze verder naar binnen staat dan de grootste krans bij een 10 speed. Hij hangt als het ware over de rand van de body heen, dichter naar de spaken toe.

ik zou me er niet te druk over maken, omdat je waarschijnlijk toch niet zo heel vaak en lang op die 46 rijdt.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
K00li79
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: za 21 november 2015, 14:18

Een double crank is verre van ideaal om een 1x aandrijving op te zetten.... eigenlijk moet je tandblad op de positie van je middelste blad. Maar die zit niet op een double...Ik ben ook van 2x10 overgestapt naar 1x10. De kettinglijn vond ik ook veel te schuin (met de ketting in rechte lijn lag deze achter net aan op het 3e kransje). Met een halve slag achteruit trappen sprong de ketting al een paar kransjes terug als deze op het grootste kransje lag. Ik heb volgens mij busjes gedraait van 3,5 mm dik. Kettinglijn is nu nog iets overwegend naar de kleinere kransjes, deze gebruik je het meest dus de kettinglijn is daar belangrijker naar mijn mening(ligt nu met de ketting in rechte lijn op het 4e kransje). Kan nu ook aantal slagen achteruittrappen zonder dat de ketting verspringt. Dit is met een deore double crank en een 11-36 cassette. In deze setup was 3,5mm minimaal nodig. Het een en ander hangt ook af van de plaatsing van de spacers bij je bb. Ik heb bb90, is smaller dan normaal, maar met de spacers die ik nodig heb voor een Shimano crank kom ik waarschijnlijk op de zelfde maat uit.
Don't study me…
-
You won't graduate…
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Zoals aangegeven heb ik nu ook wat spacers geplaatst om het blad wat dichter richting het frame te krijgen.
Alles draait en schakelt soepel, en ook bij het achteruit trappen, blijft de ketting mooi liggen.
Het gebruik van het 46T blad zal inderdaad minimaal zijn.

Maar voor de goede orde... als je een shimano XT M8000 single crankstel zou gebruiken, komt je blad dan zoveel meer richting het frame tov nu ?
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Is het niet handiger om uit te gaan van de center-line van je tandwiel voor.

De standaard is 49 mm vanaf de het midden van je bracket.
Makkelijker is een lineaal te nemen en de afstand te meten van het midden van je ketting tot aan het midden van je zitbuis. Dit is makkelijk zo te meten en af te lezen.

Zorg dat je tandwiel / ketting zo dicht mogelijk op deze 49 mm zit en dan zit je automatisch goed.
Gebruikersavatar
K00li79
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: za 21 november 2015, 14:18

nixpix01 schreef:Zoals aangegeven heb ik nu ook wat spacers geplaatst om het blad wat dichter richting het frame te krijgen.
Alles draait en schakelt soepel, en ook bij het achteruit trappen, blijft de ketting mooi liggen.
Het gebruik van het 46T blad zal inderdaad minimaal zijn.

Maar voor de goede orde... als je een shimano XT M8000 single crankstel zou gebruiken, komt je blad dan zoveel meer richting het frame tov nu ?

Duidelijk, je vraagt niet om een oplossing, had ik eerst niet begrepen. Je wil enkel weten wat de kettinglijn is van een standaard XT M 8000 crankset.

Onderstaande komt uit een topic van ons forum. Blijkt dat standaard de kettinglijn bij XT M8000 1.4 mm te veel naar buiten staat. Even nameten wat het nu is bij jou, dan kun je vergelijken t.o.v van onderstaande.
nielsvk schreef:De ideale kettinglijn voor 1x11 is ~49 mm.
Om redenen die alleen voor Shimano duidelijk zijn heeft de XT M8000 1x crank heeft een kettinglijn van 50.4 mm. Met andere woorden, het blad staat te ver naar buiten. Hierdoor is de kettinglijn in het lichtste verzet erg slecht en treedt het terugtrapprobleem sneller op dan bij SRAM.
Ik heb op een exact hetzelfde frame gereden met zowel SRAM GX 1x11 als Shimano XT 1x11, op mijn eigen fiets met SRAM gaat het goed, op eenzelfde gehuurde fiets met XT niet.
Bij OneUp kun je 1x bladen kopen voor de M8000 crank met een 49 mm kettinglijn.
Sommigen hebben het probleem ook met SRAM 1x11, meestal gaat het dan om een frame met vrij korte liggende achtervork waardoor de kettinglijn nog slechter is.

Terugtrappen kan nodig zijn in een technische klim waar je je pedalen moet timen zodat ze niet achter een steen of wortel blijven hangen. Zeker met de trend richting steeds lagere trapassen is dit wel eens nodig, en is het terugttrapprobleem dus wel degelijk irritant.
Don't study me…
-
You won't graduate…
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Een XT M8000 single cranckset bestaat niet. Bij de XT M8000 serie is de single en dubbel één en dezelfde cranckset. Als je deze, zoals ik zelf, in 1x11 setup gebruikt, monteer je het kettingblad aan de buitenkant. Een scheve kettinglijn voorkom je niet... Ik heb er nooit specifiek op gelet, maar heb de indruk dat de mooiste kettinglijn bij de kleinste kransjes achter is. Ook wel logisch, want die worden het meest gebruikt. Ik denk dat ik de kleinste 4 of 5 het meest gebruik...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oystein schreef:Is het niet handiger om uit te gaan van de center-line van je tandwiel voor.

De standaard is 49 mm vanaf de het midden van je bracket.
Makkelijker is een lineaal te nemen en de afstand te meten van het midden van je ketting tot aan het midden van je zitbuis. Dit is makkelijk zo te meten en af te lezen.

Zorg dat je tandwiel / ketting zo dicht mogelijk op deze 49 mm zit en dan zit je automatisch goed.
Nee, want het midden van je cassette zit niet op 49mm...
(tenzij je een boost achternaaf hebt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Boost is toch 52 mm ??
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

jwolfkamp schreef:Als je deze, zoals ik zelf, in 1x11 setup gebruikt, monteer je het kettingblad aan de buitenkant.
Als je tenminste niet kleiner dan 30T wil :wink:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:
jwolfkamp schreef:Als je deze, zoals ik zelf, in 1x11 setup gebruikt, monteer je het kettingblad aan de buitenkant.
Als je tenminste niet kleiner dan 30T wil :wink:
Eens! :roll:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar je kunt altijd nog de 64 asym bcd gebruiken he. Wolftooth maakt ze dan in 24,26 en 28 NW, bedoeld als 1x setup.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie