Schoonmaak product voor frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Toch is zo,n detailer echt mooi haha. fietsje mooi schoonmaken en voor een mooi ritje in de zon even de detailer erover. Leuk toch binnen de fietshobby zijn er zoveel leuke sub hobby,s lekker doen wat je leuk vind.

Met dreft en groene zeep zou ik dan weer niet doen of je nu geld voor (auto) wasmiddelen over hebt of niet, doe het dan alleen met water. Dat maakt de lak echt dof, niet net na de schoonmaak, maar wel erna.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

hope shifter ook. Een witte waas houd je over als het droog is. Als je die opwrijft is het wel heel mooi. Ik vermoed dat het ook een soort was is al is het ook prima voor je remmen.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Moet dit toch zeker bestrijden, ik zet het frame 1 a 2x per jaar opnieuw in de collinite No845. (gebruik ik ook voor de auto) En zowel zomers (met stof) als s'winters (modder) merk je zeker een groot verschil in de eenvoud waarmee je de fiets schoon krijgt. (ketting en tandwielen natuurlijk niet maar overige en lastige plekken worden gewoon makkelijker en eenvoudiger schoon.
Groene zeep en afwasmiddel maken je frame juist
Knakker29 schreef:Zonde om veel geld aan hip schoonmaakspul met klinkende namen uit te geven, een sopje met groene zeep of afwasmiddel werkt even goed. Waxen voorkomt ook niet dat je fiets weer vies wordt en de vuil afstotende werking is slechts minimaal. Maar als je er gelukkig van wordt heeft het ook een functie, en moet je het gewoon doen :wink:
robinjoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 12:51
Mijn mountainbike: Scott Scale 945 2017

Als ik dan toch moet schoonmaken, pak ik altijd eerst Motorex Bike Clean om de fiets grondig te reinigen. Daarna even goed droog fietsen, en afnemen met een droge doek. Om hem weer echt mooi te laten shinen nog ff met Cyclon Instant Polish de gehele fiets oppoetsen
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Autoshampoo werkt inderdaad prima maar je frame in de wax of sealant zetten werkt ook goed om het vuil daarna makkelijker van je frame af te spoelen.
Dat heb ik ook met mijn frame gedaan voordat ik deze opbouwde.

Maar ja, ik kom ook uit de detailing scene en om een idee te hebben wat dat inhoudt voor de mensen die niet kunnen inschatten wat 10 uur poetsen op kan leveren:

Voor en na:
Afbeelding

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

10 uur poetsen - dan ga ik liever fietsen, maar snap dat je wel eer van je werk hebt :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Dat is mijn grootste probleem ... teveel hobbies :o
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Cube-Elite schreef:
wilco.. schreef:wassen met meguiar's nxt shampoo en dan als wax een collinite Marque d'Elegance #915 of collinite Super DoubleCoat Wax #476

De ultimate is beter 8)
Ik gebruik ook auto producten heb ik toch staan en werkt het best. Soms een polish en dan een wax, dan is het de keren erna makkelijker schoonmaken.

Gebruik ook de hope shifter shit, prima spul bij veel vet en vuil
Probeer eens de Monello Lavare, 1 dopje is genoeg. Werkt minstens net zo goed, maar is een stuk zuiniger in gebruik. Maar polish.... dat ga ik dus niet op een fiets frame gebruiken. De lak is zo niet hard als dat van een auto.

Het vele detailen heb ik al een poosje achter me gelaten. Kostte me teveel tijd.
1x in het jaar neem ik beide auto's onderhanden qua detailing; het "5 stappen plan", wat vaker het 7 stappenplan is. :lol:. Voor de rest hou ik ze bij door ze te wassen met een shampoo met wax. En ohja, ze gaan ook door de wasstraat, zeker in de winter.
“Old, not obsolete”
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

het hele fanatieke detailen heb ik ook alweer een tijdje geleden achter me gelaten maar ik heb de producten staan en op een verloren zaterdagmiddag lekker in het zonnetje je fiets oppoetsen onder het genot van een koud biertje, wat wil je nog meer
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Bij een klassieker die het jaar door in de garage staat zou ik wel eens doen, maar voor een auto of fiets waarmee ik wekelijks rijd vind ik het zonde van mijn tijd, die worden ook met wax in no-time weer vies.

Detailing moest ik dan ook even googelen :bier: Maar uiteraard gun ik iedereen zijn of haar hobby :-q

Mocht je fiets ook lekker moeten ruiken; de wax van Muc-Off is er ook in aardbeiensmaak :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb heel lang gewacht, maar mijn tip is:
Een emmer water met vaatwasmiddel, een borstel en een spons.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie