Crankstel, ketting en pion versleten.. wat nu?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lodybo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 januari 2017, 15:06

Een tijdje terug heb ik mijn eerste MTB gekocht, een Canyon Sandstone Comp (uit 2006 dacht ik?). Ik probeer het een en ander te ontdekken aan de fiets maar zie niks opvallends (al ben ik er niet echt op getraind, had ik beter moeten weten).
Superblij! Ik ga een aantal keer fietsen en merk dat ik, wanneer ik kracht zet, toch een aantal keer doorschiet op de pedalen.
Dus, ik breng hem naar de fietsenmaker en die verteld me dat de voorderailleur, ketting en pion versleten zijn. Kosten om te repareren zijn ong. net zoveel als ik voor de fiets heb betaald (Deore XT afmontage).

Dus ja, wat nu? 300 euro extra uitgeven om het te laten maken, laten maken met slechter materiaal (wat nog steeds op meer dan 100 euro uitkomt) of de fiets verkopen en dan een nieuwe halen. Misschien een model van vorig jaar bij de fietsenwinkel (zo rond de 500 euro).
(Of hem ombouwen naar single speed :lol: )
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je zou hier ook de tweedehands spulletjes licht versleten, in de gaten kunnen houden - dan ben je voor minder klaar en kun je toch weer een tijdje fietsen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik kan me niet goed voorstellen hoe een voor deri versleten raakt, verder een cassette en een ketting hoeft je de kop niet te kosten.. Ben je voor een paar tientjes klaar..
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lodybo schreef:[…] voorderailleur, ketting en pion versleten […]
Versleten voorderailleur heeft weinig met ketting doortrappen te maken, pion noemen we al zo'n dertig jaar cassette (tenzij je je fiets bij de Halfords gekocht hebt), en zijn slijtage-onderdelen samen met de ketting. Je hebt het in je berichttitel over een versleten crankstel, maar heeft je fietsenmaker daar ook wat over gezegd? Zolang je zelf niks van de techniek weet, blijf je afhankelijk van de fietsenmaker, en daar zitten een hoop beunhazen tussen die graag een extra zakcentje verdienen aan het verkopen van onnodige spullen aan onwetenden.

Begin eens met een paar foto's van je voor- en achtertandwielen. Trek eens aan de cranks, speling op de lagers? Wát is er niet goed aan je voorderailleur, volgens de fietsenmaker? Ketting, cassette, trapasje, dat hoeft allemaal de wereld niet te kosten. Voorbladen ietsje meer, maar die gaan dan ook langer mee. Driehonderd euro? Dat lijkt me een forse rekening voor wat uiteindelijk toch routine-onderhoud is, zelfs áls je voorderailleur vervangen moet worden.
Vorsprung durch Pedantik.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik denk dat de fietsenmaker eerder een versleten voorblad bedoelt dan een versleten voorderailleur.
Voor een nieuw voorblad, ketting en cassette in Deore kwaliteit ben je misschien een euro of 50- 60 kwijt in de duitse webshops.
Trapas is een vierkante of isis zo te zien, die kosten ook weinig áls het al nodig is om ze te vernieuwen.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=132096" onclick="window.open(this.href);return false;

Vraag is dan natuurlijk wie dat spul gaat monteren en afstellen.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Waar woon je, misschien is iemand van het forum die je hiermee kan helpen?
Als je in de buurt woont bied ik mij alvast aan.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Wat theemutz zegt.
Vraagje aan de mods: is er ergens al een FAQ topic over waar op te letten bij aanschaf van een tweedehands MTB? Ik zag het zo snel niet. Er staan een paar regels in het bikeadvies FAQ topic, maar niets over versleten drivetrains en wat je er aan kunt doen. En het gebeurt gewoon vaak dat iemand hier een eerste bericht post naar aanleiding van een bezoek aan de lbs met een recent gekochte martkplaatsfiets.
Mij lijkt het een goed idee.
Give me little bits of / more than I can take
Lodybo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 januari 2017, 15:06

Bedankt voor de reacties!

Als ik de verkeerde termen heb gebruikt, ik begreep ze zo van de fietsenmaker maar het is heel goed mogelijk dat er in mijn geheugen wat mis is gegaan :)

De opties om de onderdelen los te kopen en zelf (met hulp) te monteren lijken me interessant, en dan hoeft het voor een beginner geen Deore SLX te zijn natuurlijk.

Zondag zal ik detailfoto's schieten, hopelijk schetsen die wat duidelijkheid!
Fadje104 schreef:Waar woon je, misschien is iemand van het forum die je hiermee kan helpen?
Als je in de buurt woont bied ik mij alvast aan.
Ik woon in Eindhoven, ik weet neit of dat in de buurt ligt van je.
ak-77 schreef:Wat theemutz zegt.
Vraagje aan de mods: is er ergens al een FAQ topic over waar op te letten bij aanschaf van een tweedehands MTB? Ik zag het zo snel niet. Er staan een paar regels in het bikeadvies FAQ topic, maar niets over versleten drivetrains en wat je er aan kunt doen. En het gebeurt gewoon vaak dat iemand hier een eerste bericht post naar aanleiding van een bezoek aan de lbs met een recent gekochte martkplaatsfiets.
Mij lijkt het een goed idee.
Hier kan ik me wel achter scharen. Het bikeadvies topic is heel erg behulpzaam voor de aanschaf, maar dit soort situaties kunnen veel beginners tegenkomen nadat de fiets al in de tuin staat.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

De "techniek" die komt kijken bij vervanging van deze onderdelen zijn voor elke beginner icm een YT filmpje prima zelf te doen. Het gereedschap zal je in dat geval of zelf moeten kopen en/of lenen.

In en rond Eindhoven zijn er hordes met bikers die je vast kunnen helpen.

Ik heb zelf net een bestelling ontvangen om een fiets van een bekende in orde te maken.
Voor een 44t voorblad, ketting en cassette moest ik € 53,- incl. verzenden betalen bij Bike-components.de
Lodybo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 januari 2017, 15:06

Yes, ik ga het eerst zelf eens proberen. Een behulpzame oom (die zelf ook aan zijn fiets werkt) wil graag meehelpen, dus dan zijn we optimistisch :)

Ik heb foto's geschoten maar door drukte geen tijd gehad om ze te uploaden. Inmiddels is het gelukt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meer details zijn te zien op: https://goo.gl/photos/7Xt8T9ShBYbm32Uj8" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het grote blad en zelfs het middenblad lijkt nog bruikbaar. Ik zou eerst de ketting vervangen en eventueel de cassette en dan kijken of de boel voor nog overslaat en dan pas beslissen tot vervanging over te gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Voorbladen zien er nog best goed uit lijkt me, ketting kan wel een schoonmaakbeurt en wat olie gebruiken maar dat verklaart het doortrappen niet.

Ik zie geen foto's van de cassette. Trapt de ketting door in alle versnellingen of alleen in een bepaalde versnelling? Misschien een veelgebruikt klein kransje van de cassette versleten.

Draaien de derailleurwieltjes nog soepel mee?

Het kan ook zijn dat de palletjes in de cassettebody niet meer goed " pakken" , dan schiet je ook door bij stevig aanzetten.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Een dergelijke roestige ketting (lijkt iets meer dan oppervlakkige roest) wil ook nog wel eens tot een vastzittende schakel leiden. Die slaan ook geheid over.
Lodybo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 januari 2017, 15:06

De afgelopen weken doe ik de MTB training bij Decathlon (Best), en ik heb meteen even de instructeur een oogje op laten werpen. Hij wil er een nieuwe ketting en cassette opleggen en is er zeker van dat dit het oplost. Komt overeen met de suggesties hier dus ik ben hoopvol!

Vanavond breng ik de fiets weg, dan kunnen we zaterdag er mee aan de slag.

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Vraag of je mee mag kijken bij vervangen. Dan leer je er gelijk wat van.
Plaats reactie