Welk type Derailleur 1x11

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Hoi,vraagje mijn broer wil een nieuwe derailleur aanschaffen, voor een 1x11 met voorblad 34 of 32 ligt aan de omgeving ! en achter 11/42 het moet een XTR RD–M9000-SGS of een RD-M9000-GS worden maar welke moet hij nu hebben ?

Groetjes Erik
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

De GS heeft een kortere kooi dan de SGS en genoeg bereik om met een 11-42 cassette te werken. Ik rijd met een XT M8000 GS derailleur en een 11-46 cassette en dat gaat ook prima.
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Kabookie schreef:De GS heeft een kortere kooi dan de SGS en genoeg bereik om met een 11-42 cassette te werken. Ik rijd met een XT M8000 GS derailleur en een 11-46 cassette en dat gaat ook prima.

Oke ,maar ook met een 34 blad voor ?
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

erikie schreef: Oke ,maar ook met een 34 blad voor ?
Voorblad maakt niet uit - het gaat om het verschil op de cassette. Ik heb een GS op een SRAM 10-42t cassette en dat gaat ook prima (NB).
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Dat maakt voor de lengte van je kooi niks uit, enkel voor de lengte van je ketting.
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Kabookie schreef:Dat maakt voor de lengte van je kooi niks uit, enkel voor de lengte van je ketting.
Oke ,je kan dus met de GS zelfs een 11-46 rijden ? bij een dubbel kan je dat berekenen bij een 1x11 volgens mij niet ? vind de uitleg van Shimano niet echt duidelijk .
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

erikie schreef:
Kabookie schreef:Dat maakt voor de lengte van je kooi niks uit, enkel voor de lengte van je ketting.
Oke ,je kan dus met de GS zelfs een 11-46 rijden ? bij een dubbel kan je dat berekenen bij een 1x11 volgens mij niet ? vind de uitleg van Shimano niet echt duidelijk .
Bij een 1x11 hoef je maar weinig te rekenen. 46-11=35 (tanden verschil op de cassette)

Capaciteit van een GS derailleur is 37 tanden, dus wat dat betreft geen probleem.
Shimano geeft als bereik 11-42 op, maar in de praktijk kan de derailleur wel groter aan dan 42.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Oke, dank je wel maar heeft een lange kooi dan geen voordeel? ik bedoel met de lengte van de ketting (spanning)
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

erikie schreef:Oke, dank je wel maar heeft een lange kooi dan geen voordeel? ik bedoel met de lengte van de ketting (spanning)
Het voordeel van een lange kooi is dat je een groter bereik hebt, als je een 2x11 zou willen gebruiken. Als je dat bereik niet nodig hebt, is een langere kooi alleen een nadeel.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

erikie schreef:Oke, dank je wel maar heeft een lange kooi dan geen voordeel? ik bedoel met de lengte van de ketting (spanning)
Kortere kooi geeft juist meer spanning op de ketting.
Met 37 tandjes verschil bij de GS kan je dus ook nog van voorblad wisselen tussen bijv 34 en 32.
Wel de kettinglengte op het grootste voorblad afstemmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

RD–M9000-SGS = shadow deraileur (46 reach)
RD-M9000-GS = shadow deraileur (38 reach zegt google maar ligt ook aan je front setup)
Laatst gewijzigd door DeStiO op do 2 maart 2017, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

DeStiO schreef:RD–M9000-SGS = shadow deraileur
RD-M9000-GS = non shadow deraileur
Huh? Bieden zijn gewoon Shadow+ modellen. GS/SGS aanduiding is de laatste 20 jaar niets anders gaan betekenen dan lengte van de kooi: medium dan wel lang.
Stamppot with weaksauce!
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Oh klopt zijn idd shadow + model 2 spring. Heeft idd met de reach van de deraileur te maken.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Plaats reactie