Remschijf verkleurd/geluid door warmte.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

ma 6 februari 2017, 00:55

Op mijn vorige bike/ Cube had ik xt schijfremmen. De afdalingen bij het Gardameer waren niet echt goed voor de schijven. Meeste plekken kon je de rem niet los laten met gevolg dat de schijven zwart/blauw werden van de warmte en ze hoorde me op afstand al aan komen door het geluid met remmen.

Nieuwe Canyon wil ik dit probleem voorkomen.

Wat is hier aan te doen. Grotere schijf?
maaf2
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 829
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

ma 6 februari 2017, 01:33

Minder remmen :)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Intense Spider FRO

ma 6 februari 2017, 07:17

Vaker kort hard in plaats van slepend remmen. :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7464
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

ma 6 februari 2017, 08:36

... En evt grotere schijven inderdaad.
180-160 voor vlieggewichten kan, 180-180 als je niet te zwaar bent, en anders 200-180.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 397
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

ma 6 februari 2017, 10:06

Shimano IceTech remmen dus met de koelvinnen op de remblokken en de remschijven met een aluminium core. Wil je helemaal veilig zitten dan idd grotere schijven of een combinatie met Shimano Saint/XTR remschijven of soortgelijke van Superstar bijvoorbeeld.

Afbeelding
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Zero AM

ma 6 februari 2017, 10:36

Als je de schijven nu al verbrand hebt, gaan deze ook kapot
Zijnzat voorbeelden van gesmolten kernen van de icetech schijven
2019 bird aeris 145
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7246
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

ma 6 februari 2017, 11:03

Zat? Of die ene van dat Duitse laboratorium die ze warm lieten lopen bij snelheden van boven de 100km/u? En ja, ik zou graag een of meer bronnen zien. ;-)

Verder zou ik me als TS helemaal niet druk maken over dat de schijven dit doen. Is mij ook gebeurt met een set 180/160mm Magura schijven op een lange supersteile afdaling waar gewoonweg niet door te rijden was in de Alpen. Schijven waren onderaan ook mooi blauw en loeiheet. Sindsdien (en tot op de dag van vandaag) heb ik nog duizenden kilometers met die schijven gereden en nooit problemen gehad. Zijn ondertussen ook weer mooi zilver.
Maar mocht je remkracht te kort komen dan is een setje 200/180 schijven zeker aan te raden.
Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1105
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ma 6 februari 2017, 11:33

het komt wel vaker voor:
http://singletrackworld.com/forum/topic ... ech-rotors" onclick="window.open(this.href);return false;

ik dacht dat het vooral de eerste generatie betreft icm gewone remblokken zonder koelvinnen.

de koelvinnen maken meer verschil dan icetech rotors.
bv. https://www.uberbikecomponents.com/cate ... Brake-Pads" onclick="window.open(this.href);return false;
(sintered maken meer lawaai dan race matrix, geen merkbaar verschil in slijtage)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 16135
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

ma 6 februari 2017, 12:04

aurelius schreef:... En evt grotere schijven inderdaad.
180-160 voor vlieggewichten kan, 180-180 als je niet te zwaar bent, en anders 200-180.
Dit dus (en als je Shimano remmen hebt, metalic/sintered blokjes met koelvinnen monteren).
Probleem opgelost.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Windsurfer1979
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 3 september 2014, 23:24
Mijn mountainbike: Trek feul ex 8

ma 6 februari 2017, 13:00

andere soort remblokken proberen, ik heb het ook gehad eerste keer winterberg te spannend te veel remmen.

later had ik bij lbs andere blokken gehaald en weer in winterberg geweest en het hele probleem was weg.
trek feul ex 8
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

ma 6 februari 2017, 13:50

Altijd sintered blokjes. Originele ander merk.

Erna werkte de schijven en blokjes nog perfect.
Alleen als ze heet zijn. Was het geluid niet normaal.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

ma 6 februari 2017, 13:52

ThaSingleTrackMastah schreef:
aurelius schreef:... En evt grotere schijven inderdaad.
180-160 voor vlieggewichten kan, 180-180 als je niet te zwaar bent, en anders 200-180.
Dit dus (en als je Shimano remmen hebt, metalic/sintered blokjes met koelvinnen monteren).
Probleem opgelost.

180/180 heb ik altijd. Misschien eens 203 proberen.
Blokjes met koelvin of schijven?
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

ma 6 februari 2017, 14:01

sik schreef:het komt wel vaker voor:
http://singletrackworld.com/forum/topic ... ech-rotors" onclick="window.open(this.href);return false;

ik dacht dat het vooral de eerste generatie betreft icm gewone remblokken zonder koelvinnen.

de koelvinnen maken meer verschil dan icetech rotors.
bv. https://www.uberbikecomponents.com/cate ... Brake-Pads" onclick="window.open(this.href);return false;
(sintered maken meer lawaai dan race matrix, geen merkbaar verschil in slijtage)

Koelvinnen had ik nog niet gezien.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 16135
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

ma 6 februari 2017, 16:49

Blokjes met koelvin én gewone grote schijven zijn bij mij voldoende om ongestraft "verkeerd" te remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon. Cannondale FatCaad. Bianchi sempre pro

ma 6 februari 2017, 17:08

Heb hier ook veel last van gehad in o.a. ook bij het Gardameer.

Nu Hope 203/180 remschijven gemonteerd met sintered remblokjes.
Remt nu gruwelijk en geen last van "kokende" remmen.
Op het gemak, de ketting strak !!
Plaats reactie