650B Probleem met QR/assen met vork 26" & wielen 650b

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
pascallos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 743
Lid geworden op: vr 26 september 2008, 23:03
Mijn mountainbike: Wisselen regelmatig
Contacteer:

Ik heb een nieuw frame besteld en eerder al wielen maar ik vrees dat het één en ander niet helemaal gaat matchen. Het gaat om de volgende onderdelen:
- RCZ frame 650B met een achtervork van 9x135mm
- Novatec wielset D711SB naven (nu 9mm gewone standaard QR)
- Fox voorvork met 15mm QR

Nu las ik dat er geen ombouwsetjes zijn voor de Novatec D711SB naven naar 15mm :( dus ik vrees dat ik de wielset in ieder geval moet verkopen (zonde want deze is nieuw).

Daarom moet ik een keuze maken tussen een nieuwe vork (stuk prijziger voor 650B en QR dan een wielset) of een nieuwe wielset. Het probleem is dat ik niet helemaal up-to-date ben met de maten steekassen en verschillende soorten QR. Bij Superstar heb ik een mooie wielset gezien maar deze heeft achter een Fuel adapter van 142. In hoeverre past dat in mijn frame? Middels het filmpje dat Superstar heeft staan leek het erop dat dit altijd past, maar ik twijfel
Laatst gewijzigd door pascallos op wo 18 januari 2017, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.bidonhoudershop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Op internet lees ik dat het niet kan bij dit type naaf D711SB, zou wel kunnen bij de D771SB.
Als je het echt zeker wil weten gewoon even contact opnemen met Novatec zelf.
Wat betreft de achternaaf zou die Fuel adapter moeten werken, maar dan nog, heb je nog steeds een mogelijk probleem met je voorwiel.

Je hebt mijn inziens 2 "goedkope" opties ;

1. Een nieuwe (voor)naaf (bijv de D771SB) kopen en die in je voorwiel laten spaken, naaf zie ik al voor 39 euro voorbijkomen, moet je incl inspaken voor < 100 euro klaar zijn...
2. De wielset verkopen en vervolgens op zoek naar een wielset waar de naven wel alle kanten op te converteren zijn en evt bijbehorende adapters bijkopen.

Vraag is wat goedkoper is?! Wat krijg je als je de wielset verkoopt en hoeveel tijd kost het je om een koper te vinden en dit af te handelen.

Ik zou zelf als ik haast had voor optie 1 gaan, indien alle tijd het "risico" van optie 2.
Omspaken van de voornaaf lijkt "omslachtig" op een nieuwe wielset maar dan heb je "doorlooptijd" wel zelf in de hand.
Linksom/rechtsom, beetje geld zal het je wel gaan kosten, volgende keer gewoon eerst frame en dan pas de wielset kopen ;-)

Zou de voorvork overigens lekker houden als je tevreden bent, die weg doen omdat je een 9mm QR wil is niet logisch (lees van deze tijd...).
pascallos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 743
Lid geworden op: vr 26 september 2008, 23:03
Mijn mountainbike: Wisselen regelmatig
Contacteer:

Bedankt voor de reactie, ik ga toch voor een andere wielset omdat ik vandaag net de wielen in de voorvork heb gestoken (26" Fox 100mm) en dit past tenzij iemand een andere mening heeft. De banden die ik heb gemonteerd zijn namelijk maar 2.0 breed (maar voor mijn gevoel vallen ze net zo breed uit als Schwalbes in een grotere maat.

De banden zijn Pacenti Quasi Moto 650bx2.0 (persoonlijk vind ik ze breed uitvallen). De afstand tot de boog v/d vork is 1,8 cm gemeten vanaf de hoogste/dikste nop. Dat lijkt mij zeer acceptabel toch?

Ook gekeken wat de vork doet bij volledig veren, deze raakt de bovenkant van de band niet (zit nog 0,7 cm tussen).


Zal de nieuwe wielset hier op het forum aanbieden in het te koop topic, Novatec 650B a 1670 gram (150 euro).
http://www.bidonhoudershop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

ok, opgelost dus?!

ben hem alleen een beetje kwijt, ik dacht dat je voorwiel niet paste omdat je 650b vork een 15mm steekas heeft en je wielset 9mm QR is.
pascallos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 743
Lid geworden op: vr 26 september 2008, 23:03
Mijn mountainbike: Wisselen regelmatig
Contacteer:

Klopt hij (vork) past ook niet, maar ik kan wel het wiel monteren (kijken hoe de hoogte is). Heb besloten om daarom de wielset te verkopen (staat in het te koop topic). Geen zin in om laten spaken etc., dan maar wat nieuws ;)
http://www.bidonhoudershop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
pascallos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 743
Lid geworden op: vr 26 september 2008, 23:03
Mijn mountainbike: Wisselen regelmatig
Contacteer:

Dit is de vork met Pacenti Quasi Moto 27.5x2.0

Afbeeldinghow do i print screen
http://www.bidonhoudershop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Je hebt ook universele adapters voor een 15mm naaf om er 9mm QR van te maken.

https://www.mantel.com/mavic-adapter-as ... oCjjDw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
pascallos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 743
Lid geworden op: vr 26 september 2008, 23:03
Mijn mountainbike: Wisselen regelmatig
Contacteer:

Maar bij mij moet het juist van 9mm naar 15mm
http://www.bidonhoudershop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ah, vandaar. Niet goed gelezen.

Dat wordt lastiger inderdaad.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Pascallos, kun je bij jou voornaaf de dopjes er uit halen of is het een vaste as. Als er doppen in zitten om QR te maken kun je deze gewoon vervangen voor doppen die 15 mm zijn.
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De dopjes gaat dus niet werken. De snelste en goedkoopste oplossing is toch een nieuwe naaf kopen en omspaken. De kans namelijk dat je een 27,5" voorwiel met QR gaat verkopen is minimaal... . Koop je een soortgelijke Novatec naaf, dan kun je de spaken opnieuw gebruiken en zelfs de nippels zou ik nog wel aan durven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Lars TB schreef:De dopjes gaat dus niet werken. De snelste en goedkoopste oplossing is toch een nieuwe naaf kopen en omspaken. De kans namelijk dat je een 27,5" voorwiel met QR gaat verkopen is minimaal... . Koop je een soortgelijke Novatec naaf, dan kun je de spaken opnieuw gebruiken en zelfs de nippels zou ik nog wel aan durven!
Als er doppen inzitten kun je er alle asmaten van maken, sterker nog ik heb nog een set liggen. kan zijn dat de naaf nog met vaste assen is dan niet. Gebruik vrijwel altijd Novatec naven met conversie doppen er bij :-) maar het is alleen voor de nieuwere types naven. Heb zelfs nog een 15 mm stalen as liggen voor Novatec naaf.
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtbfool schreef:Als er doppen inzitten kun je er alle asmaten van maken, sterker nog ik heb nog een set liggen. kan zijn dat de naaf nog met vaste assen is dan niet. Gebruik vrijwel altijd Novatec naven met conversie doppen er bij :-) maar het is alleen voor de nieuwere types naven. Heb zelfs nog een 15 mm stalen as liggen voor Novatec naaf.
Zorg nu niet voor nog meer verwarring, de conclusie werd in het begin al getrokken:
pascallos schreef:... Nu las ik dat er geen ombouwsetjes zijn voor de Novatec D711SB naven naar 15mm ...
vasquez schreef:Op internet lees ik dat het niet kan bij dit type naaf D711SB, ...
Het kan voor zijn naaf gewoon niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie