Achter Demper

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Diamantina Bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 april 2011, 16:17

Even een vraagje...
Mijn achterdemper is aan vervanging toe. Er zit nu nog een Fox Factory Float RP23 Boost Valve 200x51mm. Ik vroeg me af of de lengte enigszins mag afwijken dus ipv 200x51 een 200x50 te plaatsen? Kan mij hier iemand verder helpen?
Bij voorbaat dank
Rik
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verschil is niet zo groot.
Je originele demper heeft een slag van 51mm, je achtervering heeft daarmee een slag van X mm.
De slag vd achtervering met een 50mm demper is dan (X/51) * 50 mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Volgens mij is er geen verschil tussen 200x51 en 200x50. Is gewoon een afronding.

Ik zou me eerder zorgen maken over de tune van je huidige demper en de nieuwe. Frames worden vaak incl. demper geleverd waarbij die demper dan is aangepast op de (gewenste) eigenachappen van 't frame.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klopt, dat is wel een puntje.
De platform demping van de RP23 werd door Fox in 3 factory tunes geleverd.
Deze werd gekozen door de fabrikant vh frame.
Binnen die factory-tune kan de gebruiker dan met het stelknopje kiezen voor stand 1, 2 of 3.

Jouw vervangende demper zal op een zelfde manier aangepast moeten zijn aan jouw frame.
Vaak is het bereik van de stelknopjes onvoldoende om alle opties af te dekken.
Maar je kan natuurlijk ook geluk hebben ;)
Als je niet in de uitersten (korte harde XC vering of lang soepele DH vering) valt, is de kans groot dat de gemiddelde demper wel werkt.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 3 januari 2017, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De vraag is ook: waarom is je demper aan vervanging toe? Kan hij niet gewoon een servicebeurt krijgen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Diamantina Bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 april 2011, 16:17

Bedankt voor alle snelle behulpzame antwoorden!!!
Ik begrijp dus goed dat 50 of 51mm niet zo veel uit maakt...
Ik heb een vermoedde dat de demper een gemiddelde is, heeft een bereikbaarheid van 120mm veerweg.

Waarom geen servicebeurt? Demper kraakt en piept aan alle kanten...eerlijk gezegd heb ik de boel een beetje laten verslonzen...dus dacht ik misschien beter gelijk een nieuwe.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Diamantina Bike schreef:Waarom geen servicebeurt? Demper kraakt en piept aan alle kanten...eerlijk gezegd heb ik de boel een beetje laten verslonzen...dus dacht ik misschien beter gelijk een nieuwe.
Je kunt het toch in ieder geval gewoon even proberen of het nog de moeite waard is. Als de demper uit elkaar ligt kun je snel zien of het extra duur gaat worden. Dan kun je altijd nog beslissen het niet te doen en ben je misschien €25,- kwijt. En als de demper wel gewoon te servicen is, dan bespaar je jezelf €200,-!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt sowieso ook een deskundige mening vragen bij een bedrijfje dat vork- en demperonderhoud doet, die kunnen wel beoordelen of je demper nog goed genoeg is om te servicen.
Vrijwel alles is vervangbaar, dus vaak komt je demper als nieuw terug.

In Oirschot zit Bikesuspension, mocht je in die regio wonen wel een aanrader om even langs te gaan. Je kunt ook alles per post regelen, maar dan is een beoordeling van je demper natuurlijk wat lastiger.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie