Hoi,
Mijn ketting bladen voor zijn versleten , ketting en cassette ook
Nu heb ik gelezen dat je in plaats van xt bladen ook slx bladen zou kunnen monteren, oval bladen is ook een optie.
Nu ben ik aan het zoeken maar zie een hele grote verscheidenheid aan bladen , maar welke passen op mijn Shimano XT (FC-M770/771) trapas?
Ik wil ze combineren met :
Sram PG-970 9-speed cassette 11/34
SHIMANO Ultegra/XT CN-HG93 ketting
kettingbladen vraag en mijn oplossing
-
- All rounder
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
- Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"
Laatst gewijzigd door ynze stofkoper op ma 26 december 2016, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg Ynze
Op de weg rijden kan altijd nog.
Op de weg rijden kan altijd nog.
-
- Pro Biker
- Berichten: 904
- Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50
Kettingbladen hebben een passing bepaald door de boutcirkel diameter, van de boutjes waarmee ze gemonteerd zijn. Er zijn 3, 4 en 5 armen. De trapas is hier niet relevant. Genoemd crankstel heeft een boutcirkel van 104mm en 64mm met 4 armen, zoals je wel zult weten . Merken: Shimano, TA specialités, Stronglight, FSA enz enz.
Voor ovale bladen kun je terecht bij veel aanbieders, zoals Race Face en Absoluteblack. Monteren op de middenpositie. Singlespeed bladboutjes gebruiken. Derailleur en shifter vervallen.
Voor ovale bladen kun je terecht bij veel aanbieders, zoals Race Face en Absoluteblack. Monteren op de middenpositie. Singlespeed bladboutjes gebruiken. Derailleur en shifter vervallen.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
"Voor ovale bladen kun je terecht bij veel aanbieders, zoals Race Face en Absoluteblack. Monteren op de middenpositie. Singlespeed bladboutjes gebruiken. Derailleur en shifter vervallen."
Ovale tandbladen zijn niet per definitie single ring! Rotor maakt in ieder geval dubbele ovale tandbladen, voor zover ik weet zijn ze er niet voor triples.
Mocht je wel single ring willen loop je tegen het feit aan dat er voor 9-speed geen achterderailleur met clutch wordt gemaakt door Shimano of Sram. (met een 9-speed Sram shifter en een 10-speed Shimano derailleur met clutch kan het overigens wel.)
Ovale tandbladen zijn niet per definitie single ring! Rotor maakt in ieder geval dubbele ovale tandbladen, voor zover ik weet zijn ze er niet voor triples.
Mocht je wel single ring willen loop je tegen het feit aan dat er voor 9-speed geen achterderailleur met clutch wordt gemaakt door Shimano of Sram. (met een 9-speed Sram shifter en een 10-speed Shimano derailleur met clutch kan het overigens wel.)
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Vergeet Ali express niet voor de ovale bladen, 15 euro per stuk.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
De 770 is een triple dacht ik, triple en oval
Je kan inderdaad slx bladen gebruiken, deore bladen kan trouwens ook.
Ik heb op mijn XT crank een deore granny, deze is van staal en gaat wat langer mee dan alu bladen en is ook nog goedkoper.
Je kan inderdaad slx bladen gebruiken, deore bladen kan trouwens ook.
Ik heb op mijn XT crank een deore granny, deze is van staal en gaat wat langer mee dan alu bladen en is ook nog goedkoper.
-
- All rounder
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
- Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"
aha,
@ventourist,
crankstel, kon er gister niet opkomen
maar met de juiste boutcitkel (BCD) van 104 en 64 zouden dus de bladen passen?
ongeacht de vorm van de binnen diameter? ik zag rond afgewerkte en gestroomlijnde.
@Gert V,
Ovale zullen het wel niet worden dan, mijn XTR derailleur heeft inderdaad geen clutch
@massen,
het is inderdaad een triple , wat is het verschil tussen slx en deore?
@ventourist,
crankstel, kon er gister niet opkomen
maar met de juiste boutcitkel (BCD) van 104 en 64 zouden dus de bladen passen?
ongeacht de vorm van de binnen diameter? ik zag rond afgewerkte en gestroomlijnde.
@Gert V,
Ovale zullen het wel niet worden dan, mijn XTR derailleur heeft inderdaad geen clutch
@massen,
het is inderdaad een triple , wat is het verschil tussen slx en deore?
mvg Ynze
Op de weg rijden kan altijd nog.
Op de weg rijden kan altijd nog.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Voor een enkel blad voor heb je toch niet perse een clutch nodig ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 417
- Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
- Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014
Lijkt mij ook niet mits je een narrow wide chainring blad hebt (of natuurlijk de andere varianten erop).
Trippel q-rings bestaan trouwens, kijk maar op de site van rotor.
Verschil Deore vs. SLX/XT, staal vs. aluminium. Staal is slijtvaster maar is wel zwaarder.
Trippel q-rings bestaan trouwens, kijk maar op de site van rotor.
Verschil Deore vs. SLX/XT, staal vs. aluminium. Staal is slijtvaster maar is wel zwaarder.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Weer wat geleerd vandaagMdBruin schreef: Trippel q-rings bestaan trouwens, kijk maar op de site van rotor.
Klopt, mede daardoor is bij mij de granny een deore en het grote blad een XT.MdBruin schreef: Verschil Deore vs. SLX/XT, staal vs. aluminium. Staal is slijtvaster maar is wel zwaarder.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 417
- Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
- Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014
Leer meer van jullie dan jullie van mij, mijn bijdrage terugmassen schreef: Weer wat geleerd vandaag
Was ze toevallig tegengekomen toen ik laatst aan het zoeken was wat er voor mij mogelijk is. Moet meer souplesse gaan rijden om m'n gewichten te ontlasten.
-
- All rounder
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
- Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"
@ MdBruin, massen,
Dat gewicht van die Deore doet er niet echt toe, dat zal grammen zijn.
Het is voor mij toch de bedoeling om een paar kg af te vallen.
Van mijn 96 kg is makkelijker wat af te halen als van mijn fiets.
Slijtvast vind ik wel belangrijk omdat hij binnen de familie zal blijven als ik een andere zou kopen.
Deze fiets heb ik gekocht om te kijken of ik het vol houd om regelmatig te gaan fietsen.
Tot nu toe gaat het goed maar wil nog niet aan een nieuwe.
En van de aluminium zal dan de XT slijtvaster zijn dan de slx
Om bouw naar twee gearing voor kan natuurlijk ook nog.
22/36 zou dat kunnen met mijn huidige voor XT derailleur?
ik kan hem nog maar +/-8mm laten zakken
Ik denk dat hij dan nog te ver van het blad blijft staan
En of ik een 36 kwijt kan is denk ik ook nog maar de vraag op de midden positie
Dat gewicht van die Deore doet er niet echt toe, dat zal grammen zijn.
Het is voor mij toch de bedoeling om een paar kg af te vallen.
Van mijn 96 kg is makkelijker wat af te halen als van mijn fiets.
Slijtvast vind ik wel belangrijk omdat hij binnen de familie zal blijven als ik een andere zou kopen.
Deze fiets heb ik gekocht om te kijken of ik het vol houd om regelmatig te gaan fietsen.
Tot nu toe gaat het goed maar wil nog niet aan een nieuwe.
En van de aluminium zal dan de XT slijtvaster zijn dan de slx
Om bouw naar twee gearing voor kan natuurlijk ook nog.
22/36 zou dat kunnen met mijn huidige voor XT derailleur?
ik kan hem nog maar +/-8mm laten zakken
Ik denk dat hij dan nog te ver van het blad blijft staan
En of ik een 36 kwijt kan is denk ik ook nog maar de vraag op de midden positie
mvg Ynze
Op de weg rijden kan altijd nog.
Op de weg rijden kan altijd nog.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 417
- Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
- Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014
Denk het niet, de SLX zal waarschijnlijk langer meegaan als de lichtere XT.
Alles is natuurlijk relatief, hoe snel vervang je je ketting bijvoorbeeld.
Heb nu (wel Deore bladen) ruim 2400km er mee gedaan maar al wel bezig met de tweede ketting. Cassette achter is ook nog de originele.
Gewicht ken het, al is het afvallen wel lastiger soms. Volharding en je eetpatroon zijn dingen die helpen.
Alles is natuurlijk relatief, hoe snel vervang je je ketting bijvoorbeeld.
Heb nu (wel Deore bladen) ruim 2400km er mee gedaan maar al wel bezig met de tweede ketting. Cassette achter is ook nog de originele.
Gewicht ken het, al is het afvallen wel lastiger soms. Volharding en je eetpatroon zijn dingen die helpen.
-
- All rounder
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
- Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"
keuze is gevallen op een shimano slx cassette 11/34
en een 34 middenblad van TA Specialites Chinook
met een SRAM PC 971 ketting met powerlink (wel zo mkkelijk)
denk dat ik daarmee voorlopig wel vooruit kan.
merkte dat ik meestal op het middenblad reed en met een 32 midden blad meestal de kleinste kransjes van de cassette gebruikte.
die nu eerst maar eens vervangen en dan kunnen we weer lekker fietsen dan zien we later wel of het grote voorblad ook nog moet.
en een 34 middenblad van TA Specialites Chinook
met een SRAM PC 971 ketting met powerlink (wel zo mkkelijk)
denk dat ik daarmee voorlopig wel vooruit kan.
merkte dat ik meestal op het middenblad reed en met een 32 midden blad meestal de kleinste kransjes van de cassette gebruikte.
die nu eerst maar eens vervangen en dan kunnen we weer lekker fietsen dan zien we later wel of het grote voorblad ook nog moet.
mvg Ynze
Op de weg rijden kan altijd nog.
Op de weg rijden kan altijd nog.
Die SLX cassette's zijn in de aanbieding bij Mantel van €57.95 voor €32,95ynze stofkoper schreef:keuze is gevallen op een shimano slx cassette 11/34
en een 34 middenblad van TA Specialites Chinook
met een SRAM PC 971 ketting met powerlink (wel zo mkkelijk)
denk dat ik daarmee voorlopig wel vooruit kan.
merkte dat ik meestal op het middenblad reed en met een 32 midden blad meestal de kleinste kransjes van de cassette gebruikte.
die nu eerst maar eens vervangen en dan kunnen we weer lekker fietsen dan zien we later wel of het grote voorblad ook nog moet.
https://www.mantel.com/shimano-slx-hg81 ... NzdGFydDM=" onclick="window.open(this.href);return false;
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
-
- All rounder
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 19 september 2016, 13:31
- Mijn mountainbike: Cube reaction pro 26"
Zal je net zien
Betaal ik wer een euro te veel
Edit.
Maar dat is de 10 speed en ik moet een 9 speed hebben en die is hier 1 euro duurder als dat ik hem besteld heb
Betaal ik wer een euro te veel
Edit.
Maar dat is de 10 speed en ik moet een 9 speed hebben en die is hier 1 euro duurder als dat ik hem besteld heb
mvg Ynze
Op de weg rijden kan altijd nog.
Op de weg rijden kan altijd nog.