speling op Shimano XT cassette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Bikernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 maart 2016, 19:07

Mijn mountainbike is slechts een half jaar oud, maar sinds kort heb ik problemen met mijn cassette.
Ik heb de cassette volledig opengedraaid en ik zag al meteen dat de tandwielen, inkepingen hadden gemaakt in de body/freehub.
Ik ben vervolgens naar de fietsenmaker gegaan, maar die vertelde me dat dit normaal is en de body nog niet hoeft vervangen te worden.
Maar bij het minste hobbeltje maakt mijn cassette vervelende geluiden (doordat de tandwielen loszitten en tegen de body botsen.)
Ik heb de cassette met een momentsleutel exact 40Nm vastgedraaid zelfs iets vaster dus daaraan kan het niet liggen.
heeft er misschien iemand een oplossing voor het probleem dat mijn tandwielen loszitten op de body? (de tandwielen bewegen enkel in de richting zoals op de video te zien is, dus niet in de andere richting.)

Ik heb een video en foto's van het probleem gemaakt.
Alvast bedankt voor alle hulp!

http://sendvid.com/5ih4c0c1" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit t kleinste kransje wel goed op zn plek?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Tsja bekend probleem, enige oplossing is een nieuwe freehub, bv van staal , dan is de kans van invreten van de cassette een stuk minder , de huidige is van aluminium.
Het bewegen wat de cassette nu doet komt waarschijnlijk door de inkepingen die nu in je hub zitten.

Weet je ook zeker dat de lockring de juiste richting hebt los gedraaid?, en te vast zetten kan ook mogelijk een oorzaak zijn dat je het laatste tandwiel al over de hub heen "drukt".

Maar als de bike een halfjaar oud is , en evt nieuw is aangeschaft zou ik terug gaan naar de LBS waar de fiets is aangeschaft en het probleem voorleggen.

de mijne na 1,5 jaar :

Afbeelding
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Sorry, maar dit kan niet (of zou niet moeten mogen kunnen). Die inkepingen zijn verre van groot/diep genoeg om de cassette zoveel te laten bewegen dat je het merkt. Op iedere body (alle alu) heb ik wel inkepingen maar dit heb ik nog nooit meegemaakt / gezien.

Heb je al geprobeerd of een andere goed gemonteerde cassette hetzelfde probleem heeft? Voor mijn gevl is er eerer iets met de cassette dan met de body...
RubbereMTBRobbie schreef:Tsja bekend probleem, enige oplossing is een nieuwe freehub, bv van staal , dan is de kans van invreten van de cassette een stuk minder , de huidige is van aluminium.
Het bewegen wat de cassette nu doet komt waarschijnlijk door de inkepingen die nu in je hub zitten.

Weet je ook zeker dat de lockring de juiste richting hebt los gedraaid?, en te vast zetten kan ook mogelijk een oorzaak zijn dat je het laatste tandwiel al over de hub heen "drukt".

Maar als de bike een halfjaar oud is , en evt nieuw is aangeschaft zou ik terug gaan naar de LBS waar de fiets is aangeschaft en het probleem voorleggen.
StAlTiCa
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

owwwwk schreef:Sorry, maar dit kan niet. Die inkepingen zijn verre van groot/diep genoeg om de cassette zoveel te laten bewegen dat je het merkt. Op iedere body (alle alu) heb ik wel inkepingen maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Heb je al geprobeerd of een andere goed gemonteerde cassette hetzelfde probleem heeft?
@owwwwk : heb je het tegen mij ?, ja na het vervangen van de hub(DT Swiss), en een nieuwe cassette(Shimano XT) is er tot nu toe geen probleem, echter had ik een soort "kraak" wat gebeurde bij kracht zetten .
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

@Robbie: was idd reactie op jouw commentaar. Zou niet moeten kunnen en heb eerder gevoel dat er iets mis is met de cassette dan met de body. Heb jij de hele naaf of alleen de body vervangen?

Wel kan ik me voorstellen dat dit probleem groter is geworden door 1x11; bij tandwielen van 42 en zelfs 46 achter kan ik me goed voorstellen dat het niet onverstandig is om een stalen body te gebruiken....
StAlTiCa
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

owwwwk schreef:@Robbie: was idd reactie op jouw commentaar. Zou niet moeten kunnen en heb eerder gevoel dat er iets mis is met de cassette dan met de body. Heb jij de hele naaf of alleen de body vervangen?

Wel kan ik me voorstellen dat dit probleem groter is geworden door 1x11; bij tandwielen van 42 en zelfs 46 achter kan ik me goed voorstellen dat het niet onverstandig is om een stalen body te gebruiken....

De body en cassette zijn vervangen , en het was 2x10 , de bike vertoonde dit na 1,5 jaar en sinds dat hij nieuw gekocht was . Wss verkeerde montage van fabriek af aan ?. Maar goed weet niet of dit ook te maken heeft met de problemen van de TS .
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Bikernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 maart 2016, 19:07

Dat er iets zou gescheeld hebben met de fiets zou me raar lijken aangezien ik hem recht van de fabrikant heb gekocht en normaal toch in orde zou moeten zijn.
Is het mogelijk hier zelf een oplossing voor te zoeken of kan ik hem beter binnenbrengen voor een nieuwe body?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Fabrikant bellen. Mag zo snel niet gebeuren!
StAlTiCa
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

De tolerantie op de 11s XT cassettes (voornamelijk de spiders met de grotere bladen) is ruim. Heb al meerdere gezien die te "los" zaten. Maar in dit geval (zoals TSTM al vroeg) heeft je laatste kleine tandwiel verkeerd gemonteerd gezeten en is met kracht de lockring erop gezet. Daarmee heb je het kleine nokje op je body platgedrukt. (Ook al vaker gezien inmiddels). Daardoor hebben de andere losse kransjes niet vast genoeg gezeten waardoor de body er nu zo uit ziet. Wie dit verkeerd heeft gemonteerd weet ik natuurlijk niet maar je zal de body moeten vervangen.


Los van het verkeerd te hebben gemonteerd kan het ook zijn dat je een 11s body hebt (op de foto lijkt het van niet maar kan het niet goed zien). In dat geval zal je dus ook een vulring moeten gebruiken voor je XT cassette.
Laatst gewijzigd door DaanCramer op wo 23 november 2016, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De slijtage aan de hub van de TS is fundamenteel anders dan de slijtage aan de hub van RubbereMTBRobbie.
Het bekende verschijnsel dat de kransjes invreten in de nokken van de hub is dat van RubbereMTBRobbie
De losse kransjes vreten dan in op de alu nokken van de hub.

Op de foto van TS is te zien dat het niet de nokken betreft maar dat er in de hub (richting het midden) wordt ingevreten.

Er is dus iets met de cassette aan de hand of het heeft verkeerd gemonteerd gezeten.

Bij veel cassettes zitten de grote kransjes vast op een spider en heeft als gevolg dat de krachten worden verdeeld en dan ook niet invreten in de alu body.
Dit is ook aan beide foto's te zien, beide vertonen geen slijtage bij de grote kransjes.
Bij 1x11 is het imo dan ook niet een probleem om een alu body te hebben.
noutic
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 13 juli 2015, 20:00
Mijn mountainbike: Goes

Ik had na een jaar ongeveer hetzelfde beeld als RubbereMTBRobbie.
Uiteindelijk een stalen body terug geplaatst, en een cassette met meer tandwielen op een spider.

Ik kwam nog een filmpje tegen van een kerel die platgeslagen stalen nietjes tussen nokken stopte. Maar dat lijkt me geen oplossing voor een fiets van een half jaar oud.

De slijtage bij het kleinste kransje is in ieder geval geen normale slijtage..wat DaanCramer al aangeeft.
Bikernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 maart 2016, 19:07

Ik heb de cassette nogmaals uit elkaar gedraaid volledig opnieuw gemonteerd.. de eerste tandwielen zitten per 3 vast en deze hebben zeer veel speling op de body.
Deze speling zorgt later ook voor de problemen dus ik denk dat hier het probleem zich bevind.
In de eerste video kan je zien hoe makkelijk de tandwielen op de body kunnen bewegen wanneer ze nog niet vast zitten.

In de tweede video zie je hoe los de tandwielen zitten wanneer alles volledig gemonteerd is.
In eerste instantie zitten alle tandwielen wel vast, maar na enkele honderden meters goed kracht zetten op een van de kleinere bladen komen de grootste tandwielen echt los te zitten, en dit veroorzaakt uiteraard vervelende geluiden.

Video 1 : http://sendvid.com/bks0lcbp" onclick="window.open(this.href);return false;

Video 2 : http://sendvid.com/we5jqpnu" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

nogmaals, je hebt het kleinste tandwiel verkeerd gemonteerd (dus niet gelet op het patroon van de banden op je body) en daarmee de body dusdanig beschadigd dat het laatste (kleinste) niet goed erop zit en dus ook niet vast zit.

Verder lijkt het er toch op dat je een 11 speed body hebt als ik nogmaals goed naar je foto kijk. Heb je wel de vulring als eerste geplaatst voordat je de cassette monteerde?
Bikernl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 maart 2016, 19:07

DaanCramer schreef:nogmaals, je hebt het kleinste tandwiel verkeerd gemonteerd (dus niet gelet op het patroon van de banden op je body) en daarmee de body dusdanig beschadigd dat het laatste (kleinste) niet goed erop zit en dus ook niet vast zit.

Verder lijkt het er toch op dat je een 11 speed body hebt als ik nogmaals goed naar je foto kijk. Heb je wel de vulring als eerste geplaatst voordat je de cassette monteerde?
Waar zou er een vulring moeten zitten? Ik heb op de body rechtstreeks alle tandwielen met bijgehoorde spacers geinstalleerd met dit resultaat.
Ik heb de fiets rechtstreeks bij Canyon gekocht en deze kwam dus ook rechtstreeks van de fabriek, dat er dus een onderdeel zou missen zou straf.
Laatst gewijzigd door Bikernl op wo 23 november 2016, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie